Autostrăzile Moldovei sunt în pom, iar activiștii se ceartă între ei. Stadiul lucrărilor pe fiecare tronson de drum

Autostrăzile Moldovei sunt în pom, iar activiștii se ceartă între ei. Stadiul lucrărilor pe fiecare tronson de drum

Activiștii civici care militează pentru construcția autostrăzilor A7 și A8 în Moldova au început să se certe între ei. Între timp, din păcate, șoselele de mare viteză care să lege regiunea de Ardeal și de Muntenia prind greu contur.

Deși despre aceste autostrăzi se vorbește de zeci de ani, în Moldova abia s-a inaugurat o singură porțiune de circa 16 kilometri dintr-o șosea de mare vitează. În rest, pe câteva zeci de kilometri abia încep lucrările. Iar alte sute de kilometri de autostradă rămân, în continuare, doar pe hârtie.

Activiștii își acuză reprezentantul că se apropie prea mult de PSD

Zilele trecute, asociațiile Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și Împreună pentru A8 au transmis o informare publică prin care se delimitau de unele acțiuni ale reprezentatului lor, Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.

ADVERTISING

„Mandatul dlui Cătălin Urtoi în această nouă poziție administrativă salarizată includea raportarea în mod periodic către cele două asociații a activității sale în calitatea menționată, consultarea pe spețe de strategie a dezvoltării, în luarea de poziții publice comune legate de infrastructura regională, și păstrarea unei imagini publice de activist civic, nonpartinice.

În ultima perioadă, poziționarea publică a dlui Urtoi, în social media și în conferințele periodice de presă de la Iași, induce în public – în mod fals – ideea unei apropieri a celor două asociații de mediul Partidului Social Democrat.

Postările în social-media ale domniei sale conțin multe referiri laudative, adeseori gratuite, la președintele organizației județene a PSD, fotografiile oficiale îl prezintă în compania liderilor județeni ai PSD, iar conferințele de presă au avut loc, de cele mai multe ori, în tandem cu prefectul județului, posibil viitor candidat la primăria Iași din partea PSD.

ADVERTISING

Poziționările amintite aduc în mod direct atingere imaginii celor două asociații civice și pot crea o nedorită confuzie publică în legătură cu agenda și eforturile oneste depuse pentru atingerea obiectivului comun – dezvoltarea infrastructurii regionale, în principal Autostrada A8, soluția reală pentru creșterea economică a Moldovei.

Acest mesaj se dorește a fi o delimitare publică a celor două asociații de orice amestec sau atingere, chiar și numai tangențială, cu Partidul Social Democrat sau alt partid politic”, se arată în informarea transmisă de cele două asociații.

În replică, Urtoi a postat pe Facebook programul pe care îl are pentru zilele următoare, cu mai multe deplasări pe teren pentru clarificări în ceea ce privește documentația pentru autostrada A8.

Din păcate, mai e mult până când Moldova va avea, în sfârșit, autostrăzi. Iată stadiul în care se află proiectul Autostrăzilor A7 și A8.

ADVERTISING

Autostrada A8 e încă pe hârtie

Autostrada A8 urmează să aibă 312 km și să meargă pe traseul Târgu Mureș - Ditrău - Târgu Neamț - Iași - Ungheni (comuna de la granița cu Republica Moldova).

Pentru porțiunea dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț, de documentație de ocupă spaniolii de la Acciona. Pe restul traseului, de revizuirea studiului de fezabilitate, de proiectul tehnic și de asistența la licitație pentru selectarea unui constructor se ocupă compania Cositrans.

Construcția a două segmente de drum din zona prin care autostrada va traversa munții, adică pentru porțiunile de 59 km dintre Miercurea Nirajului-Târgu Mureș și Moțca - Târgu Neamț-Leghin, se poate realiza cu bani din PNRR.

Dar una peste alta, momentul începerii lucrărilor e încă departe. Așa că nimeni n-ar putea spune când vom putea circula pe autostrada A8.

Pe A7 lucrurile merg mai bine. Dar nu e clar dacă prindem banii europeni

Ca să fie mai ușor de construit, traseul Autostrăzii A7 – care se va întinde pe circa 437 de kilometri, de la Ploiești la Siret (la granița cu Ucraina) – a fost împărțit în 7 tronsoane.

Dintre ele, un singur tronson scurt este deschis. Și doar pe altele două se lucrează. Iată situația fiecărui tronson de drum.

Trononul I (63 km) Ploiești-Buzău. A fost împărțit în 3 loturi:

  1. Dumbrava – Mizil (21 km). Autostrada ar trebui construită de Impressa Pizzaroti, până în 2024. Ordinul de începere s-a dat abia în august 2022.
  2. Mizil – Pietroasele (28,35 km) Lucrările urmează să fie executare de asocierea de firme româno-bulgară Coni – Trace. În urmă cu aproape 2 săptămâni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța că firmele s-au apucat de treabă.
  3. Pietroasele – Buzău (13,9 km) CNAIR a ales un constructor încă din luna februarie a acestui an. Dar în urma unor contestații, CNAIR a fost obligată de instanță să reevalueze ofertele. Nimeni nu poate spune când vor începe lucrările.

Tronsonul II (88 km) Buzău la Focșani. A fost împărțit în 4 loturi.

Pentru construcția fiecărui lot s-au semnat deja contracte cu SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL, firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.

Segmentele de șosea ar urma să fie gata în 2024.

Tronsonul III (95,9 km) Focșani-Bacău. E împărțit în 3 loturi.

Abia în luna august 2022, CNAIR a publicat anunțurile pentru licitații. Așa că nu e clar nici când se vor semna contractele, nici când vor începe lucrările.

Tronsonul IV (77,39 Km) Bacău – Pașcani. E împărțit în 3 loturi, scoase la licitație. Încă nu s-au desemnat firmele câștigătoare.

Tot traseul de autostradă dintre Ploiești și Pașcani poate fi finanțat cu bani din PNRR, dar numai dacă lucrările se vor finaliza până în 2026.

Pe tronsonul V (61 km) Pașcani – Suceava și pe Tronsolul VI (41 km) Suceava Siret se fac foraje geotehnice și se lucrează la documentație. Abia după finalizarea documentației se vor lansa licitații pentru a alege constructorii. Momentul începerii lucrărilor e încă departe.

În cele din urmă, Tronsonul VII este unul de circa 16 kilometri care face parte din Centura Bacăului. E o porțiune de șosea de mare viteză deja inaugurată și care a fost construită de firmele familiei Umbrărescu.

Rămâne să vedem cum vor evolua șantierele și, mai ales, dacă se vor respecta termenele necesare pentru a putea plăti bună parte dintre lucrări cu bani europeni.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇