România a fost și anul trecut statul UE unde cetățenii interacționează online cel mai puțin cu autoritățile, conform datelor Eurostat.
În mod paradoxal, însă, stăm mai bine decât cehii, polonezii și germanii la folosirea identității electronice (eID) pentru accesarea de servicii furnizate de mediul privat. Ceea ce înseamnă că, la fel ca în multe alte sectoare, românii sunt cu mult înaintea statului în ce privește adaptarea la viitor.
Mai jos – în două puncte, paradoxul digital al României:
1. Stăm prost la relația online dintre cetățean și administrație
În România, mai puțin de un sfert dintre cetățenii între 16 și 74 de ani (23%) au folosit site-ul sau aplicația unei autorități publice în cele 12 luni care au precedat la culegerea datelor, comparativ cu media UE, de aproape 70%
Procente foarte mici la acest indicator au mai înregistrat și Bulgaria (30%) și Germania (58%), comparativ cu media UE, dar mai ales cu ponderile din statele nordice: Danemarca (98%) și Finlanda, alături de Olanda și Suedia (fiecare cu 95%).
În ceea ce privește identificarea electronică, chiar dacă aceasta este puțin folosită, fiind un proces relativ nou, se observă o tendință de extindere rapidă a folosirii acesteia pentru achiziția de servicii furnizate de mediul de business.
Din totalul persoanelor de 16-74 ani care au folosit Internetul în 12 luni precedente interviului, ponderea persoanelor care au folosit identificarea electronică pentru a accesa unele servicii online, în scop personal, a fost de numai 12,0%, față de 41,11% media Uniunii.
Componenta care conduce la o pondere atât de scăzută este cea a folosirii eID pentru accesarea de servicii oferite de administrația și serviciile publice, unde doar 1,58% din populația de 16 – 74 ani a făcut acest lucru, comparativ cu 36,14% din cetățenii UE 27. Suntem singura țară, alături de Cipru (0,72% din persoane au folosit eID pentru servicii oferite de stat), care nu depășesc plafonul mediu de 5%.
În Bulgaria, ponderea acestor persoane este de 5,36%.
2. Mediul privat rezistă: la folosirea identității digitale, suntem peste Germania, Polonia și Cehia
În ceea ce privește ofertele din sectorul privat, cel mai mare procent de persoane care au declarat că și-au folosit eID-ul în ultimele 12 luni pentru a accesa servicii furnizate de sectorul întreprinderilor a fost înregistrat în Finlanda și Estonia (ambele 78%), urmate de Suedia (74%).
Media UE a fost de 16,44%. Din nou, Norvegia a înregistrat un procent mai mare decât țările UE, de 82%.
Partea cea mai interesantă este că România stă mult mai bine decât alte țari mai puternice și unde serviciile digitale sunt accesate în mai mare măsură decât o fac românii.
Din situația defalcată de mai sus se observă că ponderea românilor care se identifică electronic pentru servicii private este mult mai apropiată de media UE, față de cea înregistrată în cazul serviciilor publice, deși regula este ca raportul să fie invers.
Astfel, dacă peste 37% din austrieci au folosit eID-ul pentru servicii publice, doar 4% au utilizat identificarea electronică pentru servicii furnizate de mediul privat.
În Germania – aproape 7% pentru servicii publice, 3% pentru servicii private.
Polonia – 36,5% au utilizat eID pentru serviciile publice, doar 6,34 în mediul de afaceri.
Cehia – 25,2% vs. 6,47%.
În România, însă, situația este răsturnată: 1,58% de persoane au folosit eID-ul pentru accesarea serviciilor oferite de autoritățile și serviciile publice, iar aproape 10%, pentru servicii oferite de mediul de business.
Ceea ce dovedește slaba digitalizare a administrației românești.
Citeşte integral analiza Paradoxul României digitale: ultimii la relația online cetățean-administrație, dar peste Germania și Polonia la folosirea eID în relațiile din mediul privat pe Curs de Guvernare