Războiul gunoiului continuă. Ce nereguli a descoperit Curtea de Conturi la Primăria Sectorului 1

Războiul gunoiului continuă. Ce nereguli a descoperit Curtea de Conturi la Primăria Sectorului 1
Susține democrația
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În urma unui control care a durat mai bine de două luni, Curtea de Conturi a constatat că Primăria Sectorului 1 n-a înregistrat în contabilitate facturi de 86.284.203 lei emise de Romprest.

Pe de altă parte, aceiași inspectori ai Curții au constatat că instituția ar fi plătit servicii de măturat neefectuate către societatea de salubrizare și că – pe vremea când primar era încă Dan Tudorache – n-ar fi insistat ca Romprest să depună o garanție de bună execuție.

Controlul Curții de Conturi - care a vizat activitatea din 2020 a Primăriei Sectorului 1 - a început pe data de 2 septembrie a acestui an și a durat până la finalul primei săptămâni din noiembrie.

În cele din urmă, pe data de 5 noiembrie, auditorii au semnat raportul final al controlului.

Iată care sunt concluziile raportului, în ceea ce privește relația instituției cu compania de salubrizare Romprest, cu care Clotilde Armand e în conflict deschis de la începutul mandatului.

Facturi de peste 86 de milioane neînregistrare în contabilitate

Potrivit raportului Curții de Conturi consultat de Spotmedia.ro, auditorii au constatat, printre altele, că primăria de sector a refuzat, în prima perioadă a mandatului lui Clotilde Armand, să înregistreze facturi emise de Romprest în valoare de 86.284.203 lei.

ADVERTISING

Mai exact, Curtea de Conturi a menționat în raport „neînregistrarea în evidențele contabile (de către Primăria Sectorului 1 – n.red.) a sumei totale de 86.284.203 lei reprezentând servicii de salubrizare publică stradală aferente perioadei 1.07 – 31.10.2020 și servicii de colectare transport sortare-tratare-depozitare deșeuri menajere aferente perioadei 1.11 – 30.11.2020, facturate de prestator (câte două pe lună per serviciu) confirmate de Direcția de Inspecție din cadrul din cadrul Poliției Locale Sector 1, certificate în privința realității – regularității – legalității de către Direcția Generală de Administrație Publică Locală din cadrul Sectorului 1 al Municipiului București pentru care există «bun de plată» și aprobare a ordonatorului principal de credite (în cazul a opt dintre cele 10 facturi)”.

Mai jos puteți regăsi o listă cu facturile neînregistrare în contabilitate de Primăria Sectorului 1, potrivit Curții de Conturi. Situația din tabel e cea de la finele anului trecut. Între timp, la numărul de zile de arierat s-au adăugat cele 322 de zile din 2021.

facturi-neplatite


Tot Curtea de Conturi consideră că motivele pentru care Primăria Sectorului 1 n-a înregistrat aceste facturi sunt „funcționarea necorespunzătoare a sistemului de control intern și completul dezinteres manifestat de structura de specialitate în privința respectării prevederilor legale incidente (...)”.

ADVERTISING

Neînregistrarea facturilor în contabilitate a pus Primăria Sectorului 1 în situația întocmirii „unor situații financiare neconforme și implicit a neraportării unor plăți restante/arierate”.

Auditorii susțin și că Primăria Sectorului 1 își făcuse o cutumă din a nu înregistra facturile de salubrizare decât în preajma momentului în care intenționa să le plătească.

Spre exemplu - potrivit procesului verbal al Raportului Curții de Conturi - șefa Serviciului de Contabilitate din primărie le-a explicat auditorilor cum o factură scadentă pe 9 septembrie a fost înregistrată în contabilitate abia pe 30 septembrie (perioadă în care primăria era condusă, încă, de Dan Tudorache). Iar în data de 27 noiembrie - când primar era Clotilde Armand - Serviciul de Autorizații și Funcționare a cerut ca factura să fie retrimisă la Romprest pentru ca societatea să o refacă.

Alte facturi au fost de asemenea retrimise la Romprest.

Tot potrivit procesului verbal, Primăria a susținut că nu își asumă facturi care au primit „bun de plată” în mandatul lui Dan Tudorache și înțelege să înregistreze facturi doar în limita creditelor bugetare și de angajament alocate pentru salubrizare.

ADVERTISING

Or, Curtea de Conturi susține că acest mod de lucru încalcă principiul contabilității pe bază de angajamente. Și susține că i-a transmis primăriei de sector încă de la jumătatea lunii noiembrie să înregistreze facturile. Dar primăria n-a făcut-o până pe 5 noiembrie, când s-a încheiat controlul.

Plăți pentru prestații neefectuate și garanții insuficiente

Auditorii Curții de Conturi susțin că - deși sunt facturi de peste 86 de milioane de lei pe care primăria de sector nu le-a înregistrat și nu le-a achitat - i-ar fi plătit, totuși, societății Romprest sume necuvenite în valoare de 165.682 de lei.

„S-a reținut efectuarea unor plăți nejustificate în sumă de 165.682 de lei, aferentă unui număr de trei artere principale prin acceptarea la decontare în anul 2020 a unor servicii de salubrizare publică stradală neexecutate în cantitatea facturată, generată de faptul că suprafețele pe care s-a executat măturatul manual al trotuarelor au fost supradimensionate încă din momentul delegării gestiunii”, se arată în raportul Curții de Conturi.

Auditorii susțin că suma s-a plătit nejustificat din cauza lipsei de preocupare pentru aplicarea legii a salariaților primăriei de sector.

De asemenea, Curtea de Conturi susține că Primăria Sectorului 1 trebuia să se asigure că Romprest îi pune la dispoziție o garanție de bună execuție în valoare de 5.254.202 lei pentru serviciile de salubrizare bugetate în anul 2021. Iar instituția n-a făcut dovada că are la dispoziție decât o garanție de 3.030.000 lei, depusă din anul 2008 (de la semnarea contractului de delegare a serviciului public de salubrizare a Sectorului 1 către Romprest -n.red.).

Ce urmează

Curtea de Conturi menționează în raport că PS1 poate contesta până luni, 22 noiembrie, oricare dintre concluziile auditorilor.

În ciuda insistențelor noastre, Primăria Sectorului 1 nu ne-a transmis, până la momentul publicării acestui articol, dacă are de gând să conteste vreuna dintre concluziile raportului și nici dacă va încerca să urmeze recomandările auditorilor.

Cu alte cuvinte, nu e clar dacă va înregistra sau nu facturile cu valoare de peste 86 de milioane de lei în contabilitate și nici dacă le va plăti. De asemenea, nu e clar dacă va încerca să recupereze sumele pe care Curtea de Conturi susține că le-a achitat nejustificat către Romprest și nici dacă va clarifica problema garanției de bună execuție pe care trebuie să i-o ceară companiei de salubrizare.

Cert este că, la acest moment - din cauza conflictului dintre Clotilde Armand și bună parte dintre consilierii locali - la Primăria Sectorului 1 nu s-a adoptat nicio rectificare bugetară, în ultimele luni. Așa că, pe zi ce trece, primăria are din ce în ce mai puțini bani de cheltuit.

Instituția a negociat cu Romprest un protocol pentru salubrizare în perioada noiembrie 2021 - aprilie 2022. Problema este că vinerea trecută (pe 12 noiembrie - n.red.), când a încheiat protocolul, s-a angajat să-i achite societății de curățenie 8.042.000 de lei, în termen de 5 zile. Și - potrivit Romprest - primăria n-a plătit încă toți banii, deși cele 5 zile s-au scurs.

Așa că societatea de salubrizare amenință din nou că va face mai puțină curățenie în sector și că la iarnă n-o să poate scoate utilajele de deszăpezire pe străzi.

Între timp, Clotilde Armand a convocat o ședință a Consiliului Local pentru joi, 25 noiembrie, în care va încerca, probabil, să obțină din nou o rectificare bugetară.

Spotmedia.ro va urmări evoluția evenimentelor și va reveni cu detalii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇