Online-ul nu mai joacă după vechile reguli. Vizibilitatea în Google nu-ți mai garantează nici trafic, nici vânzări.
Ca să exiști pe internet, trebuie să te găsească și să te citeze inteligența artificială. Abia de aici încolo vorbim despre șansa la succes.
Cum faci asta? A explicat la Digital Shift Doina Vîlceanu, fondatoarea ContentSpeed, prima agenție de e-commerce full-service din România.
Până nu demult, puteai să-ți promovezi decent povestea online doar cu tehnici de Search Engine Optimization (SEO). Adică să alegi cuvintele cheie, să optimizezi titlurile și să obții linkuri de calitate.
De exemplu, un magazin de mobilă posta, în secțiunea de blog a site-ul său de prezentare, articole cu titlul „Cum alegi canapeaua potrivită” sau „5 reguli de la care să nu te abați când îți mobilezi livingul”. Astfel, magazinul ajungea aproape singur în primele rezultate Google.
Efectul: mulți dintre cei care căutau pe Google sfaturi despre mobilarea casei, ajungeau pe site-ul respectivului magazin de mobilă.
Acum nu mai sunt suficiente vechile tehnici de SEO. Ce e nou și cum să te adaptezi, pas cu pas, la schimbările din online, afli ascultând integral discuția de podcast cu Doina Vîlceanu, fondatoarea ContentSpeed.
Mai jos, câteva dintre declarațiile Doinei Vîlceanu și minutele la care le puteți asculta:
- Ce sunt Answer Engine Optimization (AEO) și Generative Engine Optimization (GEO) și cum înveți să te promovezi online, cu ajutorul lor (de la min 01:56):
„Exact cum spun și acronimele.
Avem «Answer» Engine Optimization. Adică ChatGpt-ul, Antropic-ul, Perplexity și alte motoare de genul acesta îți dau răspunsul.
Gândește-te așa: ești elevul care ridică mânuța! Iar profesorul spune: «Tu! Gigel, dă tu răspunsul!”. Iar ce spui tu devine răspunsul oficial al clasei.
Iar la Generative Engine Optimization (GEO), acel «generative» înseamnă că se creează o întreagă poveste, în care te poate include și pe tine.
Cum aveai nevoie de tehnici de SEO, acum ai nevoie și de tehnici de AEO și de GEO.
N-aș spune că e complicat. Eu am început marketing-ul online odată cu Google. Și am trecut prin toate etapele de schimbare a algoritmilor: Penguin, Panda, Hummingbird etc.
Ce nu s-a schimbat absolut niciodată e principiul: «content is king». Conținutul de calitate pentru clientul tău este cheia.
E adevărat că mai trebuie să schimbăm formatul.
Să luăm de exemplu Answer Engine Optimization (AEO): ne gândim cum ar căuta Chat GPT sau cum ar căuta clientul nostru cu Chat GPT informațiile pe care încerca, mai demult, să le găsească pe Google.
Trebuie să aflăm întrebările pe care și le pune. «Ce tip de detergent se potrivește pentru persoanele alergice?” sau «Ce tip de beton îmi trebuie ca să construiesc o piscină?» și așa mai departe.
Și ne asigurăm că site-ul nostru are foarte mult conținut care răspunde la acele întrebări.
Pe scurt: faci articole care să răspundă la «întrebări frecvente». Sau faci chiar și descrierea produsului în așa fel încât să răspundă la aceste întrebări.
(...) Ieșim un pic din ideea de tag-uri, meta keywords, meta titles, alt tag-uri pentru imagine și tot ce mai știam noi.
Nu mai scriem acolo, la tag-uri, «aparat de tăiat», «aparat de tăiat iarba verde» etc. Nu mai contează, la nivelul de astăzi.
Contează să fim empatici și să ne dăm seama cum caută omul. Cum să oferim un răspuns la întrebările lui.
Trebuie să găsim naturalețea în răspunsuri. Pentru că în întrebări ea există. Oamenii au început să vorbească natural cu Chat GPT. Unii îl folosesc și ca terapeut”.
- cum merg vânzările online, în România (de la min 12:33):
În Europa suntem ultimii. Din câți suntem în total, 17 - 18 milioane de oameni, în țară, 80% sunt internauți. O statistică recentă arăta că - din totalul internauților - 40% au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimul an. Deci, să zicem că vreo 7 milioane de oameni au cumpărat online.
Dar, repet, vorbim despre cei care au făcut cel puțin o cumpărătură online, nu despre oameni care fac cumpărături susținute online.
Sigur că una e situația în orașele mari (unde se comandă mai mult online - n.red.). Dar când ieși din mediul ăsta, pierzi orice conexiune la internet, la capitolul ăsta.
(...) Am crescut inițial (în ceea ce privește comerțul online - n.red.). România fiind atât de jos, evident, creștea continuu. Și o să continue să crească pentru că trebuie la un moment dat - pe principiul vaselor comunicante - să ajungem la un echilibru cu restul țărilor din din Europa.
Însă ritmul, evident, este încetinit. Inițial creșterea anuală era descrisă de un număr cu două cifre, 12-13%. Acum am scăzut sub 10%, cel puțin în în ultimul an”.
- ce descurajează creșterea mai rapidă a vânzărilor online, în România (de la min 15:32):
„Antreprenorului îi lipsesc resursele umane calificate.
El nu are omul care să se ocupe de online, care să-și asume această transformare digitală, care e un întreg proces.
Am întâlnit tot felul de tentative. Uneori, i se spune secretarei să se ocupe. Alteori, unei puștoaice de la call center care stă mult pe internet. Din păcate, un astfel de debut, într-o colaborare, este extrem de puțin promițător.
Mai poate fi responsabil cu transformarea digitală directorul/directoarea de marketing. O astfel de colaborarea chiar ar putea fi promițătoare, dacă respectivii directori nu sunt niște DTP-iști care știu doar să facă pliante.
Or, lor (antreprenorilor - n.red.) le trebuie o persoană cu soft skills, care să reușească să facă legături. Că o să vezi că dacă vrei să vorbești direct cu programatorii, într-un astfel de business, n-o să poți. E nevoie de cineva care să îți traducă ...
(...) La consumatorul final e cu totul altă poveste. El nu are încredere”.
- unde să vinzi online: pe marketplace? Sau în propriul tău magazin online? (de la min 22:19):
„Răspunsul este «și-și». Propriul magazin online e baza. E burgul tău, orășelul tău în care ai de toate.
Toate celelalte – cum ar fi marketplace-ul, vânzarea pe Facebook și Google Ads ș.a.m.d. – sunt canale.
Toate aceste canale, mai devreme sau mai târziu, aduc în orășelul tău, clientelă.
Marketplace-urile sunt foarte bune. Într-adevăr, aici depinde de la industrie la industrie. La electronice, spre exemplu, nu-ți permiți, ca importator, să vinzi în marketplace. Nu ai marja necesară ca să dai comision la marketplace.
În schimb, când vorbim de fashion sau de puericultură, de multe ori marja poate fi și de 200 - 300%. Și poți da comision la marketplace.
Dar care marketplace, iarăși, este pentru tine doar un canal de vânzare. Pentru care plătești. Cum plătești la Google. Să zicem că ai dat 1.000 de euro la Google, care îți aduc 10.000 de vizitatori pe site. Din care speri că 100 vor și comanda ceva.
Știi care-i marea diferență, între marketplace și magazinul tău online? Clienții care cumpără produsele tale din marketplace sunt ai marketplace-ului. Clienții magazinului tău online sunt clienții tăi.
Iar cea mai mare avuție pe care o poate avea un business online este baza de date de clienți”.
Află cum să îți alegi cei mai potriviți parteneri de business, când ai nevoie de promovare de succes pe internet, dar și care sunt cele mai importante abilități de care au nevoie tinerii de astăzi pentru a reuși într-o lume digitalizată ascultând integral episodul de podcast.
Transcrierea acestor fragmente de interviu a fost realizată cu VatisTech.