Coridoarele solidarității create de Uniunea Europeană pentru a facilita exporturile şi importurile ucrainene şi-au atins un maxim de capacitate și Comisia Europeană a identificat o nouă mobilizare de fonduri, pentru investiţii în proiecte la frontiera statelor din prima linie, a explicat comisarul pentru Transporturi Adina Vălean, într-o întâlnire cu jurnaliștii români aflați la Bruxelles.
„Comisia Europeană a anunţat identificarea a 250 de milioane de euro sub formă de granturi „care ar putea fi acordate foarte repede, pentru modernizarea punctelor de frontieră, pentru echipamente de transfer al grânelor pe calea ferată.
La asta se adaugă partenerii noştri financiari. Banca Europeană de Investiţii a anunţat 300 de milioane de euro, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, încă 300 de milioane şi Banca Mondială, 100 de milioane. Strângem un pachet financiar destul de mare, care se va duce de o parte şi de a alta a frontierei, pentru că aceşti parteneri internaţionali vor sprijini proiectele de investiţie de partea cealaltă a frontierei, unde nu putem noi direct să finanţăm", a precizat Adina Vălean.
Marți, Comisia Europeană a adoptat o declarație care se referă la o cooperare extinsă cu Moldova, Ucraina și Georgia.
De ce este important acest format?
„Este important pentru că în cadrul lui discutăm hărțile și proiecțiile viitoare de infrastructură pentru țările din vecinătate și acum și pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Deci e important să discutăm hărțile și să facă parte din acest tratat, pentru că le permite în viitor să acceseze fonduri europene în baza priorităților stabilite prin aceste cărți și a formatelor de cooperare.
Vă reamintesc că formatul de principiu era că fiecare stat membru al Uniunii Europene acordă un număr de permise, deci un număr de camioane care pot circula, or asta făcea foarte dificil circuitul de mărfuri pe rutier, pentru că o țară vedea mai multe, altele mai puține, era o negociere permanentă și ceea ce a propus Comisia și am reușit, sigur, cu acordul Consiliului și la Parlamentului European, a fost să liberalizăm aceste permise, astfel încât în momentul de față nu mai există această bariere care vizează acordarea de permise de către fiecare stat membru.
Apoi, am stabilit coridoarele solidarității, care au reușit până în acest moment. De fapt, sunt singura, să zicem, linie de supraviețuire a exporturilor și importurilor ucrainiene, pentru că se vorbește mult despre transportul de grâne sau produse agricole.
Dar, dincolo de asta, Ucraina are o mulțime de alte produse de importat și de exportat, de natură energetică, de natură industrială", a precizat comisarul Vălean.
Ceea ce s-a reușit prin intermediul acestor coridoare ale solidarității este transferul a 30 de tone de diverse produse de export și import pentru Ucraina, a mai spus oficialul european.
În ceea ce priveşte produsele agricole, cam 60% din exporturile Ucrainei s-au desfăşurat prin aceste coridoare ale solidarităţii, restul prin acordul de tranzit în Marea Neagră realizat de Naţiunile Unite cu ajutorul Turciei şi Rusiei.
Comisia Europeană şi statele membre ale UE din vecinătate au instituit, la 12 mai, culoarele de solidaritate UE-Ucraina, care sunt esenţiale pentru exporturile agricole ale Ucrainei, precum şi pentru exportul şi importul de alte mărfuri.