Moldovenii au nevoie de autostrăzi, iar cei 16 kilometri din estul Bacăului inaugurați cu fast, de președintele Klaus Iohannis, pe 2 decembrie, nu le rezolvă oamenilor problemele.
De fapt, în regiune nu e nevoie de cioturi de autostradă, ci de șosele de mare viteză întinse pe sute de kilometri, care să lege Moldova de celelalte provincii istorice.
Când vom construi așa ceva? E încă greu de spus.
Primii 16 kilometri de autostradă din Moldova au fost inaugurați ca parte a Centurii Bacăului (drum care urmează să aibă circa 32 de kilometri). De ce doar parte din centură e autostradă?
Pentru că doar cei 16 kilometri se suprapun pe traseul unei șosele de viteză cu întindere mai mare și pe care românii o așteaptă de o mulțime de timp.
Este vorba despre A7, care ar urma să se construiască pe ruta Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani și să continue cu drum expres până la Suceava și apoi mai departe, până la Siret.
Această șosea de mare viteză, cu tot cu autostradă și drum expres, ar trebui să aibă circa 436 de kilometri (la care se adaugă aproape 14 kilometri de drumuri de legătură cu actuala rețea rutieră).
Reprezintă cei 16 kilometri inaugurați un prim pas mare spre construcția întregii șosele?
E greu de spus, din cauză că momentan nu știm nici măcar când ar urma să înceapă lucrările la restul drumului.
Pentru primele 4 loturi de șosea, care acoperă circa 320 de kilometri de la Ploiești până la Pașcani - mai puțin porțiunea de centură a Bacăului - se lucrează la documentații (studii de fezabilitate și proiecte tehnice) în baza cărora să se poată construi.
La începutul acestui an, Asociația Moldova vrea autostradă anunța că termenele de finalizare a acestor documentații s-au prelungit. Acum, potrivit contractelor, Consitras SRL (care face documentațiile pentru primele 3 loturi, de la Ploiești la Bacău) trebuie să termine documentația până la finalul primăverii următoare.
Iar Acciona Ingineria (care lucrează pentru sectorul Bacău-Pașcani) poate termina tocmai în august 2021.
Abia apoi - dacă aceste termene de întocmire a documentațiilor se vor respecta - va începe licitația pentru selecția constructorilor, care ar putea dura și ea câteva luni (sau chiar peste un an dacă procedura se complică din pricina contestațiilor).
Abia la finalul procedurii, Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va semna un contract cu societatea câștigătoare. Iar aceasta va începe lucrul la sectoarele de drum. Când se va întâmpla asta și cât vor dura lucrările rămâne să aflăm.
Pentru sectoarele de drum expres (Pașcani - Suceava și Suceava-Siret) lucrează la documentații Search Corporation SRL. CNAIR a contractat această companie în 2020. Iar documentația ar urma să fie gata până în toamna anului 2021.
Apoi, CNAIR va trebui să facă și aici licitație pentru a-și alege constructor. Și abia după ce se va alege unul și se va semna contractul de lucrări vom ști când va începe lucrul.
Nu și cât va dura, în condițiile în care, în cele mai multe cazuri, constructorii depășesc termenele de lucrări din contract.
Ce se mai întâmplă cu A8, Autostrada Unirii?
A8, numită și Autostrada Unirii, ar urma să fie construită pe traseul Târgu Mureș - Sovata - Ditrău - Târgu Neamț - Iași (Lețcani) - Ungheni. În plus, de la Ungheni ar urma să se construiască și un pod peste Prut, până în Republica Moldova.
În 2019, Parlamentul a votat chiar și o lege pentru construcția acestei autostrăzi. Dar a fost mai degrabă un vot de imagine, în condițiile în care legea nu obliga Guvernul să aloce bani pentru autostradă.
Per total, șoseaua de mare viteză ar urma să aibă puțin peste 310 kilometri. Ar fi un drum care să sprijine dezvoltarea Moldovei, legând-o printr-o autostradă de Ardeal.
Din păcate, până să putem circula pe o astfel de șosea, e cale lungă. De fapt, momentan nu știm nici când ne vom apuca să o construim.
Pentru primii 200 de kilometri dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț, Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial revizuiește studiul de fezabilitate.
Dar, după cum avertiza tot Asociația Moldova vrea autostradă, lucrările mergeau destul de încet. În mod normal, documentația ar urma să fie gata în prima parte a lui 2021. Dar date fiind întârzierile, e foarte probabil ca predarea documentației revizuite către CNAIR să se amâne.
Iar fără acea documentație bine întocmită, CNAIR nu poate lansa licitația pentru a selecta proiectanți și constructori pentru această porțiune de șosea.
Pentru următoarea porțiune de autostradă, dintre Târgu Neamț, Iași și Ungheni, CNAIR are în desfășurare o licitație pentru selectarea unei societăți care să întocmească documentația (inclusiv partea de avizare și proiectul tehnic). În prima parte a lui 2021 ar urma să fie ales câștigătorul.
Respectivul va avea 38 de luni la dispoziție pentru finalizarea documentației. Dacă se va respecta acest termen, înseamnă că pe la finele lui 2023, CNAIR va putea pregăti licitația pentru alegerea unui constructor al acestei porțiuni de șosea.
Și abia după ce și acea licitație se va finaliza și se va semna contractul cu câștigătorul procedurii vom putea vorbi despre începerea lucrărilor. Cât vor dura acestea? Nimeni n-ar putea spune acum.
Nici situația Podului peste Prut nu este foarte clară. Autoritățile de mediu au solicitat schimbarea traseului, ca lucrările să nu afecteze zonele de reproducere a unor pești din râu.
Una peste alta, e greu de spus momentan când va fi gata documentația pentru Autostrada Unirii. Așa că nici vorbă nu poate fi, momentan, despre construcția șoselei.
Cu alte cuvinte, chiar cu cei 16 kilometri de autostradă din estul Bacăului inaugurați pe 2 decembrie, Moldova tot fără șosele de mare viteză va rămâne, în următorii ani. Iar asta înseamnă număr mare de accidente rutiere și posibilități reduse de dezvoltare economică pentru regiune. Şi pentru România, în ansamblul ei.
Citește și: