După ce își va prelua mandatul de primar general, pe 29 octombrie, Nicușor Dan va trebui să se ocupe, printre multe altele, și de proiectele de infrastructură începute de Gabriela Firea.
Printre acestea se numără Pasajul Doamna Ghica – pe care Firea promitea că îl termină în această toamnă – și spitalul metropolitan, despre care primarul PSD spunea că va deveni a doua cea mai mare clădire din România.
SpotMedia.ro a vizitat șantierele și vă spune în ce stadiu preia noul primar general al Capitalei cele două proiecte.
Pasajul suprateran Doamna Ghica va ridica parte din strada omonimă peste intersecția cu Șoseaua Colentina.
În acest fel, pe pasaj vor circula șoferii care vor să își continue drumul pe strada Doamna Ghica. Iar în intersecția de sub pasaj vor coborî doar acele autoturisme care urmează să vireze și să intre pe Șoseaua Colentina.
În 2019, Primăria Capitalei a contractat Compania Municipală Trustul de Clădiri Metropolitane SA pentru a construi pasajul. Și după un început de an lent, salariații companiei chiar au muncit cu spor pe șantier.
Întrebarea este: când se vor finaliza lucrările, ca să poată circula bucureștenii? Gabriela Firea a tot promis că totul se va termina în toamna acestui an.
Dar promisiunile aveau scop pur electoral. În realitate, lucrările sunt destul de departe de finalizare. Iată cum stau lucrurile.
Șantierul pasajului e împărțit în două de Șoseaua Colentina.
Pe prima jumătate de șantier, rampa de acces pe pod din preajma Bisericii Doamna Ghica este finalizată.
Accesul pe rampă este, însă, restricționat din cauză că partea carosabilă se termină brusc, în mijlocul șantierului.
O pilă a podului (picior de susținere -n.red.) a fost deja turnată. În stapetele pilei erau niște schele care s-au demontat de curând. Pe terenul dintre rampa de acces și pila podului e încă șantier.
Se poate circula pe lângă pod, pe ambele sensuri ale șoselei Doamna Ghica.
Câțiva muncitori mai lucrează la refacerea unor suprafețe de trotuar, în preajma blocurilor.
În cealaltă jumătate a șantierului, dincolo de intersecția cu Șoseaua Colentina, lucrurile stau altfel. Acolo a rămas mai mult de lucru.
Și pe această jumătate de șantier s-a turnat pila pe care se va sprijini corpul pasajului.
S-au turnat parțial și zidurile celei de-a doua rampe de acces. Dar încă mai e de lucru.
În plus, mai trebuie adus balast și trebuie construită apoi calea de rulare.
Între pilă și rampa de acces e șantier.
În plus, în această jumătate de șantier e deschis doar un sens de circulație al Șoselei Doamna Ghica (cel pe care șoferii circulă spre intersecția Delfinului - n.red.)
Se schimbă și borduri. De fapt, șantierul se întinde pe câteva sute de metri, în spatele intersecției. Dar lucrările sunt avansate și n-ar trebui să mai dureze mult.
Pe scurt: mai e cale lungă până la finalizarea șantierului. Și nu doar din cauza lucrărilor deja enumerate, ci din cauză că lipsește o componentă esențială a construcției: tăblierul metalic.
Acesta este corpul podului care se va ridica peste intersecția Străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.
Trustul de Clădiri Metropolitane SA a lansat o licitație pentru a-și alege un constructor care să realizeze acest tăblier metalic. Dar a anulat procedura în luna iunie a acestui an. Ulterior, n-am reușit să identificăm o altă procedură similară pe care să o fi lansat compania municipală.
În ciuda insistențelor SpotMedia.ro, atât Trustul cât și Primăria Capitalei au refuzat să dea detalii despre modul sau momentul în care se va cumpăra acest tăblier metalic. Asta, deși banii din care el va fi cumpărat sunt publici!
Problema este că lipsa tăblierului poate întârzia destul de mult finalizarea proiectului. Pentru a-l face, un fabricant trebuie mai întâi să își procure cantități mari de fier și abia apoi să se apuce de treabă.
Surse din cadrul PMB au precizat la solicitarea noastră că – de vreme ce Trustul de Clădiri Metropolitane și-a cumpărat cantități însemnate de fier – cel mai probabil va încerca să producă tăblierul în regie proprie și apoi să-l monteze.
Char dacă așa ar sta lucrurile, e greu de crezut că tăblierul va fi gata peste noapte și că până la iarnă va fi montat. Oricum, chiar dacă tăblierul s-ar monta, structura ar trebui testată riguros înainte ca pasajul să poată fi inaugurat. Așa că oricum șantierul mai durează, indiferent cât de bine s-ar descurca constructorii.
De fapt – în ciuda promisiunilor Gabrielei Firea – pe panoul de lucrări de pe șantier scrie că Trustul de Clădiri Metropolitane nu e obligat să termine lucrarea în această toamnă, ci abia în luna iunie 2021.
Rămâne să aflăm dacă societatea va respecta sau nu termenul respectiv.
Noul primar general, Nicușor Dan, a precizat, potrivit Agerpres, că șantierul pasajului este ilegal, din cauză că această construcție nu are documentația corect întocmită. De fapt, chiar Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) ar fi constatat problemele, a mai spus primarul general ales pe 27 septembrie.
În consecință, potrivit lui Nicușor Dan, lucrările s-ar putea întrerupe o lună sau două, până la momentul în care problemele cu documentația se vor rezolva.
Pe de altă parte, nu știm încă dacă Nicușor Dan va dori să lucreze în continuare cu Trustul de Clădiri Metropolitane SA sau dacă îl va lichida, așa cum a anunțat că va face cu cele mai multe dintre companiile municipale.
Spitalul Metropolitan: Cum a vrut Firea să construiască un colos cu o mână de muncitori și câteva utilaje
De-a lungul mandatului, Gabriela Firea a avansat de mai multe ori ideea că vrea să construiască un spital de mari dimensiuni.
În cele din urmă, a decis să facă unul cu 1.000 de paturi în locul Autobazei Pipera.
Studiul de fezabilitate fusese întocmit de Compania Municipală de Dezvoltare Durabilă SA. Este aceeași companie municipală care a realizat și documentația în baza căreia risca să fie mutilat Parcul Cișmigiu.
La realizarea documentației pentru spital au participat, însă, și specialiști cu experiență internațională, cum ar fi arhitectul Gabriel Dumitrache. Acesta a precizat că spitalul propus de Firea va fi a doua cea mai mare clădire din România, după Casa Poporului.
În iulie, când deja începuse să promită proiecte grandioase în speranța că va mai câștiga un mandat la Primăria Generală, Gabriela Firea a mers la autobaza Pipera și a anunțat că a semnat deja un contract pentru proiectarea spitalului și pentru construcția lui.
Urmau să se ocupe de proiectare și construcție același Trust de Clădiri Metropolitane (care construiește pasajul Doamna Ghica), alături de Compania Municipală Consolidări SA (înființată în cu totul alt scop– n.red.).
Totodată, Firea a anunțat, pe 10 iulie, că deja încep lucrările.
De ce începeau deja lucrările, dacă proiectul tehnic pentru spital nu era gata? Din înțelegerea noastră, tocmai proiectul tehnic este cel care îi spune constructorului ce și cum să facă!
Una peste alta, lansarea evenimentului a fost bifată. Firea a apărut pe Internet echipată de șantier și urcând într-un buldoexcavator.
Iar în următoarele săptămâni, 4 utilaje au tot săpat și au cărat pământul excavat de pe locul unde Firea spunea că se va face spitalul.
Lucrările se desfășoară într-un perimetru închis. Iar la ieșirea pe Șoseaua Pipera nici măcar nu există un panou de lucrări (pe care constructorul e obligat prin lege să îl afișeze).
În august, am întrebat Primăria Capitalei cum s-ar putea construi a doua cea mai mare clădire din România cu numai 4 utilaje. Și dacă tot vrea să o facă, de ce Gabriela Firea nu mobilizează mai mulți oameni și utilaje pe șantier?
Primăria ne-a răspuns că acele utilaje erau suficiente pentru moment. Doar că, din septembrie, numărul de oameni și utilaje de pe șantier va crește. Motivul: urma să înceapă turnarea primului subsol al clădirii principale a spitalului.
N-am mai ajuns în septembrie pe șantier. Dar am mers acolo marţi, pe 27 octombrie. Și am constatat că nici măcar nu s-au demolat toate clădirile fostei autobaze Pipera. Nici măcar n-au fost demolate ruinele de la fosta autobază.
Sunt câteva mormane de pământ și pietriș. Dar numărul de utilaje s-a înjumătățit.
Cu alte cuvinte, dacă în lunile precedente pe șantier erau 4 utilaje, la finele lunii octombrie mai sunt doar două: un camoon și o cifă (cu care se toarnă ciment - n.red). Și muncitorii care se ocupau de ele nu prea păreau în mare grabă să ducă vreo sarcină la bun sfârșit.
Cum până la acest moment atât Trustul de Clădiri Metropolitane, cât și PMB au refuzat să dea informații publice despre proiectele făcute din banii oamenilor, e greu de spus în ce fază se află documentația pentru acest proiect.
Construirea unui spital de mari dimensiuni nu se numără printre prioritățile anunțate în campanie de noul primar general al Capitalei.
Citește și: