Primele cărți de identitate biometrice din România vor fi emise la Cluj-Napoca, în cadrul unui proiect pilot, urmând să fie disponibile peste câteva luni și în restul țării. Prima cerere pentru eliberarea unui buletin electronic a putut fi preluată luni, începând cu ora 13, la Cluj.
Noile buletine electronice vor fi produse la București, iar clujenii le vor primi în cel puțin zece zile, termen de execuție, plus un termen pentru transport. Vor trece câteva luni bune în care noile documente vor fi testate la Cluj, până să fie disponibile la nivel național.
Este un moment crucial pentru instituțiile publice, cât și din punct de vedere al beneficiilor pentru cetățean aduse de noua carte de identitate, a declarat ministrul de Interne, Lucian Bode, care a fost prezent la Cluj-Napoca, pentru a marca evenimentul, alături de primarul Emil Boc și alți oficiali.
Boc nu a ratat momentul pentru a puncta că, la Cluj, tot personalul primăriei are semnătură electronică, de la portar până la primar, iar tot aici au început să fie emise în premieră certificate de urbanism în format electronic.
Românii vor putea în continuare să aleagă între buletinul biometric (electronic), cu cip, și buletinul clasic, însă cel nou are mai multe avantaje:
- are dimensiunea unui card bancar, la fel ca în vestul Europei
- va conține un cip, dar și elemente de securitate suplimentare, va fi mult mai greu de falsificat (tehnologia actuală este din anii `90)
- ne scapă de mersul la ghișeu, pentru a obține diferite acte, pentru că va conține o cheie criptografică, pentru a ne loga în sistemele informatice ale statului
Atenție! Poți opta în continuare pentru un buletin fără cip, însă cu acesta nu vei mai putea să ieși din țară.
De ce la Cluj? Peste 250 de servicii și proceduri online sunt oferite cetățenilor din Cluj-Napoca, iar municipiul reprezintă un model de bune practici privind implementarea tehnologiilor. Este pe locul întâi în Europa, anul acesta, la categoria smart city. Este un hub it, lider în rândul autorităților locale care aduc digitalizarea în administrație, a precizat ministrul Bode.
Noul document va înlocui treptat vechea carte de identitate, până în august 2023, conform termenelor stabilite prin regulament european.
Chiar și după această dată, românii vor putea să aleagă cărțile de identitate simple, care vor beneficia de noul format, însă fără componenta de stocare electronică nu pot ieși din țară decât dacă au pașaport electronic.
Noul buletin costă 14 euro, deci aproape 70 de lei. Media europeană ar fi de 41 de euro, potrivit ministrului de Interne. Un pașaport simplu electronic pentru cei peste 12 ani costă în jur de 250 de lei.
Ce aduce în plus noul act de identitate electronic
- Este recunoscut în afara granițelor țării.
- Facilitează accesul la servicii publice prin preluarea funcționalității cardului de sănătate.
- Poate fi solicitat și pentru copii, încă de la naștere.
- Conține elemente suplimentare de siguranță, care se datorează noilor tehnologii, protecție suplimentară a identității, previne furtul de identitate.
- Contribuie la reducerea birocrației, la flexibilizarea relațiilor cu autorităților publice.
În faza pilot vor fi reglate toate aspectele legate de implementare.
Noua carte de identitate va conține și semnătura cetățeanului, iar în varianta electronică va conține și amprentele.
Sistemul devine funcțional luni, de la ora 13, când va fi preluată prima cerere de eliberare a unui astfel de document.
Nu este obligatoriu, este opțional, pe bază de programare. Nu se introduce niciun cip în corpul uman, este pe bază de amprentă, a punctat și primarul Emil Boc.
Programarea se face direct într-un sistem al MAI, nu pe platforma Primăriei Cluj-Napoca.
Primele teste vor dura 4 luni, iar abia apoi vor fi dezvoltate interfețele, cum ar fi cea pentru autentificare în sistemul CNAS (înlocuiește cardul de sănătate). Urmează apoi să fie construită și o interfață pentru obținerea cazierului judiciar, de exemplu, dar și altele, a spus ministrul de Interne.
S-a lucrat în ultimele 5 luni la autentificarea în sistemul CNAS, dar prin sistemul pilot de la Cluj se testează cum funcționează în practică, pentru optimizarea sistemului, au mai transmis autoritățile. Logarea se va face pe bază de certificat digital și cod PIN, exact ca la cardurile bancare.
Citește și: