Parlamentul European a adoptat „dreptul la reparare” - producători obligați să repare bunul la un preț rezonabil, după perioada de garanție

Parlamentul European a adoptat „dreptul la reparare” - producători obligați să repare bunul la un preț rezonabil, după perioada de garanție
UE PENTRU TINE  • • • • • • • •
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER-UL SPOT
Afli tot ce s-a întâmplat important în UE
Încotro merge UE, ce probleme sunt și ce oportunități
Fonduri nerambursabile pe care ai putea să le accesezi
Îl primești în fiecare lună, în ultima zi a lunii
Mă abonez!

Parlamentul European a adoptat, marţi, directiva privind aşa-numitul „drept la reparare”.

Aceasta încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viaţă al produselor reparându-le.

Producătorul va avea obligaţia să repare produsul la un preţ rezonabil, într-un termen rezonabil după perioada de garanţie legală, iar consumatorii vor avea acces la piese de schimb, ustensile şi informaţii despre cum pot fi reparate produsele.

De asemenea, consumatorii vor fi încurajaţi să opteze pentru reparare, prin stimulente ca vouchere şi fonduri pentru reparaţi, iar platforme online îi vor ajuta să găsească ateliere locale de reparaţii şi magazine care comercializează produse recondiţionate.

ADVERTISING

După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliul Uniunii Europene şi publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziţie 24 de luni pentru a o transpune în legislaţia naţională.

Directiva a trecut azi în PE cu 584 voturi „pentru”, trei „împotrivă” şi 14 abţineri.

Obligaţia de a repara

Noile norme prevăd că producătorii au obligaţia să furnizeze servicii de reparaţii în timp util şi la costuri accesibile şi să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare.

Bunurile reparate în perioada de garanţie vor beneficia de o prelungire de un an a garanţiei legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajaţi şi mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască, arată un comunicat al Parlamentului European.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

După ce expiră perioada de garanţie, producătorii vor avea în continuare obligaţia să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislaţiei Uniunii.

Aici intră maşinile de spălat, aspiratoarele şi chiar telefoanele mobile.

Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp.

Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp al lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiţionat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Condiţiile şi serviciile de reparare

Consumatorii pot primi un formular european de informaţii privind repararea, care îi va ajuta să evalueze şi să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre preţul şi durata reparării, în funcţie de defectul constatat.

ADVERTISING

Pentru a uşura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secţiuni pentru fiecare ţară.

Accesând-o, consumatorii vor găsi cu uşurinţă ateliere locale de reparaţii, vânzători de bunuri recondiţionate, cumpărători de bunuri defecte sau iniţiative de reparare din cadrul comunităţilor, ca de pildă aşa-numitele „cafenele de reparaţii”.

Revitalizarea pieţei reparaţiilor

Noile norme urmăresc să consolideze piaţa reparaţiilor şi să reducă costul reparaţiilor suportat de consumatori.

Producătorii vor avea obligaţia să ofere piese de schimb şi ustensile la un preţ rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale şi tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea.

Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenţi să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D şi nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Promovarea reparaţiilor la preţuri accesibile

Pentru a face reparaţiile mai accesibile, fiecare ţară a Uniunii va trebui să aplice cel puţin una dintre următoarele măsuri:

  • să ofere vouchere şi fonduri pentru reparaţii,
  • să desfăşoare campanii de informare,
  • să ofere cursuri de reparare sau să sprijine iniţiativele din domeniu de la nivelul comunităţilor.

Lupta cu poluarea

Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO², consumă 30 de milioane de tone de resurse şi generează 35 de milioane de tone de deşeuri în UE în fiecare an.

Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde de euro pe an prin înlocuirea bunurilor, în loc să le repare.

În plus, se preconizează că noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde euro sub formă de creştere economică şi investiţii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇