O româncă şi-a transformat teza de doctorat în informatică, realizată în cadrul Universităţii Grenoble Alpes din Franţa, într-un start-up care a dezvoltat o aplicaţie ce generează avataruri 3D capabile să exprime diferite emoţii, cu impact real în viaţa persoanelor cu dificultăţi în interacţiunile sociale, de exemplu pentru copiii cu autism.
Aplicaţia Emoface Play & Learn Emotions a fost testată doi ani în Franţa, iar Adela Bărbulescu spune că are la bază avataruri ghidate de o inteligenţă artificială, care generează gesturile şi expresiile faciale.
„Concepţia aplicaţiei s-a conturat cu ajutorul asociatei mele, Mayra Lima, designer UI/UX, a cărei soră este autistă şi care cunoaşte foarte bine cotidianul şi nevoile specifice ale familiilor cu copii neuroatipici.
M-am inspirat iniţial dintr-un studiu făcut de cercetătorul în psihologie Simon Baron-Cohen, care a folosit video-uri cu persoane care exprimă emoţii pentru a antrena recunoaşterea emoţiilor pentru adulţii cu autism.
Mi-am dat seama că acelaşi mod de învăţare ar fi mai eficient dacă ar fi folosit un conţinut vizual mai uşor controlabil, care să poate fi adaptat nevoilor utilizatorilor.
Am prezentat un prototip simplu pentru un test de recunoaştere a emoţiilor folosind animaţii 3D generate în cadrul studiilor şi am primit răspunsuri pozitive din partea părinţilor şi din partea medicilor care propun aceste terapii (...)
Profesioniştii au nevoie de materiale dinamice, controlabile şi cu un conţinut complex, care să le permită să simuleze ceea ce se întâmplă în realitate. Iar Emoface răspunde la această nevoie prin activităţi ludice care permit interacţiunea cu avataruri 3D.
Venim practic cu o nouă metodologie de lucru, stimulantă, care la bază foloseşte avataruri pilotate de o inteligenţă artificială, care generează gesturile şi expresiile faciale, astfel încât interacţiunea să fie cât mai naturală", povesteşte Bărbulescu, cercetător în informatică şi fondatoarea Emoface.
Principalii beneficiari ai Emoface sunt terapeuţii şi pacienţii care îşi antrenează abilităţile sociale.
Potrivit sursei citate, prima aplicaţie dezvoltată conţine peste 150 de exerciţii, iar tot conţinutul de animaţii 3D cu avataruri expresive, care reproduc expresii faciale, este generat în mod aleatoriu, ceea ce împiedică memorarea răspunsurilor în testele folosite, de exemplu, pentru recunoaşterea emoţiilor.
Aplicaţia are 600 de beta useri în cinci ţări şi va fi lansată inclusiv în limba română, la începutul lunii aprilie.
Platforma a fost susţinută financiar de către membrii echipei, dar şi prin programe de incubaţie, precum SATT Linksium (2017-2019), fundaţii şi programe naţionale de dezvoltare (BPIFrance) sau Innovators for Children (2020-2021).
Investiţia necesară estimată pentru dezvoltarea următoarelor aplicaţii Emoface până în anul 2023 depăşeşte 500.000 de euro.
Emoface este unul dintre cele cinci proiecte ce fac parte din a doua ediţie a acceleratorului Innovators for Children, program dezvoltat de Impact Hub Bucharest, în parteneriat cu Impact Hub Basel şi Fondation Botnar, prin care startup-uri şi ONG-uri primesc mentorat, resurse şi finanţare pentru a dezvolta soluţii tech ce contribuie la starea de bine a copiilor.
Start-up dezvoltat în Franţa, Emoface propune o gamă de aplicaţii cu jocuri educative cu scopul de a ameliora recunoaşterea de emoţii şi dezvoltarea competenţelor sociale.
În prezent, aplicaţia se află în etapa de atragere de finanţare pentru dezvoltarea şi lansarea pe piaţa din România.