RCA la trotinete: e obligatoriu deja? Controalele ar putea începe în câteva zile. Ce a rămas încă „în ceață”

RCA la trotinete: e obligatoriu deja? Controalele ar putea începe în câteva zile. Ce a rămas încă „în ceață”
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Poți lua amendă dacă mergi prin oraș cu trotineta fără RCA, după 13 decembrie? Pentru că au mai rămas doar câteva zile până la acest termen limită, am cerut clarificări de la Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și brokeri de asigurări.

Răspunsul scurt: obligația RCA există deja. Însă aplicarea în teren depinde de norme tehnice pe care ASF care încă le lucrează, dar și de modul în care poliția va decide să facă verificările.

Când a apărut discuția despre RCA la trotinete

Tema e veche de aproape 2 ani.

În 2023, Guvernul a adoptat un proiect de modificare a Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie RCA. În expunerea de motive, Executivul spunea că trebuia să transpună Directiva europeană 2021/2118/CE, care extinde protecția RCA la vehiculele ușoare cu propulsie proprie.

Proiectul a mers la Parlament, a fost adoptat în 2025 și promulgat de președintele Nicușor Dan.

Noua lege a primit numărul 181/2025 și a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1049/13.11.2025.

Ce prevede legea: nu se menționează „trotineta”, ci „vehiculul”

Legea modifică lista vehiculelor pentru care este obligatorie polița RCA.

Se adaugă:

„orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe șine, cu:
(i) viteză maximă constructivă > 25 km/h; sau
(ii) masă proprie > 25 kg și viteză maximă constructivă > 14 km/h.”

Legea nu folosește, deci, cuvântul „trotinetă”, ci „vehicul”.

Atunci ce e „trotinetă”?

Definiția este în OUG 195/2002 (Codul rutier), la articolul 6.

Acolo se precizează că trotinetă electrică este vehicul cu viteză maximă constructivă de cel mult 25 km/h.

Peste acest prag, un vehicul care arată ca o trotinetă nu mai e trotinetă în sens legal, ci moped (categorie europeană L1e).

Unele arată ca niște trotinete. Dar tot mopede sunt. Regulamentul 168/2013 face diferența între:

  • L1e-A: mopede conduse în picioare;
  • L1e-B: mopede conduse din șezut.

De aici rezultă regula practică:

  • trotinetele „clasice” (≤ 25 km/h) nu au nevoie de RCA
  • vehiculele cu viteză constructivă > 25 km/h au nevoie de RCA, chiar dacă au limitator montat ulterior (în condițiile în care legea vorbește despre „viteză constructivă”.

Trotinetele „grele” sau rapide intră la RCA

În trafic există modele robuste, cu baterii mari, suspensii, roți cu diametrul mai mare și motoare puternice. Arată a trotinete. Dar - în sens legal - nu sunt. Pentru acestea, RCA este obligatoriu.

Ce spun brokerii: RCA există deja, inclusiv voluntar

Brokerii consultați de reporterul Spotmedia.ro au precizat că polițe RCA pentru astfel de vehicule ușoare se emit deja, în 2 formule:

  • RCA voluntar, pentru trotinete cu viteză maximă constructivă de până la 25 km/h. Proprietarul dă declarație, poze cu vehiculul, serie de șasiu, eventual contract de vânzare - cumpărare, dacă îl mai are.
  • RCA obligatoriu, pentru vehicule cu viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h. Polița se poate încheia numai după înregistrarea la Primărie, cu numere galbene și certificat de înregistrare.

De când e obligatorie polița RCA și de când se pot da amenzi

„Legea nr. 181/2025 a intrat în vigoare la data de 16 noiembrie 2025. De la această dată devine obligatorie încheierea polițelor RCA pentru vehiculele care se încadrează în criteriile tehnice prevăzute de lege”, a transmis ASF, la solicitarea Spotmedia.ro.

IGPR susține că - potrivit legii - peste câteva zile s-ar putea aplica și amenzi.

„Noile prevederi privind stabilirea contravenției pentru lipsa RCA vor fi aplicate în 30 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial, Partea I, respectiv de la data de 13.11.2025”, a transmis IGPR la solicitarea Spotmedia.ro.

Asta înseamnă că, teoretic, din 13 decembrie 2025, poliția poate sancționa lipsa RCA, dar numai pentru vehiculele care se încadrează tehnic.

Tot IGPR ne-a transmis că, potrivit Legii 132/2017:

  • controalele RCA trebuie să fie „nesistematice” și „nediscriminatorii”;
  • se fac doar în cadrul unui control mai larg
  • polițistul poate solicita - în cadrul verificării - polița tipărită sau electronică.

Asta înseamnă că, dacă te deplasezi pe trotinetă și ești oprit în trafic, polițistul îți poate cere și polița RCA.

Dar nu se vor organiza acțiuni specifice de control. Nu va fi „vânătoare” de trotinete fără RCA.

Problema reală: nimeni nu distinge trotineta de moped

Astăzi, în trafic, vehiculele cu aspect de trotinetă sunt tratate ca trotinete. Foarte puțini șoferi și pietoni știu să identifice „viteza constructivă” sau categoria L1e.

Nici polițiștii nu o fac. Chiar dacă s-ar pricepe, tot ar avea nevoie de instrumente și de o procedură ca să poată demonstra, cu folos, că un vehicul care arată ca o trotinetă este, de fapt, moped.

Confuzia e amplificată de:

  • circulația pe trotuar a multor trotinete
  • lipsa semnelor distinctive - cum ar fi numerele - chiar și pentru trotinetele care ar trebui înregistrate
  • lipsa unei proceduri de verificare.

ASF pregătește normele, dar fără termen limită

Ca legea 181/2025 să se poată aplica așa cum trebuie, are nevoie de norme. Le face ASF.

„Modificarea Normei nr. 20/2017 se află în analiză. După finalizarea etapei tehnice, proiectul va fi transmis Consiliului ASF și ulterior publicat în consultare.

Legea nr. 181/2025 nu stabilește un termen-limită pentru emiterea normei de punere în aplicare”, a transmis Autoritatea pentru Spotmedia.ro.

De ce sunt importante normele

În teorie, obligația de a avea RCA există deja pentru trotinetele puternice.

Dar în practică asigurătorii au încă nevoie de o mulțime de detalii tehnice pe care ASF trebuie să le pună la punct și să le comunice, cum ar fi: moduri de înregistrare, raportare și gestionare a daunelor și diverse alte proceduri.

Piața RCA pe acest segment e legal deschisă, dar nu e tocmai operațională.

Concluzia: e nevoie de mai mult decât de norme de la ASF

Dacă ai trotinetă cu viteza maximă constructivă de până în 25 km/h, poți să-ți faci RCA. Dar nu e obligatoriu.

Dacă ai o trotinetă cu viteză constructivă mai mare - cu sau fără limitator de viteză - legea o consideră modep. Chiar dacă nimeni nu te controlează. Ca să respecți legea, ar trebui o înregistrezi la primărie și abia apoi să-i faci RCA.

De asemenea, trotinetele care au mai mult de 25 kg și merg cu mai mult de 14 km/h (de regulă, viteză constructivă pentru trotinetele atât de grele e mult mai mare - n.red.) ar trebui să aibă RCA valabil.

Mai multă claritate vom avea după ce ASF publică normele, iar instituțiile statului vor începe să le aplice.

Dar - în teorie - începând cu data de 13 decembrie 2025, polițiștii care fac controale în trafic vor putea cere polița RCA pentru trotinete. Nu înseamnă că o vor și face, mai ales dacă nu au, încă, o procedură prin care să verifice puterea trotinetei. Și nu vor da amenzi, așa cum fac pentru lipsa RCA la mașini, potrivit informațiilor comunicate la solicitarea Spotmedia.ro.

În realitate, la acest moment, vehiculele care depășesc 25 km/h sunt aproape invizibile pentru autorități. Se cumpără ca trotinete, nu sunt declarate nicăieri și circulă preponderent pe trotuar, în afara oricărui registru oficial.

Obligația RCA există și sancțiunea se poate aplica, însă statul nu are încă mecanisme prin care să identifice un moped deghizat în trotinetă. Fără proceduri clare de înregistrare, control și aplicare unitară, legislația riscă să rămână teoretică, iar riscul de accidente – neschimbat.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇