Consiliul Concurenței a anunțat, miercuri, că a amendat companiile Philip Morris Trading SRL, Interbrands Orbico SRL și Mediaposte Hit Mail SA cu 135,2 milioane de lei (echivalentul a 26,6 milioane de euro), pentru participarea la înțelegeri anticoncurențiale pe piața produselor din tutun încălzit.
Potrivit unui comunicat al autorității de concurență, investigația a arătat că între Philip Morris Trading și cei doi distribuitori existau înțelegeri care vizau fixarea prețurilor de revânzare pentru produsele IQOS, precum și stabilirea nivelului discounturilor aplicate în campaniile promoționale.
Amenzile au fost aplicate astfel:
– Philip Morris Trading SRL: 78.688.820 lei
– Interbrands Orbico SRL: 52.118.418 lei
– Mediaposte Hit Mail SA: 4.451.897 lei
Consiliul Concurenței susține că produsele IQOS aveau prețuri prestabilite pentru revânzarea către clienți, iar promoțiile derulate de distribuitori – atât în standurile IQOS, cât și pe site-ul iqos.ro – puteau fi realizate doar cu aprobarea furnizorului. Astfel, libertatea comercială a distribuitorilor a fost restrânsă, ceea ce a avut un impact direct asupra consumatorilor.
„Fiecare companie trebuie să își stabilească independent politica comercială, nu prin înțelegeri cu partenerii. Prin fixarea prețurilor de revânzare și stabilirea nivelului discounturilor s-a restricționat libertatea partenerilor comerciali de a-și stabili singuri prețul, ceea ce, în final, afectează consumatorii”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Legea concurenței interzice în mod expres orice înțelegeri sau practici concertate care restrâng sau denaturează concurența, inclusiv stabilirea directă sau indirectă a prețurilor de vânzare.
Una dintre firme, Interbrands Orbico SRL, a recunoscut încălcarea Legii concurenței și, în consecință, a beneficiat de o reducere a amenzii.
Deciziile Consiliului Concurenței sunt executorii, iar amenzile reprezintă venituri la bugetul de stat, urmând să fie puse în aplicare de ANAF.
Într-o reacție oficială, Philip Morris Trading și-a exprimat dezacordul față de concluziile autorității de concurență și a anunțat că analizează căile legale pentru a contesta decizia. „Ne exprimăm dezacordul ferm față de concluziile Consiliului Concurenței și de interpretarea dată cadrului legal aplicabil. În prezent, analizăm toate căile disponibile pentru a contesta această decizie”, a transmis compania.
Reprezentanții Philip Morris susțin că, în perioada investigată, activitățile comerciale ale companiei au respectat legislația în vigoare și au fost concepute pentru a oferi „cele mai bune programe comerciale, promoții cu discount-uri și cea mai bună experiență” fumătorilor adulți din România.
De asemenea, compania subliniază că IQOS este liderul unei categorii aflate în dezvoltare, construită în urma unor investiții considerabile.
Consiliul Concurenței menține însă concluzia că practicile constatate au încălcat regulile concurenței și au afectat funcționarea corectă a pieței produselor din tutun încălzit.
