"Ce conține vaccinul?" O campanie bună, dar venită prea târziu

Florin Cîțu, șeful executivului, a lansat o campanie publicitară pro-vaccinare, bazată pe emoție, în aceeași zi în care a renunțat la mai multe măsuri de protecție împotriva epidemiei.
"Ce conține vaccinul?" O campanie bună, dar venită prea târziu
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum
  • România ocupă locul 25 din 27 în Uniunea Europeană în ce privește numărul de doze de vaccin inoculate la suta de persoane;
  • 11 clipuri publicitare au fost lansate pentru a-i convinge pe nehotărâți să-și facă injecția;
  • Specialiștii susțin că un mesaj pozitiv are multe șanse să impresioneze după atâtea vești proaste;
  • Autoritățile nu au date care să explice scăderea în intensitate a pandemiei în raport cu vaccinarea redusă;
  • Ținta de 5 milioane de persoane imunizate până la 1 iunie a fost ratată;

Un bărbat la 50 de ani, cu aer tineresc, îmbrăcat în blugi și cu o cămașă albastru deschis, intră fără mască într-o clădire. 

Apoi, în următorul cadru, acesta apare, într-o cafenea, cu gura și nasul acoperite cu o bucată de pânză neagră, uitându-se la un panou cu produse. 

Alege un cappuccino vienez în care plutește o inimă desenată din spumă de lapte. Ia o gură din băutura aromată și se adresează unei camere de luat vederi cu întrebarea: “Ce conține vaccinul?”

Bărbatul cu atitudine de hipster este Florin Cîțu, premierul României. Scena descrisă reprezintă începutul unui clip publicitar de promovare a vaccinului, aprobat de Guvernul României și postat de demnitar pe pagina sa de Facebook.

ADVERTISING

Video-ul face parte dintr-un pachet de 11 spoturi realizate gratuit de agenții de publicitate pentru o campanie de informare care ar trebui să relanseze procesul de vaccinare din România.

Clipul în care joacă Florin Cîțu, premierul României, și prin care încearcă să-i convingă pe oameni să se vaccineze - Sursa: Florin Cîțu / Facebook

"Această campanie are ca temă, <împreună învingem pandemia>… e nevoie să ne vaccinăm cu toții”, a anunțat Florin Cîțu la evenimentul de lansare. 

“Astăzi introducem un element nou, întrebarea ce conține vaccinul. Nu vorbim despre componenţa clară, despre elemente chimice sau lista ingredientelor vaccinului, ci mai mult despre ce înseamnă vaccinul pentru noi. E o încercare de a afla ce înseamnă pentru fiecare dintre noi, ce înseamnă acest vaccin şi cum ne ajută să revenim la normalitate”, a adăugat el.

O campanie sosită cu întârziere

Cele 11 clipuri se adresează unor segmente specifice din populație și printr-un mesaj bazat pe emoție încearcă să-i convingă pe oameni că prin vaccin pot recâștiga un stil de viață normal, fără restricții.

“Această campanie mi se pare un pas în față. Poate avea un impact mult mai mare pentru că mesajul e pozitiv, se folosește emoția”, a declarat Ioana Anescu, director executiv IAB România (Interactive Advertising Bureau), în exclusivitate pentru SpotMedia.ro.

“În opinia mea, campania a venit un pic cam târziu. Trebuia declanșată imediat ce vaccinul a devenit disponibil pentru toată lumea. Acum, foarte mulți oameni nu mai sunt preocupați de vaccinare pentru că majoritatea restricțiilor au fost ridicate”, a mai spus Ioana Anescu, specialist în publicitate.

“Emoția e foarte bună, dar nu știu în ce măsură aceste clipuri îi vor convinge pe nehotărâți să se îndrepte spre centrele de vaccinare. Cred că trebuie luate și alte măsuri în ce privește informarea și accesul la vaccin, măsuri care să vină în ajutorul celor nehotărâți, mai ales cei care locuiesc în mediul rural”, a adăugat directorul executiv IAB România.

5/27/21: Lansarea campaniei de informare publică privind vaccinarea împotriva COVID-19
Clipurile aprobate de Guvernul României pentru o noua campanie publicitară de încurajare a vaccinării - Sursa: Gov.ro / YouTube

Ultimele locuri din Uniunea Europeană la vaccinare

Lansarea acestei campanii vine într-un moment dificil în ce privește vaccinarea din România. Până joi, 4,2 milioane de oameni se vaccinaseră cu cel puțin o doză.

Premierul Florin Cîțu promisese că, la 1 iunie, 5 milioane de cetățeni din România vor fi primit, deja, cel puțin o injecție. În următoarele cinci zile, conform mediei de imunizare din această lună, se va atinge cifra de 4,3 milioane persoane vaccinate cu cel puțin o doză de ser, destul de departe de promisiunea premierului.

România, cu 38 de doze injectate la 100 de persoane, este pe locul 25 din 27 în Uniunea Europeană. 

În spatele țării noastre se mai află doar Letonia și Bulgaria. Pe primul loc e Malta, cu 107 doze injectate la 100 de persoane. Reamintim că trei din cele patru vaccinuri aprobate de agenția europeană a medicamentului necesită două doze pentru imunizarea completă.

Pe de altă parte, intensitatea pandemiei a încetinit mult în România. 

În acest moment, în întreaga țară mai sunt în jur de 10.000 de persoane infectate, un nivel asemănător cu cel de la jumătatea lunii iulie, anul trecut. 

De asemenea, a scăzut numărul internărilor în secțiile de terapie intensivă, dar și cel al deceselor. 

Media persoanele care au murit din cauza afecțiunilor provocate sau asociate cu Covid-19 pe ultimele șapte zile este de 54 de persoane. Un nivel asemănător cu cel înregistrat la jumătatea lunii octombrie, anul trecut.

Această încetinire a pandemiei a determinat autoritățile să ridice un număr important de restricții, ceea ce, conform experților, a descurajat vaccinarea.

Campania de vaccinare a ratat toate țintele

În ultima perioadă se manifestă o contradicție între mesajele optimiste transmise de premierul Florin Cîțu în legătură cu ridicarea restricțiilor și mesajele care încurajează vaccinarea.

“… doar împreună învingem pandemia. Ne vaccinăm într-un număr cât mai mare şi ne recâştigăm viaţa pe care o aveam înainte de pandemia. România, hai că se poate!”, a anunțat triumfalist șeful Executivului.

Campania de vaccinare a ratat toate țintele de până acum. Avem cea mai scăzută rată de imunizare a persoanelor vulnerabile din Uniunea Europeană. Deși serurile Pfizer și Moderna se găsesc la liber, fără programare, entuziasmul pentru vaccinare e la cote minime. Nimeni nu știe în ce măsură numărul celor vaccinați până acum a avut vreun impact asupra pandemiei.

“Chiar dacă, la acest moment, nu avem disponibile datele de acoperire vaccinală pe localități la nivel național, în perioada imediat următoare, vom reuși să sincronizăm baza de date, Registrul Electronic Național al Vaccinărilor, cu persoanele vaccinate și localitatea de domiciliu, încât vom fi în măsură să oferim ratele de acoperire vaccinală pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte”, a anunțat Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare, recunoscând că sunt date insuficiente despre distribuția teritorială și mobilitatea celor vaccinați.

“Vrem să vedem care sunt acele localități în care este nevoie de o informare, de o comunicare mult mai aplicată la caracteristicile populației respective și să putem contacta direct reprezentanții autorităților locale și împreună să găsim soluții”, a adăugat medicul militar Valeriu Gheorghiță.

Cum să învingi pandemia când nu știi câți oameni s-au infectat?

Pe de altă parte, o mare necunoscută în România e și cea a numărului real al persoanelor care au avut boala. Oficial, 1.036.646 de oameni s-au infectat și, apoi, s-au vindecat de Covid-19. Chiar și autoritățile bănuiesc că acest număr e mult mai mare. 

Lipsa de profesionalism, de personal, de proceduri și de dotări de la direcțiile de sănătate a afectat înregistrarea corectă a bolnavilor și anchetele epidemiologice.

Dacă doar unul din trei infectați a fost înregistrat oficial, în România ar fi, acum, mai mult de 7 milioane de persoane imunizate în mod natural sau prin vaccin. Asta înseamnă 37% din totalul populației de 19 milioane de locuitori. 

Într-adevăr, reducerea intensității pandemiei s-ar explica mult mai bine în această descriere, dar nu există date oficiale pentru a confirma.

Noua campanie de vaccinare, bazată pe emoție, vine la pachet cu noi măsuri de relaxare care se aplică începând cu data de 1 iunie.

Această contradicție e în defavoarea vaccinării și îi demobilizează pe oameni în condițiile în care următoarele trei luni sunt decisive pentru blocarea unui nou val de pandemie.  

Citiți și alte articole pe aceeași temă:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇