Serialul-antologie sumbru și satiric al lui Charlie Brooker, „Black Mirror”, a revenit pe Netflix cu șase episoade noi.
Actorul Chris O’Dowd, care îl interpretează pe Mike, spune că a acceptat rolul pentru că este unul foarte bun.
”Văzusem câteva episoade din sezonul anterior, înainte să știu că mi se va oferi acest rol, și mi s-a părut foarte bun”.
Cât despre scenariu, Chris O’Dowd afirmă că este superb și are o desfășurare extraordinară.
Despre ce este episodul „Common People”?
Începem cu un cuplu din America de mijloc, mai exact o familie din clasa muncitoare. Amanda este profesoară, Mike lucrează în construcții și totul merge bine. Încercăm să avem un copil, sărbătorim aniversarea noastră, iar apoi apare o urgență medicală care îi amenință viața Amandei. Ei decid să o mențină în viață și de acolo totul o ia razna.
Spune-ne mai multe despre Mike.
Trăiește în America de ceva timp, iar el și soția lui, interpretată de minunata Rashida Jones, au crezut că se vor stabili acolo și vor avea copii. A construit o viață fericită pentru el, dar când sănătatea ei este pusă în pericol, el pune totul pe pauză. E amuzant, plin de compasiune. Intră în belele pentru că are un temperament aprins. E un personaj versatil, cu care se poate identifica oricine.
Ce te-a atras inițial la acest rol?
E un serial atât de iconic. Văzusem câteva episoade din sezonul anterior, înainte să știu că mi se va oferi acest rol, și mi s-a părut foarte bun. Văzusem episodul „Joan is Awful” cu câteva săptămâni înainte. Pur și simplu e genial și amuzant. Atracția pentru rol a venit prin simplul fapt că pot face parte din acest fenomen — e deja aproape un gen de televiziune în sine. Îl cunosc pe Charlie de pe vremea când lucram amândoi la Channel 4, de acum 15-20 de ani. Îi ador munca. Apoi am citit scenariul și mi s-a părut superb. Are o desfășurare extraordinară. Este neobișnuit să ai atât de mult material cu care să lucrezi. Ai partea romantică și fericită cu Rashida, și apoi lumea distopică cu Tracee Ellis Ross. Nu a fost deloc greu să decid, am știut că mă încântă rolul.
Este un episod incredibil de întunecat. Charlie l-a descris drept o „comedie neagră ca tăciunele”. Crezi că publicul va fi surprins de cât de întunecat este, chiar și pentru universul Black Mirror?
Cred că finalul va satisface dorința de distopie a oamenilor. Asta caută mulți în Black Mirror. Nu se numește Grey Mirror, nu? Dar are acel aer de episod clasic, despre avansul hidos al tehnologiei și cum ne va destabiliza viețile și sufletele, ceea ce acest episod surprinde foarte bine. A fost unul dintre motivele pentru care am vrut să-l fac.
Este și o poveste de dragoste. Una destul de întortocheată, dar tot o poveste de dragoste.
Absolut. Are un aer shakesperian. Mike are ceva din Romeo. Dar este clar o poveste de dragoste — se vede cât de mult înseamnă ea pentru el.
Mike este disperat după bani și asta îl duce pe niște căi riscante. Cum a fost să transpui această disperare pe ecran? E o emoție vulnerabilă. Poți înțelege și simpatiza cu deciziile lui?
Da, când e vorba de cineva pe care-l iubești, ai face orice. Ar fi fost nedrept să nu mă dedic complet acelei disperări, acelei umanități. La seriale cu concepte complexe, e important să joci cât mai uman, ca publicul să înțeleagă că noi suntem „băieții buni”, iar tehnologia e personajul negativ. Așa că am fost vulnerabil. Ali Pankiw, regizoarea, a creat un mediu care m-a făcut să mă simt în siguranță, unde m-am putut scufunda complet în tragedia personajelor. Dar am încercat să strecurăm și niște glume ici-colo. Comedia ajută publicul să rămână implicat, chiar și atunci când îl lovești cu brutalitatea poveștii.
În „Common People” sunt teme foarte recognoscibile. Cât de important e să explorezi teme reale în seriale SF?
La genurile SF cu concepte complexe, e esențial. Poți pierde publicul dacă nu se poate regăsi. Aici viața începe să funcțioenze ca un abonament — nu mai deținem nimic. Nu mai ești consumator, ești abonat. Ce impact are asta asupra viitorului? Indiferent de statut, toți putem simți asta într-un fel sau altul.
Ai lucrat foarte apropiat cu Rashida Jones, care o interpretează pe Amanda. Cum a fost colaborarea?
Mai lucrasem împreună înainte, așa că ne cunoșteam, ceea ce a ajutat. Mi-a plăcut mult să lucrez din nou cu ea. E amuzant cum, chiar dacă nu lucrezi cu cineva ani la rând, îți dai seama că încă ai încredere în acea persoană. E o actriță foarte talentată și e ușor de lucrat cu ea. Totul s-a simțit natural. Cred că pe ecran se vede apropierea dintre noi, și asta e tot ce îți dorești. E superbă și joacă minunat.
Publicul trebuie să creadă că ați avut o întreagă istorie ca soț și soție. Cât de mult ajută o relație de încredere preexistentă?
Ajută enorm — ajungi mult mai repede la esență. O mare parte din filmări poate deveni despre gestionarea egourilor, iar egoul vine din frică. Când intri într-un proiect și te simți confortabil de la început, elimini mult timp pierdut. Ea e obișnuită cu oameni ca mine, vine din producții de comedie, unde lucrurile sunt mai relaxate. Nimeni nu se ia prea în serios pentru că, la un moment dat, va trebui să livrezi o glumă. Dar totul a fost intim, delicat. Și a fost ușor. Ne-am simțit foarte bine împreună.
Tracee Ellis Ross e genială în rolul care simbolizează lăcomia corporatistă, dar într-un mod uman. Ce aduce ea în rol?
Oh, atât de multă energie! E un contrast minunat — are acel aer steril, corporatist, ușor fals, dar îi dă o notă cool. Are o energie incredibilă și e foarte captivantă. Mi-au plăcut mult scenele cu ea.
Deși episodul e ancorat în realitate, când intri în biroul ei, pare altă lume. Cum e să lucrezi cu o echipă care dă viață acestor lumi?
E un testament al longevității serialului. Când pășești pe platou, știi că e un decor Black Mirror. Totul e atât de clar și frumos realizat. Trecem de la suburbia domestică la un depozit industrial, apoi la un birou ultramodern și la spital. A da viață atâtor lumi e rar. De aceea nu se fac seriale ca acesta des — e scump să ai 7 locații noi pe episod. La Friends au filmat în 2 locații timp de 20 de ani! E o dovadă a muncii echipei de design, iar rezultatul se vede pe ecran.
Totul pornește din mintea unui singur om. Ce îl face pe Charlie Brooker o forță creativă atât de specială?
Creativitatea, normal. Nu rămâne blocat într-un tipar. Creează mereu ceva nou. Chiar și acest serial, după atâția ani, e diferit în fiecare săptămână. Are o comedie subtilă și genială, dar e și plin de dramă și tragedie. Are o mulțime de talente. Și e un om care îi tratează frumos pe cei din jur, ceea ce contează. E foarte talentat, ce să mai.
Tu ești singurul personaj care pășește în toate lumile episodului. Au fost scene mai dificile sau provocatoare?
Oh, Doamne, câteva. Zilele când filmam în casă au fost întunecate. Când Charlie mi-a trimis scenariul, i-am spus că accept, dar personajul meu ajunge să-și electrocuteze testiculele. Și am zis: copiii mei vor avea 8 și 11 ani când apare, nu pot face asta. Nu vreau ca scena aia să devină GIF. Așa că am cerut o schimbare. Și în loc, mi-a dat un deget cu dildo. Nu știu dacă e mai bine. Așa am ajuns la o serie de e-mailuri oribile, cu sugestii de cum să arate acel deget, pe baza căutărilor de pe Google. Dacă cineva găsește vreodată acea conversație… s-a terminat cu amândoi.
Ce mesaj transmite „Common People” despre lumea în care trăim?
Vorbește despre un nou tip de sclavie socială — devotamentul față de comercializarea propriei persoane, mai ales online. Ideea că nu mai suntem consumatori, ci abonați. Că deținem tot mai puțin. Media e tot mai volatilă, nu mai avem copii fizice. Dar dragostea, într-un fel sau altul, va învinge.
Ce înseamnă pentru tine, personal și profesional, să faci parte din universul Black Mirror?
A fost dragoste la prima vedere. Este un serial iconic al timpurilor noastre. E ca și cum ai juca pentru Liverpool un sezon.
Ai un episod preferat din Black Mirror?
Oh, sunt câteva. Îmi place mult „Joan is Awful” și „Be Right Back” cu Domhnall Gleeson. Și, sincer, „The National Anthem” cu Rory Kinnear și porcul. Știu că e primul episod, dar e genial. Așa că aleg tot „Joan is Awful”.
- Data de lansare: 10 aprilie 2025
- Compania de producție: Broke & Bones
- Creat de: Charlie Brooker
- Producători Executivi: Charlie Brooker, Jessica Rhoades, Annabel Jones
- Cu: Awkwafina, Milanka Brooks, Peter Capaldi, Emma Corrin, Patsy Ferran, Paul Giamatti, Lewis Gribben, Osy Ikhile, Rashida Jones, Siena Kelly, Billy Magnussen, Rosy McEwen, Cristin Milioti, Chris O’Dowd, Issa Rae, Paul G. Raymond, Tracee Ellis Ross, Jimmi Simpson, Harriet Walter
- Licențiat de: Banijay Rights