Cea mai mare navă de croazieră din lume nu a primit încă niciun pasager la bord, dar a inflamat … Internetul.
Icon of the Seas, care a finalizat recent primul test pe mare în vederea pregătirii călătoriei sale inaugurale în ianuarie 2024, are o lungime de 365 de metri, 20 de punți și o capacitate maximă de aproape 10.000 de persoane, scrie CNN.
Dar când câteva imagini de promovare a navei au devenit virale în iulie, acestea au polarizat opiniile oamenilor, stârnind numeroase reacții. Imaginile arată nava plină de culori vibrante și prezintă parcul său acvatic imens.
Dar nu toată lumea a interpretat imaginile ca pe o viziune încântătoare a distracției și a relaxării pe mare. Nava a fost catalogată ca o „monstruozitate”, o „decadență inutilă”, ”vulgară” și a fost comparată cu un „magazin Walmart plutitor” sau cu „un teanc de farfurii pline de mâncare haotică, posibil precară.”
Mulți au asemănat nava cu imagini care prezintă Iadul, iar un comentator a sugerat o paralelă cu Hieronymus Bosch, un artist renascentist olandez cunoscut pentru peisajele sale infernale.
Un altul a spus că nava arată ca versiunea Candy Crush a lumii subterane distopice din „Silo”, o emisiune TV în care omenirea supraviețuiește Apocalipsei retrăgându-se într-un oraș subteran, la sute de nivele adâncime.
Dar de ce nava a provocat emoții atât de puternice? Un truc?
„Mi s-a părut că nava este ciudată și neobișnuită”, spune Tom Davis, profesor de psihologie la Universitatea din Alabama, pentru CNN. El a precizat că faptul că aceste imagini sunt realizate pe calculator, nu sunt reale, joacă un rol crucial.
„Aproape dă impresia unei nave scurte, prea înalte, stivuite, care se află pe ape agitate, dar, în realitate, acesta poate fi un truc de perspectivă, deoarece nava reală este aparent de trei până la patru ori mai lungă decât ideea pe care o induc fotografiile”, a explicat Davis.
El adaugă că reacția oamenilor poate fi cauzată de mai mulți factori, inclusiv anxietăți și fobii personale, precum și experiențe cu alte nave de croazieră.
„Pentru unii, o navă de această dimensiune, cu atât de multe zone cu activități diverse, reprezintă probabil o distracție. Pentru alții, s-ar putea să nu însemne același lucru”, spune el.
Potrivit lui Adam Cox, psiholog și expert în fobii, descrierea navei ca fiind „de cinci ori mai mare” decât Titanicul poate sugera ideea unui dezastru potențial mai mare.
Jonathan Abramowitz, psiholog la Universitatea din Carolina de Nord, consideră că imaginile sunt destul de confuze: „Ideea e că se întâmplă atât de multe deodată pe navă și totul se petrece pe mare, unde nu știi unde să fugi în caz de urgență.”
Dar Ross Klein, sociolog la Universitatea Memorial din Newfoundland, spune că reacțiile oamenilor se bazează în mare parte pe experiențele anterioare cu navele de croazieră.
Un purtător de cuvânt al Royal Caribbean, compania care a realizat nava, nu a vrut să comenteze cu privire la feedback-ul puternic primit la aceste imagini, dar a spus că, de când nava a fost prezentată în octombrie 2022, a existat o „reacție incredibilă” și s-a înregistrat un număr record de rezervări.