Exclusiv Primarul din București care e campion la ridicat mașini. Și cine dă amenzi de milioane de euro. Analiză comparativă pe ultimii 3 ani

<span style="color:#990000;">Exclusiv</span> Primarul din București care e campion la ridicat mașini. Și cine dă amenzi de milioane de euro. Analiză comparativă pe ultimii 3 ani
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Primarii de sector au ridicat, în ultimii 3 ani, 46.418 mașini abandonate sau oprite/staționate neregulamentar pe banda I, pe trotuare sau spații verzi. Și au dat – împreună cu Primăria Capitalei  – amenzi de 88.764.200 de lei (peste 17 milioane de euro).

Cu toate astea, încă n-au ac de cojocul foarte multor șoferi care-și lasă mașinile pe unde apucă și blochează prima bandă a bulevardelor, trotuarele sau chiar liniile de tramvai.

Putem vedea, însă, din cifre, care sunt primarii care și-au riscat popularitatea, în încercarea de a descuraja parcarea ilegală.

De ce scriem despre asta?

Bucureștiul avea, la începutul lui 2024, un autoturism la fiecare doi locuitori.

E o concluzie bazată pe datele:  

  • Institutului Național de Statistică (2.142.929 rezidenți în Capitală, în ianuarie 2024)
  • Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (1.277.866 autovehicule înmatriculate în Capitală, în ianuarie 2024).

Numărul de mașini e deja foarte mare. În plus, în București locuiesc mai mulți oameni, nu doar cei înregistrați ca rezidenți. Iar unii circulă cu mașini înmatriculate în alte locuri din țară. Cu alte cuvinte, orașul e mai aglomerat decât arată cifrele.

Iar dacă vrem să fim sănătoși și să trăim cât de cât confortabil, bine ar fi să nu transformăm toate spațiile libere în parcări.  

Locuri de parcare pentru toate mașinile, peste tot, nu avem cum să creăm. Ne lipsesc și spațiile necesare, dar și banii (mai ales pentru parcările subterane care au costuri de realizare de zeci de mii de euro per loc).

Soluțiile inițiale: locuri de parcare amplasate cu cap. În rest, descurajarea parcării, prin amenzi și ridicarea mașinilor lăsate anapoda.

ADVERTISING

Cu aceste măsuri de descurajare a parcării, un primar și-ar putea atrage antipatia unor șoferi. Dar numărul cetățenilor cărora le-ar face bine ar fi mai mare.

Așa că vă puteți da seama de cât de mult îi pasă primarului de calitatea vieții oamenilor și uitându-vă la cât de aspre sunt măsurile de descurajare a parcării ilegale.

Mai jos, situația la fiecare primărie de sector și la Primăria Municipiului București (PMB). Dacă aveți informații din care reiese că datele raportate de instituții sunt eronate, vă rog să ne comunicați acest lucru pe adresa redacția@spotmedia.ro.

Veți rămâne anonimi, dar informațiile pe care ni le comunicați vor fi verificate riguros și publicate, dacă se dovedesc reale.

Sectorul 1

Numărul de sancțiuni pentru șoferii care își lasă mașina în loc nepermis a crescut spectaculos, în Sectorul 1, în ultimii 3 ani. Au fost măsuri necesare, chiar dacă i-au scăzut din popularitatea fostului primar, Clotilde Armand (USR).

Iată situația comunicată de instituție, la solicitarea Spotmedia.ro:

  • Anul 2022: 11.974 sancțiuni în valoare de 2.359.590 lei
  • Anul 2023: 35.597 sancțiuni în valoare de 12.090.397 lei
  • Anul 2024: 42.028 sancțiuni în valoare de 15.548.092 lei

Din 2022 până în 2024, numărul sancțiunilor a crescut, aşadar, de 3,5 ori. Iar cuantumul acestor sancțiuni s-a majorat de peste 6,5 ori.

Iată și numărul de mașini ridicate:

  • Anul 2022: 865 mașini ridicate (376 abandonate)
  • Anul 2023: 1.414 mașini ridicate (din care 415 erau abandonate pe domeniul public)
  • Anul 2024: 1.279 mașini ridicate (din care 302 erau abandonate pe domeniul public)

TOTAL: 89.599 sancțiuni în valoare de 29.998.079 lei și 3.972 de mașini ridicate, în ultimii 3 ani

ADVERTISING

Sectorul 2

Numărul sancțiunilor pentru cei care își lasă mașinile anapoda a crescut de aproape 5 ori, în 2023. Apoi a scăzut, dar a rămas la nivel ridicat, comparativ cu 2022.

Și Radu Mihaiu (USR) - fostul primar de sector - și-a atras antipatia unor șoferi. Dar a câștigat, probabil, încrederea celor care au reușit să se plimbe pe trotuarele sufocate până atunci de mașini.

Mai jos, situația, așa cum a fost ea comunicată de Primăria Sectorului 2, la solicitarea Spotmedia.ro:

  • Anul 2022: 5.946 sancțiuni în valoare de 1.591.399 lei
  • Anul 2023: 25.489 sancțiuni în valoare de 12.319.924 lei
  • Anul 2024: 10.435 sancțiuni în valoare de 5.676.048 lei

În 2022, Primăria Sectorului 2 nu avea un serviciu funcțional de ridicare a mașinilor parcate ilegal. Așa că ridica doar ocazional și doar rable abandonate pe spațiul public. În 2023, a pus în funcțiune și un serviciu de ridicare a mașinilor care staționau pe banda I, pe trotuare, pe spații verzi etc.

Iată cum a evoluat numărul de ridicări de mașini:

  • Anul 2022: 147 de mașini ridicate (toate erau abandonate pe domeniul public)
  • Anul 2023: 379 de mașini ridicate (din care 13 erau abandonate pe domeniul public)
  • Anul 2024: 607 de mașini ridicate (din care 22 erau abandonate pe domeniul public)

TOTAL: 41.870 sancțiuni în valoare de 19.587.371 lei și 1.133 mașini ridicate, în 3 ani

Sectorul 3

Primarul Robert Negoiță este un adept al creării unui număr cât mai mare de locuri de parcare. A construit cu firmele primăriei parcarea subterană de la Piața Muncii (de sub Bulevardul Decebal - n.red.), mandatul trecut, cu un cost de peste 35.000 de euro per loc. În plus, Sectorul 3 are circa 80.000 de locuri de parcare de reședință, cele mai multe din București.

ADVERTISING

Cu toate astea, și primăria condusă de Robert Negoiță dă amenzi consistente (deși, per total, cuantumul sancțiunilor rămâne scăzut față de sectoarele 1 și 2):

  • Anul 2022: 4.446 de sancțiuni, în valoare de 1.782.828 lei
  • Anul 2023: 5.307 sancțiuni în valoare de 2.250.795 lei
  • Anul 2024: 5.777 de sancțiuni în valoare de 3.534.284 lei

Primăria Sectorului 3 a transmis, la solicitarea Spotmedia.ro, că poate ridica până la 15 mașini pe zi. Dar că nu-și folosește utilajele la capacitate maximă. Iată cât ne-a transmis că a ridicat:

  • Anul 2022: 3.256 de mașini ridicate
  • Anul 2023: 3.086 de mașini ridicate
  • Anul 2024: 3.964 de mașini ridicate

TOTAL: 15.530 sancțiuni în valoare de 7.567.907 lei și 10.306 mașini ridicate, în 3 ani

Sectorul 4

Primarul Daniel Băluță și-a creat propria politică de parcare, în Sectorul 4. A obținut girul Consiliului General al Municipiului București pentru a taxa locurile publice pe care le-a trasat pe bulevarde care au fost date Primăriei Sectorului 4 pentru a fi amenajate.

În plus, Băluță amenajează și/sau construiește diverse tipuri de parcări.

Dar dă și amenzi. Iată situația pe ultimii 3 ani, potrivit informațiilor comunicate de Primăria Sectorului 4, la solicitarea Spotmedia.ro:

  • Anul 2022: 10.446 de sancțiuni în valoare de 4.003.412 lei
  • Anul 2023: 24.349 de sancțiuni, în valoare de 8.345.912 lei
  • Anul 2024: 9.722 de sancțiuni în valoare de 3.534.284 lei

De asemenea, administrația lui Daniel Băluță a crescut, de la an la an, numărul de mașini ridicate de pe domeniul public. Iată situația pe care ne-a comunicat-o Primăria Sectorului 4:

  • Anul 2022: 7.763 de mașini ridicate
  • Anul 2023: 9.054 de mașini ridicate.
  • Anul 2024: 10.088 de mașini ridicate (până pe 17 decembrie).

Instituția nu a menționat câte dintre aceste mașini erau abandonate pe domeniul public, la momentul ridicării.

TOTAL: 44.517 sancțiuni în valoare totală de 15.883.608 lei și 26.905 autovehicule ridicate în 3 ani

Sectorul 5

Primarul Cristian Popescu Piedone a mizat mai puțin pe acțiuni coercitive.

Situația amenzilor pentru cei care și-au lăsat mașinile aiurea, prin sector, în ultimii 3 ani:

  • Anul 2022: 3.202 sancțiuni în valoare de 550.535 lei
  • Anul 2023: 5.149 de sancțiuni în valoare de 851.875 lei
  • Anul 2024: 3.128 de sancțiuni în valoare de 645.766 lei

Primăria Sectorului 5 nu are serviciu de ridicare a mașinilor care staționează ilegal, în vederea recuperării lor de către proprietari. Această primărie ridică, în schimb, mașini abandonate pe domeniul public. Iată situația comunicată de instituția condusă de Vlad Popescu Piedone, la solicitarea Spotmedia.ro:

  • Anul 2022: 120 de mașini abandonate ridicate
  • Anul 2023: 77 de mașini abandonate ridicate
  • Anul 2024: 97 de mașini abandonate ridicate

TOTAL: 11.479 sancțiuni, în valoare totală de 2.048.176 și 294 mașini ridicate în 3 ani

Sectorul 6

Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a declarat la podcastul Citizen că a eliberat cele mai multe trotuare din istoria orașului. Mai puține pe marile bulevarde, mai multe pe străzi adiacente, în preajma școlilor, parcurilor etc.

Iată situația amenzilor pentru staționare ilegală, comunicată de Primăria Sectorului 6 pentru Spotmedia.ro:

  • Anul 2022: 4.325 de sancțiuni în valoare de 1.210.029 lei
  • Anul 2023: 17.163 de sancțiuni în valoare totală de 6.396.065 lei
  • Anul 2024: 12.241 de sancțiuni, în valoare totală de 5.991.250 de lei.

A crescut, de la an la an, și numărul de mașini ridicate de pe domeniul public, în Sectorul 6:

  • Anul 2022: 1.100 mașini ridicate (dintre care 342 erau abandonate pe domeniu public)
  • Anul 2023: 1.320 mașini ridicate (dintre care 158 erau abandonate pe domeniul public)
  • Anul 2024: 1.388 mașini ridicare (dintre care 262 erau abandonate pe domeniul public)

TOTAL: 33.729 de sancțiuni în valoare de 13.597.344 lei și 3.808 mașini ridicate, în 3 ani

Cum se prezintă situația, grafic

Mai jos, vă prezentăm 2 grafice.

În primul, puteți vedea, comparativ, cum a evoluat cuantumul amenzilor date de fiecare primărie de sector, în ultimii 3 ani.

chart visualization
Grafic realizat de Gabriel Kolbay cu Flourish

Iar în graficul de mai jos puteți vedea, comparativ, câte mașini a ridicat fiecare primărie de sector, în ultimii 3 ani.

chart visualization
Grafic realizat de Gabriel Kolbay cu Flourish

PMB nu ridică mașini, dar dă amenzi

Poliția Locală a Municipiului București - din subordinea PMB - a transmis, la solicitarea Spotmedia.ro, că în 2024 a lucrat cu polițiile locale din sectoarele 1,2 și 6. Și a dat, în perioada ianuarie - octombrie 2024, următoarele sancțiuni:

  • 103 sancțiuni în valoare de 52.965 lei pentru oprire/staționare neregulamentară pe Calea Florească, în Sectorul 1
  • 21 sancțiuni în valoare de 10.395 lei pentru oprire/staționare neregulamentară pe Șoseaua Pantelimon, în Sectorul 2
  • 29 sancțiuni în valoare de 14.355 lei pentru oprire/staționare neregulamentară în Sectorul 6.

PMB nu ridică mașini. Procedural, ar putea-o face Compania Municipală de Parking SA. Dar nu e clar când sau dacă va avea sau nu resursele necesare.

Iată cum justifică PMB că lasă ridicarea mașinilor care opresc sau staționează neregulamentar doar în sarcina primăriilor de sector.

„Conform HCGMB 707/2022 (care modifică regulamentul de ridicare aprobat prin HCGMB 371/2019 - n.red.) privind ridicarea, transportul, depozitarea și eliberarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice care fac parte din rețeaua principală de străzi a municipiului București, Compania Municipală Parking București S.A. a fost desemnată, pe lângă administrațiile publice de sector, operator delegat pentru ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.

(...) În prezent, Compania Municipală Parking București se află într-un proces activ de operaționalizare a serviciului de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar, însă acest demers întâmpină anumite dificultăți datorate prevederilor Legii nr. 296/2023, care impun restricții asupra cheltuielilor bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung. Astfel, suntem în imposibilitatea de a angaja operatori pentru implementarea completă a acestui serviciu.

Compania Municipală Parking București a depus la PMB  solicitări pentru alocarea unui teren adecvat, cu perimetru îngrădit, destinată depozitării autovehiculelor ridicate, solicitare care se află în analiză”, a transmis PMB, la solicitarea Spotmedia.ro.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇