Sindicaliștii din Aparatul de Lucru al Guvernului (SAALG) acuză Cancelaria prim-ministrului că ar fi încălcat legea prin încheierea unui contract de leasing pentru 17 mașini, pe care îl consideră „o fentă birocratică”. În replică, șeful Cancelariei, Mihai Jurcă, susține că procedura a respectat dispozițiile legale și că noul contract aduce „o economie foarte mare”, reducând cheltuielile de aproape zece ori față de vechiul acord cu RAAPPS.
„În timp ce Guvernul vorbește public despre responsabilitate bugetară și limite în cheltuirea banului public, Cancelaria Prim-ministrului transmite un mesaj toxic: legile sunt pentru fraieri, iar cine are putere găsește mereu portițe”, se arată într-un comunicat al sindicatului.
Potrivit SAALG, deși O.U.G. nr. 156/2024 și O.U.G. nr. 34/2023 interzic expres achiziția prin leasing a autovehiculelor de către instituțiile publice, șeful Cancelariei, Mihai Jurcă, ar fi încheiat un contract de leasing operațional pentru 17 Duster pick-up.
„Soluția găsită este una cinică: folosirea legislației RAR pentru a «reinterpreta» interdicția și pentru a aduce, pentru trei luni cât mai avem până la sfârșitul anului, vehiculele în curtea Guvernului, mascând o achiziție interzisă de legiuitor. Gravitatea nu stă doar în fenta birocratică, ci și în faptul că, potrivit hotărârii de Guvern care îi reglementează funcționarea, Cancelaria Prim-ministrului nu are atribuții de transport marfă. În mod normal, orice achiziție de vehicule se face după definirea clară a necesităților instituției: ce se transportă, unde, cu ce frecvență, pentru ce scopuri. Cancelaria nu este companie de logistică, ci structura care sprijină activitatea prim-ministrului”, susțin sindicaliștii.
Regulamentul, modificat „peste noapte” pentru a justifica achiziția
Reprezentanții SAALG mai afirmă că Mihai Jurcă a încălcat și art. 5 alin. (3) din OUG nr. 80/2001 „pentru simplul motiv că instituția pe care o conduce nu are parc auto propriu, prevăzut printr-o hotărâre de Guvern. Practic, a creat din pix o nevoie, a inventat o justificare și a împins o achiziție care nu are nici fundament instituțional”.
Potrivit acestora, șeful Cancelariei ar fi modificat „peste noapte” Regulamentul de Organizare și Funcționare al instituției „ca să creeze o aparență de legalitate privind parcul auto”.
„Dacă la vârful Cancelariei se transmite semnalul că legea poate fi fentată după bunul plac, ce va mai împiedica alte instituții să procedeze la fel? Ce le mai putem cere instituțiilor din teritoriu, când însuși omul de la vârful Guvernului demonstrează că legea e un obstacol care se rezolvă cu un «ordin de șef»? Ce mai înseamnă disciplina financiară, transparența și respectul față de legi, dacă însuși omul prim-ministrului își permite să facă artificii pentru a aduce 17 mașini în curtea Guvernului?”, se întreabă sindicaliștii.
Răspunsul lui Mihai Jurcă: „Se face o economie foarte mare”
În replică, Cancelaria Prim-ministrului susține că procedura a respectat legea și că scopul contractului este reducerea costurilor.
„Cancelaria Prim-Ministrului a încheiat cu Grupul Dacia Renault un contract de leasing operațional pentru 17 autovehicule N1 Dacia Duster pick-up noi, în garanție, prin achiziție directă, prin intermediul SEAP, cu respectarea dispozițiilor legale”, se arată într-un comunicat transmis de instituție.
Potrivit Cancelariei, s-au solicitat oferte de la producătorii autohtoni Dacia și Ford, iar cea mai avantajoasă a fost oferta companiei de la Mioveni. „Contractul de leasing operațional cu Dacia este pe o durată de 3 luni, plus o lună de grație, începând cu data de 1 octombrie. În acest timp, vor fi derulate procedurile pentru încheierea unui acord-cadru pe 4 ani”, precizează instituția condusă de Mihai Jurcă.
Oficialii susțin că noul contract reduce cheltuielile de aproape zece ori. „Economia din bani publici realizată este foarte mare. Contractul inițial cu RAAPPS avea un cost lunar de 850.000 de lei pentru 30 de autoturisme cu șofer. În luna iulie, după preluarea mandatului Guvernului Bolojan, prin act adițional, numărul mașinilor a fost redus la 16, cu un cost lunar de 480 de mii de lei. Contractul de leasing operațional cu Grupul Dacia Renault pentru 17 mașini noi, în garanție, costa 80 de mii de lei/lună. Spre comparație, oferta RAAPPS includea 17 mașini fără garanție cu un cost lunar de 128 mii lei”, se mai precizează în document.