A creat prima academie românească de vinuri și degustările online - interviu cu Diana Pavelescu, Wine Ambassador

A creat prima academie românească de vinuri și degustările online - interviu cu Diana Pavelescu, Wine Ambassador

Experții au demonstrat că un vin bun poate fi descoperit și în pandemie, chiar dacă restaurantele sunt închise și sfaturile prețioase ale unui somelier nu mai sunt atat de la îndemână.

Pentru a scoate din impas industria oenologică, Diana Pavelescu, una din cele mai admirate profesioniste ale vinului din România, a venit cu idei salvatoare: degustările online și școala de vin accesibilă oricui.

Diana Pavelescu este și consilier de vin al Ministrului Agriculturii, iar în 2020 a fondat și Romanian Wine Academy, școală acreditată WSET (The Wine & Spirit Education Trust), cea mai importantă certificare globală de studii în domeniul vinului.

”De ce să fac o școala de vin?”, te-ai putea întreba.

”Vii, înveți cu traineri acreditați WSET, dai examene, iei o diplomă, poți începe chiar o carieră în domeniu pe baza ei sau să te perfecționezi”, se descrie Romanian Wine Academy pe scurt.

Sau măcar ca să știi ce bei, până la urmă.

Diana Pavelescu recomandă întotdeauna femeilor să facă un curs de vin în primul rând pentru că au cam cu 30% mai mulți centri olfactivi decât bărbații și în al doilea rând pentru că, de cele mai multe ori, ele sunt cele care decid ce intră pe lista de cumpărături.

ADVERTISING

”Dincolo de faptul că înveți să alegi un vin de calitate, înveți să faci și asocierile potrivite cu mâncarea, astfel încât să scoți în evidență vinul și să rezulte combinații inedite de arome”, spunea ea, într-un interviu acordat publicației AListMagazine.

În plină pandemie, forțată de împrejurări, Diana Pavelescu a lansat și primele degustări online de vinuri din România, care s-au dovedit un adevărat succes pe piața românească.

”Participanții primeau sticlele acasă, erau ghidați în degustare, puteau discuta direct cu producătorii și descopereau vinurile favorite la un nivel mult mai profund”, explică ea, pentru SpotMedia.ro

Diana Pavelescu este secretar al  Asociației Degustătorilor Autorizați din România, reprezentant al României în calitate de jurat al mai multor concursuri internaționale de vin și fondatoarea  Romanian Wine Academy, una dintre cele 3 școli de vin din România.

Diana-Pavelescu_3

Pentru început aș vrea să ne povestiți câteva despre dumneavoastră și pasiunea pe care ați dezvoltat-o pentru vin

Încă din copilărie am fost cumva prezentă în lumea vinului, fiindcă tata făcea vin acasă, iar bunicii mei au avut viță de vie, deci cumva, pasiunea a fost din familie.

ADVERTISING

După absolvirea facultății, întâmplător am ajuns să lucrez la o companie care se ocupa cu enzime pentru alcool. Era momentul dezvoltării sectorului vinicol, era nevoie să extindem vânzările de enzime, pe lângă alte produse, în industria vinului și am preluat eu acest departament al companiei.

Cum ați intrat în această industrie și unde vă situați acum?

Primul meu contact cu industria a fost prin intermediul firmei în care am lucrat după absolvirea facultății.

Atunci, a fost necesar și să urmez niște cursuri de pregătire în străinătate, pentru a putea vinde produsele din portofoliu, iar apoi am urmat cursul de Degustător la Institutul de Cercetare și Dezvoltare de la Valea Călugărească, pentru vin și distilate.

Am întâlnit oameni minunați datorită cărora m-am îndrăgostit iremediabil de vin și mi-am dorit să fiu mai implicată în acest domeniu.

Astfel, am devenit membru al Asociației Degustătorilor Autorizați din România, unde, în prezent, sunt Secretar General.

Am început, apoi, să particip în calitate de jurat la concursuri naționale și internaționale, precum Berliner Wien Trophy, Concours Mondial de Bruxelles, Asian Wine Trophy, IWCB, Citta del Vino, Concours Mondial des Vins Blancs.

ADVERTISING

Au urmat apoi cele 4 nivele WSET, ca o continuare firească a nevoii de a cunoaște piața internațională și de sistematizare a informațiilor acumulate.

În prezent, sunt și consilier de vin al Ministrului Agriculturii, pentru ca eforturile făcute în scopul creării de noi piețe de desfacere pentru vinurile românești în Asia, respectiv Coreea, să fie susținute, alături de programele de promovare.

În calitate de Wine Ambasador și Absolvent WSET Nivel 4, promovez vinul românesc pe toate canalele de social media, sunt speaker la diverse evenimente și conferințe din industrie și organizez sesiuni de degustări private.

În 2020 am fondat și Romanian Wine Academy, școală acreditată WSET (The Wine & Spirit Education Trust), cea mai importantă certificare globală de studii în domeniul vinului.

Cum a fost anul 2020 pentru acest domeniu, în care oamenii se adunau, socializau, degustau și asociau mâncăruri cu anumite vinuri sub îndrumarea unui somelier ?

2020 a fost un an dificil, în care lipsa contextelor de socializare a dus la o modificare de consum în ceea ce privește vinul și la o serie de provocări pentru jucătorii din domeniu.

Închiderea spațiilor HoReCa a făcut să fie resimțită lipsa sfaturilor venite din parte unui somelier, care făcea mereu recomandări în ceea ce privește asocierile gastronomice.

Vinul a început să fie consumat cu precădere acasă și achiziționat în mare măsură online.

Această schimbare i-a determinat pe cei care iubesc vinul să caute informații care să îi ajute să aleagă corect vinul și să facă asocieri culinare reușite, astfel că, a crescut cererea pentru cursurile acreditate WSET, atât în rândul amatorilor, cât și în rândul profesioniștilor din industrie. 

2020 a însemnat și trecerea în online, mai ales în lockdown, când totul a devenit exclusiv digital, inclusiv degustările.

Cred că am fost printre primii care au experimentat degustările online, în cadrul unui proiect realizat pentru Wine of Moldova.

Participanții primeau sticlele acasă, erau ghidați în degustare, puteau discuta direct cu producătorii și descopereau vinurile favorite la un nivel mult mai profund.

Pentru producători, anul a reprezentat provocarea readaptării.

Mulți s-au confruntat cu scăderea dramatică a vânzărilor, atât din cauza închiderii locațiilor HoReCa, cât și din cauza limitării exportului.

Majoritatea s-au orientat către comerțul online și mediul digital, conștientizând importanța acestuia, care a devenit un instrument puternic de promovare și interacțiune cu consumatorii. 

Cum ați ales să înfruntați această provocare?

Mi se pare că a fost o oportunitate să ne apropiem de public. Pentru mine, cel puțin, a fost mai mult timp de comunicare cu cei care sunt cu adevărat interesați.

Anul trecut am avut mai multe solicitări de cursuri ca niciodată, probabil tocmai pentru că opțiunile de socializare și învățare erau limitate în interacțiunea directă, deci publicul a căutat alternative.

Cred că orice criză poate fi o excelentă oportunitate și am văzut producători și crame care efectiv s-au reinventat anul trecut. 

Diana-Pavelescu_1

Cum arată la început de 2021 (încă în plină pandemie) opțiunile iubitorului de vinuri?

Opțiunile sunt destul de diverse în prezent. Iată, reîncepem deschiderea restaurantelor, dar avem în continuare foarte mult opțiuni în mediul online.

Avem anumite evenimente și sesiuni de degustare cu număr restrâns de participanți și condiții maxime de siguranță, așa cum sunt cursurile certificate WSET (Wine & Spirit Education Trust).

De-a lungul anului, sunt mai multe sesiuni de cursuri Nivel 1 și Nivel 2 WSET și asta este o veste bună pentru mulți pasionați de vin, care preferă degustările face-to-face, unde pot discuta direct cu trainer-ul, pot face degustări coordonate de și pot discuta cu ceilalți participanți. Este acel element al interacțiunii umane care, în online, se pierde de multe ori. 

Ce planuri aveți pentru Asociația Degustătorilor Autorizați din România?

Planurile sunt în principal să organizăm întâlniri, să descoperim crame și vinuri noi, pentru că 2020 a fost un an atipic, în care nu am reușit să organizăm nicio întâlnire.

Anul acesta, avem în plan și alegerile, care se organizează o dată la patru ani și ar fi trebuit să fie anul trecut.

În plus, pentru că trăim vremuri incerte și nu cred că vom reveni vreodată complet la situația dinainte de pandemie, iar online-ul va rămâne prezent în viețile noastre, ne dorim să dezvoltăm un sistem de întâlniri online.

În calitate de specialiști, membrii ADAR sunt vectori de imagine cu păreri avizate despre vinurile din piață, iar consumatorii au nevoie de aceste păreri în luarea deciziilor de cumpărare. 

Cum v-ar plăcea ca autoritățile românești să sprijine această industrie în astfel de momente? Ce așteptări aveți de la 2021?

Eu văd o consolidare mult mai bună a online-ului și sunt convinsă că aici trebuie lucrat foarte mult pentru vizibilitate.

În plus, cred că în 2021 vor putea fi organizate câteva întâlniri, însă destul de puține.

În ceea ce privește sprijinul autorităților, în calitate de consilier al Ministrului Agriculturii, am avut deja câteva discuții și este absolut necesar să fie dezvoltată o strategie de promovare, atât pe plan intern, cât și la nivel internațional, pentru că vinul românesc este foarte bun.

Noi avem un sector vitivinicol foarte bine dezvoltat, cu soiuri și vinuri autohtone extrem de calitative, dar din păcate lumea internațională nu știe acest lucru și producătorii clar au nevoie de sprijin în acest sens. 

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇