CCR explică de ce i-a respins candidatura lui Călin Georgescu (Document)

CCR explică de ce i-a respins candidatura lui Călin Georgescu (Document)
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Curtea Constituțională a publicat, vineri, decizia prin care i-a fost respinsă candidatura lui Călin Georgescu. În document sunt explicate motivele respingerii candidaturii.

Important: Curtea Constituţională a stabilit că respingerea înregistrării unei candidaturi pe motiv că persoana în cauză a încălcat principii şi valori constituţionale nu conduce la o sancţionare perpetuă a acesteia prin prisma dreptului de a fi ales în funcţia de preşedinte al României.

Președintele Curții Constituționale, Marian Enache, a afirmat că CCR nu poate fi influențată sau amenințată prin intermediul niciunei forme de presiune.

Marian Enache a făcut o serie de precizări, ”întrucât în spaţiul public există o aşteptare justificată pentru informaţii clarificatoare”. Acesta a afirmat că legile şi rigorile constituţionale trebuie respectate, chiar dacă este perioadă electorală.

”Totodată, chiar dacă înţelegem că, în perioadele electorale, pasiunile şi partizanatele ideologice, doctrinare sau personale pot genera o tensiune socială care depăşeşte sfera obişnuinţei, trebuie să reafirmăm că în România, ca stat membru al UE şi al NATO, deci parte a spaţiului democratic occidental, există o ordine constituţională şi legală care trebuie respectată, ca expresie a suveranităţii şi a unităţii statale şi societale, a identităţii constituţionale a statului român.

În acest sens, Curtea Constituţională a României, ca instanţă de contencios constituţional prin care se realizează justiţia constituţională, nu poate fi influenţată sau ameninţată prin intermediul niciunei forme de presiune, având nu doar rolul, ci şi obligaţia constituţională de a garanta supremaţia Constituţiei prin exercitarea efectivă a atribuţiilor sale. Într-un stat de drept, criticile sunt binevenite, presiunile sunt inacceptabile şi dezavuabile”, a mai transmis Enache.

Principalele argumente prezentate de CCR:

  • Prin Hotărârea nr.32 din 6 decembrie 2024, CCR a anulat întregul proces electoral cu privire la alegerea Preşedintelui României și a dispus ca tot procesul electoral să fie integral reluat. Curtea a constatat că procesul electoral desfășurat în perioada septembrie–decembrie 2024 a fost viciat pe toată durata desfăşurării lui şi în toate etapele sale de multiple neregularităţi şi încălcări ale legislaţiei electorale care au distorsionat caracterul liber şi corect al votului exprimat de cetăţeni şi egalitatea de şanse a competitorilor electorali, au afectat caracterul transparent şi echitabil al campaniei electorale şi au nesocotit reglementările legale referitoare la finanţarea acesteia. Toate aceste aspecte au avut un efect convergent de desconsiderare a principiilor esenţiale ale alegerilor democratice.
  • Curtea face referire la atingerile aduse principiilor democrației, statului de drept și suveranității, precum și dreptului de a alege și de a fi ales și a stabilit că statul are o responsabilitate pozitivă de a preveni orice interferență nejustificată în procesul electoral.
  • CCR subliniază că procesul electoral pentru alegerea președintelui României din 2025 are ca sursă de inițiere, organizare și desfășurare Hotărârea nr.32 din 6 decembrie 2024 (de anulare a alegerilor). Prin urmare, chiar dacă este un nou proces electoral, acesta se înscrie în aceleași coordonate și aceeași paradigmă a asigurării succesiunii mandatului prezidențial dobândit în anul 2019.
  • Prin urmare, BEC, ținând seama de prevederile constituționale și legale referitoare la efectele actelor jurisdicționale ale CCR, a dat eficiență caracterului general obligatoriu al hotărârii Curții, caracter care vizează nu numai soluția, ci și considerentele care sunt în legătură directă cu aceasta. Astfel, BEC nu a făcut altceva decât să aplice, printr-un raționament propriu, prevederile constituționale și considerentele interpretative de principiu ale Hotărârii nr.2 din 5 octombrie 2024 (prin care a fost respinsă candidatura Dianei Șoșoacă) în situația particulară pe care a avut-o de analizat, ceea ce a condus la concluzia BEC potrivit căreia domnul Călin Georgescu nu îndeplinește condițiile de eligibilitate generale stabilite în titlul I din Constituție.
  • BEC și-a realizat judicios competența de a examina condițiile de înregistrare a unei candidaturi prin raportarea textelor constituționale, astfel cum au fost interpretate în jurisprudența Curții Constituționale, la situația domnului Călin Georgescu.
  • CCR subliniază că încălcarea condițiilor de înregistrare a candidaturii nu conduce la o sancționare perpetuă a persoanei prin prisma dreptului de a fi ales în funcția de președinte al României. Aceste aspecte se analizează de la caz la caz și au o anumită temporalitate raportată la ciclicitatea alegerilor și la evaluarea respectării de către candidați a principiilor și valorilor constituționale.
  • Curtea constată așadar că Decizia BEC nr.18D din 9 martie 2025 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Călin Georgescu la alegerile pentru președintele României din anul 2025 este în conformitate cu cadrul constituțional și legal incident, astfel că va respinge contestațiile formulate.

Documentul poate fi consultat aici:


Călin Georgescu nu poate candida la alegerile prezidențiale, a decis marți Curtea Constituțională. Decizia este definitivă, iar Georgescu a pierdut astfel ultima cale de atac.

CCR a respins toate contestaţiile depuse privind respingerea candidaturii lui Călin Georgescu de către Biroul Electoral Central.

„Contestatiile au fost respinse cu unanimitate de voturi”, au transmis reprezentanții CCR.

După ce Curtea Constituţională i-a respins definitiv candidatura, Călin Georgescu a declarat că ”misiunea” sa a fost ”îndeplinită” și a susţinut că ”sistemul nu acceptă pe nimeni din afara lui”.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇