Pe măsură ce mașina ta acumulează kilometri, este firesc ca anumite componente să se uzeze. Totuși, pentru a menține vehiculul în bună stare de funcționare, este necesar să alegi piese de calitate care oferă performanță și durabilitate.
În acest articol, ne vom concentra pe prezentarea tipurilor de curele auto existente pe piață și îți vom explica cum poți să alegi cea mai potrivită variantă pentru tine.
Tipuri de curele auto
Curelele auto sunt componentele fără de care motoarele și sistemele de transmisie ale vehiculelor nu ar putea funcționa. Rolul curelelor auto este de a transfera mișcarea și puterea de la o componentă la alta pentru a asigura funcționarea diferitelor sisteme mecanice și electrice. Ele sunt fabricate din materiale precum cauciucul întărit cu fibre sau alte materiale sintetice pentru a rezista tensiunii și temperaturilor ridicate. De asemenea, curelele auto se împart în:
- Curele de distribuție – acestea au rolul de a sincroniza mișcarea arborelui cotit cu cea a arborelui cu came, ceea ce permite supapelor să se deschidă și să se închidă la momente exacte, în funcție de poziția pistoanelor. Cureaua de distribuție este poziționată în partea din față a motorului, sub capacul de distribuție, și se recomandă schimbarea acesteia la fiecare 60.000-100.000 de kilometri, în funcție de producător și modelul vehiculului. Unele modele de mașini moderne au curele de distribuție care rezistă până la 120.000 de kilometri.
Pe lângă numărul de kilometri, cureaua de distribuție trebuie verificată și în funcție de timp. Chiar dacă mașina nu a parcurs distanțele de mai sus, cureaua poate suferi uzură din cauza îmbătrânirii materialului. Astfel, se recomandă schimbarea acesteia la fiecare 4-6 ani, indiferent de numărul de kilometri parcurși.
- Curele de transmisie – pun în mișcare componente precum alternatorul, pompa de apă, compresorul instalației de climatizare și pompa de servodirecție. Rolul principal al curelei de transmisie este de a transmite mișcarea de la motor către aceste sisteme auxiliare.
Aceasta trebuie schimbată atunci când începe să facă zgomote. În funcție de producător, cureaua de transmisie trebuie să fie schimbată între 60.000 și 150.000 de kilometri, în conformitate cu cartea mașinii. De asemenea, tipurile de curele de transmisie care există sunt:
- Curea lată – este cel mai simplu tip de curea lată, cu o secțiune transversală dreptunghiulară. La început, era fabricată din piele, însă în prezent se folosesc materiale sintetice de înaltă rezistență. Avantajele acesteia sunt flexibilitatea ridicată, uzura și nivelurile de zgomot reduse.
- Curea trapezoidală (V-belt) – aceasta este una dintre cele mai vechi tipuri de curele. Are o secțiune transversală în formă de V și funcționează pe baza fricțiunii create între curea și scripetele motorului.
- Curea serpentină (poli-V) – este o curea mai lată cu mai multe caneluri longitudinale care transmite puterea către mai multe componente simultan. Ea a înlocuit curelele trapezoidale în multe mașini moderne, deoarece acționează mai eficient. Curelele serpentinare se găsesc şi sub denumirea de curele auto canelate longitudinal.
- Curea rotundă – este un tip de curea mai special, care este folosită mai degrabă pentru transmiterea mișcării decât pentru transmiterea puterii.
- Curea de transmisie dințată – după cum îi spune și denumirea, are dinți pe suprafața interioară, ceea ce permite o transmisie mai precisă a mișcării între două roți dințate sau role. De obicei, curelele auto dinţate se utilizează atunci când este nevoie de o sincronizare exactă, precum la anumite sisteme de distribuție mai complexe sau la vehiculele electrice și hibride.
- Curea cuplată (linked V-belt) – este un tip mai special de curea trapezoidală, formată din mai multe segmente de curea care sunt conectate între ele. Aceste curele sunt mai flexibile și sunt utile în aplicații unde sunt necesare lungimi sau forme personalizate.
Cum alegi cureaua auto potrivită
Fiecare mașină folosește componente diferite, iar pentru a găsi piesa potrivită pentru autovehiculul pe care îl deții trebuie să urmezi câțiva pași simpli:
- Consultă manualul de utilizare – Fiecare mașină vine cu un manual de utilizare, iar el este cel mai important ghid atunci când vrei să înlocuiești o componentă. Acolo sunt menționate specificațiile tehnice, inclusiv dimensiunea și tipul de curea recomandate de producător.
- Identifică dimensiunile corecte – Folosirea unei curele cu dimensiuni neadecvate provoacă uzură prematură și funcționarea ineficientă a sistemelor. Pe piață poți găsi curele cu dimensiuni standardizate, însă este recomandat să alegi una care să se potrivească exact cerințelor vehiculului tău.
- Componente certificate – Pentru a fi sigur că piesa pe care o cumperi este una potrivită, alege mărci cunoscute sau produse care sunt certificate de producătorul mașinii tale.
- Rolele și sistemul de tensionare – Înainte de a înlocui cureaua, asigură-te că rolele și sistemul de tensionare sunt în stare bună. Uneori este necesar să le înlocuiești odată cu aceasta pentru a preveni uzura prematură a noii curele.
Alegerea curelei potrivite pentru mașina ta nu este o sarcină dificilă dacă respecți câteva reguli simple. E important să ții cont de intervalele de timp și kilometraj recomandate, să notezi când faci înlocuiri și să verifici mereu specificațiile corecte. Cu puțină atenție vei evita orice probleme pe termen lung.