Firea lansează Telefonul Copilului - 119. Spune că e o ”premieră naţională”, dar ideea există deja de mulţi ani

Firea lansează Telefonul Copilului - 119. Spune că e o ”premieră naţională”, dar ideea există deja de mulţi ani
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Ministrul Familiei, Gabriela Firea, a anunţat lansarea Telefonului Copilului – 119, unde pot fi reclamate cazuri de abuz la adresa copiilor, acesta devenind operaţional începând de miercuri.

Firea a precizat că linia respectivă funcţionează 24 de ore din 24 şi sunt şi echipe mobile pregătite să intervină în urma apelurilor primite prezentând-o ca pe o ”premieră”, deși ideea nu e neapărat nouă: Telefonul Copilului există deja de mulţi ani și este oferit de Asociația Telefonul Copilului, o organizație neguvernamentală, non-profit, care pune la dispoziția copiilor și adolescenților din România singura linie telefonică gratuită de asistență la nivel național.

Gabriela Firea a declarat, miercuri, la finalul şedinţei de guvern, că la Telefonul Copilului vor fi luate în considerare şi apeluri de la diferite persoane care ştiu despre asemenea cazuri.   

ADVERTISING

"Vă prezint în premieră naţională Telefonul Copilului – 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba de un apel gratuit, o linie verde, nu presupune costuri. Cine poate să sune la 119? Un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victima violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică.

De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă de astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat.

Pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc situaţii şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă.

Mi se pare absolut normal ca şi noi în România să aplicăm metodele care dau succes în întrega lume prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi cu alte persoane, inclusiv un cadru didactic”, a afirmat Firea.   

ADVERTISING

Ea a precizat că acest telefon este deja operaţional şi sunt pregătite echipe mobile care să se deplaseze la faţa locului în urma apelurilor primite.   

"Începând de astăzi, se poate suna pentru a anunţa situaţii. Suntem în directă colaborare cu reprezentaţilor Ministerului de Interne pentru că aşa este normal şi există o interconexiune între 119 şi 112, pentru că este posibil să fie şi o acţiune imediată în cazul unor violenţe, unor brutalităţi care se pot solda cu punerea în pericol a vieţii copilului sau copiilor şi intervenţia trebuie să fie una imediată.

Există câte cinci persoane alocate la fiecare Direcţie de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din judeţe, care vor lucra în schimburi, astfel încât să avem asigurată întreaga zi, 24 de ore, pentru a prelua aceste apeluri şi a putea să comunice cu instituţiile autorităţilor publice centrale şi locale situaţia pe care a recepţionat-o în urma acelui apel.

ADVERTISING

Există pregătite deja echipe mobile cu specialişti care să se deplaseze la faţa locului în urma telefoanelor primite”, a explicat ministrul Familiei.

STS confirmă operaționalizarea numărului 119

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a anunţat miercuri că a operaţionalizat, în cadrul programului guvernamental "Din grijă pentru copii", numărul unic naţional 119 destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului.

Potrivit unui comunicat al STS, numărul 119 este gratuit din orice reţea fixă sau mobilă şi va fi operat de către consilierii Direcţiilor de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului.

La implementarea activităţilor prevăzute în programul naţional de suport pentru copii au participat specialişti ai STS, care au realizat analiza fluxurilor operaţionale a apelurilor, au stabilit soluţia tehnică şi au pus la dispoziţie echipamentele de comunicaţii necesare.

Pentru a putea fi raportate cazurile ale căror victime sunt copii, STS a configurat, testat şi implementat soluţia tehnică de tip call-center în cele 41 de judeţe ale ţării, precum şi în sectoarele municipiului Bucureşti.

De asemenea, inginerii STS au instalat în cele 47 de sedii ale direcţiilor de protecţia copilului din ţară 94 de posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.

Începând de miercuri, 5 ianuarie, apelurile care semnalează diferite situaţii care afectează copiii vor putea fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializaţi.

În cazul situaţiilor anunţate prin 119, dar pentru care este necesară intervenţia imediată a Poliţiei sau a echipajelor medicale, operatorii vor alerta Serviciul de urgenţă 112.

Atunci când sunt cazuri de copii dispăruţi, Poliţia poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.

STS a mai anunţat că a întreprins demersuri împreună cu Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) şi cu operatorii publici de telefonie mobilă pentru asigurarea cadrului legislativ şi a gratuităţii apelurilor, precum şi pentru a facilita transmiterea datelor geografice care permit alocarea cazurilor pe fiecare centru judeţean.

Pentru operarea consolelor de apel prin care se va oferi sprijin minorilor aflaţi în situaţii dificile, consilierii serviciilor de asistenţă socială au beneficiat de instruire tehnică din partea specialiştilor STS.

Numărul de suport 119 a fost operaţionalizat în baza OUG nr. 105 din 2021 privind aprobarea şi implementarea Programului naţional de suport pentru copii în contextul pandemiei de COVID-19 - "Din grijă pentru copii".


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇