S-a deschis prima bucată din autostrada Sibiu-Pitești. Cum arată șoseaua finalizată înainte de termen de austrieci (Video)

S-a deschis prima bucată din autostrada Sibiu-Pitești. Cum arată șoseaua finalizată înainte de termen de austrieci (Video)

Noul segment de șosea de mare viteză pe care pot circula șoferii în vestul țării, începând de astăzi, are 13 kilometri și leagă Sibiul de localitatea Boița.

Constructorul șoselei este societatea austriacă Porr, care termină lucrarea înainte de termenul contractual.

Mai exact, după ce a semnat contract cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Porr a primit ordin de începere a proiectării pe 29 mai 2019.

Peste aproape un an, la 30 martie 2020, a primit și ordinul de începere pentru lucrările care urmau să se desfășoare pe o perioadă de 36 de luni.

Asta înseamnă că, în mod normal, tronsonul Sibiu-Boița trebuia să se termine abia în aprilie 2023. Însă este deja gata și se inaugurează astăzi.

ADVERTISING

Asociația Pro Infrastructura a filmat o călătorie pe șosea, imediat după inaugurare. O puteți urmări mai jos:

S-a inaugurat prima secțiune a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești între Șelimbăr și Boița. România a ajuns la aproape 955 kilometri de autostradă. Drum bun tuturor!

Publicată de Asociația Pro Infrastructură pe Joi, 15 decembrie 2022

În materialul video de mai jos, realizat de un pasionat de infrastructură, puteți urmări cum arată întregul segment al tronsonului filmat din dronă:

Autostrada A1 Sibiu Pitesti lot1 Sibiu Boita filmat complet în 14 12 2022 #autostradasibiupitesti

Porr nu a construit, între Sibiu și Boița, doar dig și șosea. Pe traseul autostrăzii sunt și 27 de poduri și tot atâtea podețe, dar și două viaducte.

Printre ele, cel de la Tălmăcel.

Într-o material video realizat de Asociația Pro Infrastructura puteți vedea cum au evoluat lucrările, pas cu pas, la acest viaduct, în ultimele 16 luni:

În exclusivitate! Timelapse Viaduct Tălmăcel parte din Secțiunea 1 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești

Cine a lucrat: austriecii sau românii?

Antreprenor general al șantierului a fost compania cu capital austriac Porr.

ADVERTISING

De regulă, când lucrează în țări străine, antreprenorii generali nu își aduc muncitori. Uneori, vin cu manageri și specialiști în anumite domenii, dar nu cu muncitori calificați și necalificați. În schimb, subcontractează firme din țările în care lucrează (România, în cazul nostru). Iar respectivele firme au angajați recrutați de pe diverse piețe ale muncii (în cazul nostru români, asiatici etc).

E foarte important, însă, cine este și cum își organizează antreprenorul general șantierul, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar.

De multe ori, când apar probleme și litigii, CNAIR întârzie să facă plățile pentru lucrări. Pe un șantier prost gestionat, firmele mici, subcontractate de antreprenorul general, ajung în situații financiare dificile. E posibil să fi venit cu materiale sau să fi prestat servicii pentru care aveau nevoie să își recupereze repede banii. Iar când acest lucru nu se întâmplă, riscă insolvența și falimentul.

ADVERTISING

Pe un șantier bine gestionat, fluxurile de bani sunt monitorizate de antreprenor, care are și putere financiară și nici nu are niciun interes să își lase firmele cu care lucrează să își piardă stabilitatea și mobilizarea pe șantiere.

În ce stadiu sunt lucrările pe restul autostrăzii

Așa-zisa Autostrada Sibiu-Pitești ar urma să devină, de fapt, doar o parte a unei șosele de mare viteză care să lege Bucureștiul de Nădlac.

Dar traseele lungi au fost împărțite în „autostrăzi” regionale. La rândul lor, acestea s-au împărțit în tronsoane și loturi, care să poată fi scoase mai ușor la licitație și construite.

Așa a apărut, pe hârtie, Șoseaua Sibiu-Pitești, lungă de circa 139 km (lungime care include și cei circa 17,5 km de șosea de centură a Sibiului, inaugurați în 2010).

Iată în ce stadiu sunt lucrările pe celelalte tronsoane de drum, la sud de Sibiu-Boița, care se inaugurează astăzi:

  • Boița-Cornetu (31,3 km). CNAIR a semnat contract, în luna februarie 2022, cu turcii de la Mapa Insaat Ve Ticaret - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret. Aceștia au 68 de luni să termine lucrările (18 luni proiectare + 50 execuție). Șoseaua ar uma să se finalizeze în 2027
  • Cornetu-Tigveni (37,4 km). Constructor este o asociere a firmelor Astaldi – WeBuild – Tancrad, contractată în august 2022. Firmele au 12 luni să facă proiectare și 45 de luni să lucreze. Termenul de finalizare este 2027
  • Tigveni – Curtea de Argeș (9,8 km). Porr Construct SRL are la dispoziție până în 2026 să termine lucrările
  • Curtea de Argeș – Pitești (30,3 km): Astaldi și WeBuild au termen până în 2025 să termine lucrările.

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇