Samuel Negoiescu, Asociația Speranță pentru România: Nu avem încă o cultură a binefacerii, dar e în formare

Samuel Negoiescu, Asociația Speranță pentru România: Nu avem încă o cultură a binefacerii, dar e în formare

Bunătatea este un limbaj universal, iar românii sunt dispuși să ajute atunci când li se oferă ocazia, educația fiind cea care face diferența, spune Samuel Negoiescu, cel care a fondat Asociația Speranță pentru România.

Prin platforma www.sperantapentruromania.ro au donat până acum peste 230.000 de persoane, suma strânsă în total fiind de peste 5 milioane de euro, la care se adaugă 500.000 de euro strânși prin SMS. Astfel, mai mult de 7.500 de persoane în nevoie au fost ajutate, cazurile variind de la bolnavi de cancer la cei aflați în sărăcie extremă.

Vă invităm să parcurgeți interviul pe care Samuel Negoiescu l-a acordat SpotMedia.ro, unde a vorbit despre întrajutorare, campanii umanitare și proiecte de viitor.

Cum e cu facerea de bine în România?

Chiar dacă mulți cred că românii sunt reticenți în a ajuta, se pare că nu este așa. Românii sunt darnici, vor să ajute, însă cred că până nu demult nu aveau foarte multe variante organizate să facă lucrul acesta. Dar acum, odată cu explozia social media și odată cu mediatizarea cazurilor umanitare sau sociale, iată că românii au ocazia să ajute - și chiar o fac.

Avem o cultură a întrajutorării impregnată în ADN-ul poporului nostru?

Nu știu cum a fost înainte de 1989 în ceea ce privește ajutorarea semenilor, ce pot spune este că eu am crescut și am fost educat într-un mediu în care binefacerea era un mod de a fi.

Nu cred că putem vorbi încă de o cultură a binefacerii a poporului român, dar aceasta este acum în curs de formare și la noi - și sunt foarte optimist. Cred că fiecare român este sensibilizat și întinde o mâna de ajutor celor aflați în suferință, atunci când are ocazia.

ADVERTISING

Cum putem ajunge să ne fie la îndemână să dăm o mână de ajutor?

Binefacerea este la îndemână oricui dorește să facă lucrul acesta. Dacă privești cu atenție în jur, vei găși semeni care au nevoie de ajutor - trebuie doar să te oprești puțin din iureșul vieții.

Putem întinde o mâna de ajutor, fiecare, în mod individual. Însă cred că impactul cel mai mare este atunci când actul de binefacere se face în mod organizat.

În ultimii ani, pe lângă marile asociații și fundații internaționale care activează în România de mult timp, s-au dezvoltat și ONG-uri românești, care fac o activitate de caritate foarte bună, bine organizată, de impact și cu rezultate.

Cât contează educația formală și cea informală în această ecuație?

Educația face diferența - și cred că pleacă din copilărie. Dacă fac astăzi ceea ce fac, asta este și pentru că am crescut și am fost educat într-un mediu în care binefacerea era un mod de a fi.

Acum, la rândul meu îmi educ copiii în același spirit, al compasiunii și al carității. Ori de câte ori am avut ocazia, pe fetița cea mare am luat-o cu mine atunci când mergeam cu alimente, dulciuri sau haine la alți copilași.

Care e povestea Asociației Speranța pentru România, de la înființare până azi? 

Totul a început în 2006, când am vizitat-o prima dată pe cea care urma să îmi fie soție. Eu eram student la teologie, veneam din Arad, iar viitoarea mea soție era de lângă Oravița. 

În acele zile, împreună cu verișorul soției mele am găsit un bătrân extrem de sărac, căruia i-am pregătit o masă caldă, și veneam zilnic la el, timp de 3 zile, cu hrană caldă.

Tot atunci am mai găsit o bătrânică, împreună cu un băiat de-al ei care avea cancer de stomac. Locuiau în condiții greu de imaginat. Le-am adus și lor o masă caldă și alimente.

ADVERTISING

Bucuria acestor nevoiași, cuvintele lor de mulțumire m-au încărcat cu energie pozitivă, ceea ce a fost pentru mine motorul pentru ce urma să se dezvolte.

Înainte de plecare, mai identificasem un bătrân care avea nevoie de lemne de foc și de o sobă. Nu aveam resursele financiare să le cumpăr, dar mi-am propus că la următoarea vizită să fac rost de bani.

Aș putea spune că acesta a fost primul meu proiect, după care a urmat prima mea campanie de strângere de fonduri, printre prietenii apropiați, la părinți etc. și am reușit la următoarea vizită să cumpăr soba și lemnele.

Însă, între timp verișorul soției a identificat alte cazuri, și apoi alte cazuri, și la fiecare vizită ajutam în mod special bătrâni. Nu m-am gândit niciodată și nu mi-am propus să activez în acest domeniu al carității.

Totul a durat din 2006 până în 2009, când datorită complexității activității am înființat la final de an asociația Speranța pentru România și am lansat site-ul.

An de an am încercat să ne extindem proiectele și cazurile, ceea ce s-a și întâmplat. Însă eram depășit din punct de vedere tehnologic, aveam un blog simplu și visam la o platforma de fundraising - care însă costa foarte mult.

După două țepe, am găsit în sfârșit un programator care a construit de la zero ceea ce este astăzi platforma noastră. A fost lansată în 2017. Am ajuns până astăzi să strângem peste 5 milioane de euro și să ajutăm sute de cazuri, într-un ritm pe care nu mi l-am imaginat. Sute de cazuri ajutate și alte sute în curs de ajutor.

Când am lansat platforma de donații eram singur, reușeam să gestionez undeva la 5 cazuri pe lună. Donațiile creșteau, urmăritorii pe Facebook la fel, iar peste un an de la lansarea platformei aveam zeci de emailuri și telefoane cu cereri de ajutor. Efectiv nu făceam față. Atunci mi-am dat seama că nu mai pot continuă așa. Deja îmi neglijam foarte mult soția și copiii. Ieșeam la 8-9 din casă și nu intram mai devreme de 2 noaptea.

ADVERTISING

Aveam nevoie de o echipă care să mă ajute. Și așa am început să formez o echipa, cu care am ajuns să gestionăm permanent aproximativ 300 de cazuri lunar. A fost cea mai bună decizie pe care am putut să o iau. Altfel, mă epuizăm fizic și psihic rapid și nu ajungeam astăzi aici.

Cum e să joci rolul unui liant - între cei care pot ajută și cei care sunt în nevoie? Cum ați reușit să creați o comunitate în jurul acestei idei, să o creșteți și să o întrețineți? 

Nu este un rol ușor, pentru că majoritatea nu cunoaște cum funcționează un ONG sau cum funcționează o platforma de strângere de fonduri. 

În acest context, împreună cu programatorul nostru am încercat să facem platforma noastră cât mai ușor de utilizat, și am publicat toate informațiile necesare, pentru ca cei care caută răspunsuri să le găsească direct pe site.

Am reușit să creăm această comunitate pentru că am oferit o platformă foarte bine pusă la punct, în care fiecare parte implicată - beneficiarul, donatorul, administratorul - poate urmări în timp real evoluția donațiilor și modul în care acestea ajung la beneficiari.

Lucrul acesta a dezvoltat încrederea donatorilor și a beneficiarilor. La finalul fiecărei campanii, cât și pe parcursul ei, îi rugăm pe beneficiari să facă un video de mulțumire în care aceștia confirmă ajutorul oferit din partea noastră, și le mulțumesc donatorilor. Postăm ori de câte ori este nevoie update-uri, video-uri pe YouTube, pe Facebook etc. 

Dacă se poate, de multe ori ne deplasăm noi acasă la beneficiari, ne cunoaștem personal, îi consiliem, îi ajutăm, realizăm materiale video, mărturii, foto etc.

 Iar în felul acesta comunitatea donatorilor și beneficiarilor noștri crește.

Care sunt principalii piloni ai Asociației?

Platforma este unul dintre piloni, pentru că aici donatorii își pot manifestă dărnicia, iar beneficiarii primesc ajutorul.

Al doilea pilon este echipa. Fără oameni dedicați 100% acestei activități nu am reuși să preluăm și  să gestionăm atât de multe cazuri.

Al treilea pilon este comunicarea. Primul lucru pe care l-am făcut cu fiecare membru din echipa care se ocupă de cazuri sociale sau umanitare a fost să îl/o învăț marketing în social media. Nu sunt experți în comunicare, nici nu caut așa ceva, sunt oameni care învață, dau tot ce au mai bun și sunt plini de compasiune pentru cei pe care îi ajută. Și asta contează cel mai mult.

Care sunt provocările suplimentare ale persoanelor din categorii defavorizate în timpul pandemiei?

Odată cu pandemia, persoanele bolnave au avut un acces mai greu în spitale. Pentru mine acest lucru a fost un paradox. Am avut cazuri cu tratamente amânate din cauza pandemiei.

Cum e să organizați campaniile de strângeri de fonduri? 

În primul rând, trebuie să cunoști foarte bine povestea fiecărui caz. Asta înseamnă că responsabilul de caz a petrecut cel puțin 2 ore la telefon cu părinții, beneficiarii etc. Apoi trebuie să compui cât mai frumos, cât mai bine povestea cazului, și să o publici pe site.

Apoi începe coșmarul nostru, pentru că noi plătim campanii de mediatizare pe Facebook. Se fac tot felul de teste, pentru a vedea care este cea mai bună varianta de promovare, cu cel mai redus cost.

Însă, algoritmii Facebook au devenit foarte pretențioși, blochează campaniile de promovare chiar dacă sunt plătite, facem apel, așteptăm după răspunsul lor, de multe ori nu răspund (din cauza Covid), stai cu ei pe chat etc. Se duc ore pe zi și nervi întinși la maxim.

Chiar dacă campania pe Facebook funcționează, trebuie să stai cu ochii pe bugetul de marketing - altfel riști să ai costuri foarte mari. Așa că noi, la propriu, stăm din oră în oră cu ochii pe Facebook. Înainte de culcare, aruncăm ultimul ochi peste costuri.

Aplicați tot ce am spus mai sus la 50-70 de campanii pe zi. 

Iar între timp, sună alte zeci de cazuri care cer ajutor cu care trebuie să stai cu fiecare la telefon. Zeci de emailuri la care trebuie să răspunzi, zeci de mesaje pe Messenger, sute de comentarii pe campaniile de pe Facebook pe care trebuie să le gestionezi, și să răspunzi dacă este nevoie. Zeci de mesaje pe WhatsApp.

În tot acest timp, trebuie să îți programezi și postările zilnice pe pagină noastră de Facebook. Zilnic sună cel puțin 2-3 beneficiari la care trebuie făcută o plata către spital, tratament, operație, alimente etc, și trebuie să ții evidența fiecărei plăți, cât și evidența bugetului de marketing.

Între timp, pregătești noile contracte de sponsorizare și te pregătești să publici noile campanii pe site, și totul se ia de la început cu fiecare caz nou.

Cu alte cuvinte, este o activitate la foc continuu.

Povestiți-ne despre platforma pentru donații digitale - cum funcționează, care îi e scopul etc.

Platforma este una de strângere de fonduri sau de fundraising din donații, și totul este automatizat.

Donațiile online cu cardul și prin PayPal se afișează live pe site. Dacă faci o astfel de donație pentru un caz de pe site, în clipă următoare donației se va afișa donația ta în lista donatorilor de la cazul ales de ține, cu suma donată, dată donației și mesajul tău de încurajare. Suma donată de ține se adună automat la suma care era pe site până la momentul donației tale.

Dacă dorești, poți selecta să rămâi anonim.

Dacă donația se face prin transfer bancar, aceste donații se publică, se afișează pe site în fiecare weekend, pentru că se fac pe baza extraselor de cont, și le generăm la final de săptămâna. O colegă se ocupă să genereze aceste extrase de cont, și sunt publicate mii de donații din săptămâna care a trecut, donație cu donație, nume cu nume. În final, fiecare nume este afișat, dată donației și suma donată, în lista donatorilor de la cazul pe care l-a specificat. Cu alte cuvinte, transpunem extrasul de cont pe site, în lista donatorilor.

Dacă donatorul nu a specificat nici un caz, donația se publică într-o listă generală a donatorilor și este direcționată de către noi în ,,fondul de urgență’’ de unde plătim cele mai urgențe cazuri care nu au reușit să strângă la timp sumele necesare.

Cei care au firmă pot redirecționa 20% din impozitul pe profit. Nu trebuie decât să aleagă această opțiune și pot genera automat un contract de sponsorizare, care le este trimis pe email. Firma face plata sau sponsorizarea în contul nostru, iar aceasta se publică după cum am explicat mai sus pe baza extraselor de cont.

Cei care doresc pot dona foarte rapid prin SMS. Avem alocate două numere de SMS: 8829 pentru copiii bolnavi și 8837 pentru adulții bolnavi.

Lună de lună ajutăm câte un caz umanitar de adult sau copil folosind donațiile prin SMS.

Lucrăm în acest moment la alte noi modalități de donație:

  • Donează ziua de naștere – în două clickuri vei putea să îți creezi propria campanie de strângere de fonduri pentru ziua ta, ajutând un copilaș bolnav de cancer;
  • Fii un fundraiser – în două clickuri vei avea campania ta de strângere de fonduri pentru orice caz vei dori de pe platforma noastră de fundraising;
  • Oportunități de voluntariat – sunt foarte mulți care ne scriu și primim zeci de formulare de voluntariat pe care nu le putem gestiona. De aceea, lucrăm la un sistem automatizat pentru a gestiona oportunitățile de voluntariat.

Lucrăm de asemenea la încă alte 5 modalități de donație.

Sper că maxim până la final de an să avem o versiune nouă a platformei noastre de strângere de fonduri: mai frumoasă, mai simplă, mai ușor de folosit, cu mai multe modalități de donație.

Cum vedeți dvs ideea de bunătate și întrajutorare?

Că să nu spun multe vorbe, voi folosi un citat. Mark Twain spunea că ,,bunătatea este limbajul pe care surdul îl poate auzi și orbul îl poate vedea’’.

Citește și: Pandemia a scos ce e mai bun din oameni: Un român a făcut 29 de donații în 2020. Și nu e caz unic


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇