Pe trotinete și biciclete electrice, doar cu permis și cască: noi reguli discutate în Parlament

Pe trotinete și biciclete electrice, doar cu permis și cască: noi reguli discutate în Parlament
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Utilizarea trotinetelor și bicicletelor electrice ar putea fi permisă doar pe baza unui permis de conducere special. Propunerea legislativă care vizează reglementarea mai strictă a acestor vehicule tot mai prezente în trafic a fost depusă în Parlament și se află în dezbatere.

Potrivit inițiativei, ar urma să fie introdus un permis de categorie AM1, destinat exclusiv trotinetelor și bicicletelor electrice. Acesta va putea fi obținut începând cu vârsta de 14 ani, după promovarea unui examen teoretic privind regulile de circulație și a unei probe practice pe un poligon special amenajat.

În prezent, legislația nu impune obținerea unui permis pentru aceste vehicule, ci doar respectarea vârstei minime de 14 ani. Totuși, numărul tot mai mare de accidente - peste 1.600 înregistrate de la începutul anului, soldate cu 7 decese - a determinat autoritățile să caute soluții legislative pentru a crește siguranța rutieră, anunță Digi24.

Proiect analizat în Comisia pentru Transporturi

Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaților a analizat luna trecută proiectul de lege, în contextul creșterii rapide a popularității trotinetelor electrice și al riscurilor generate de lipsa unor reguli clare. Membrii Comisiei au propus mai multe măsuri suplimentare pentru a întări disciplina în trafic.

Printre propunerile discutate se numără limitarea vitezei trotinetelor la maximum 25 km/h și interzicerea celor cu motoare mai puternice de 2 kW. De asemenea, casca de protecție ar urma să devină obligatorie pentru toți utilizatorii, indiferent de vârstă.

Proiectul prevede și introducerea unei asigurări de răspundere civilă obligatorii, pentru a acoperi daunele produse terților. Această regulă s-ar aplica atât operatorilor de flote de închiriere, cât și persoanelor fizice care dețin trotinete proprii.

Reguli mai stricte și sancțiuni similare celor pentru șoferi

Deputații din Comisie au discutat și armonizarea sancțiunilor privind conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor cu cele aplicabile altor categorii de vehicule. În plus, se urmărește stabilirea unei vârste minime pentru utilizatori, precum și reguli clare de circulație pe trotuare și piste de biciclete.

„Scopul acestor măsuri este crearea unui cadru legislativ care să reducă riscurile și să sprijine siguranța în trafic pentru toți participanții”, a declarat deputatul PNL Marian Crușoveanu, vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi. El a subliniat importanța colaborării cu Ministerul de Interne pentru definitivarea actului normativ: „Instituția a demonstrat disponibilitate și implicare, iar acest parteneriat este esențial pentru o legislație clară și eficientă.”


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇