La Craiova, târgul de Crăciun are peste 1 km pătrat și ține 2 luni. A început cu un concert mare, cu vedete. Cât costă promovarea internațională

La Craiova, târgul de Crăciun are peste 1 km pătrat și ține 2 luni. A început cu un concert mare, cu vedete. Cât costă promovarea internațională
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Târgul de Crăciun de la Craiova, organizat de primărie, s-a deschis pe 11 noiembrie și se desfășoară concomitent, până pe 8 ianuarie, în 6 locuri din oraș.

A început cu un concert mare, cu vedete din muzică și cu vloggeri celebri și e promovat internațional, cu o cheltuială de zeci de mii de euro.

Va fi, probabil, cel mai lung târg al sezonului, în condițiile în care va rămâne deschis nu mai puțin de 59 de zile.

Debutul: un concertul mare cu vedete, care a costat peste 1 milion de lei

În seara de 11 noiembrie, Filarmonica Oltenia a organizat în centrul Craiovei (în zona English Park) un eveniment numit „The Artists Award”. În principiu, a fost vorba despre un concert mare, cu vedete printre care Andra, Inna, Carla's Dreams, Irina Rimes, Selly etc.

Craiova-concert-1
Sursă foto: Facebook/Primăria Municipiului Craiova

Concertul a costat peste 1,1 milioane de lei, bani alocați de Consiliu Local Craiova, într-o scurtă ședință extraordinară de pe 7 octombrie (pe care o puteți urmări integral aici) către Filarmonica Oltenia.

Instituția menționa – în nota de fundamentare pentru solicitarea banilor – că va lucra cu Big Events Management SRL. E o firmă ai cărei asociați sunt Gheorghe Carabelea și Mihai Ionuț Zavragiu, potrivit informațiilor de pe portalul de business listafirme.ro.

ADVERTISING

Potrivit unei analize a Expert Forum, cei doi asociați au primit pe durata pandemiei contracte de la Primăria Mangalia pentru a organiza mai multe evenimente.

Raport-Efor

Într-o adresă către Filarmonica Oltenia, Big Events Management SRL menționa că „The Artists Award” e eveniment de amploare, pentru care e nevoie de 350 de locuri de cazare.

Unde și cum se pot distra craiovenii

Potrivit informațiilor transmise de Primăria Craiova la solicitarea spotmedia.ro, „zonele unde se vor regăsi căsuțe și truck-uri cu produse specifice de Sărbători sunt: Piața Mihai Viteazu, Piața Frații Buzești, esplanada Teatrului Național Marin Sorescu, Parcul Mitropoliei, Stada Unirii – zona Doljana și esplanada cartierului Craiovița Nouă (zona cea mai populată a orașului -n.red.).

Craiova-Targ-Craciun-2
Sursă foto: Facebook/Primăria Municipiului Craiova

Primăria nu ne-a comunicat numărul total de căsuțe, de food-truck-uri, coffee-truck-uri și wine-bar-uri de la târg. Dar ne-a transmis că vor fi peste 70 de comercianți de produse non-alimentare și alimentare (inclusiv băuturi), distribuiți în cele 6 zone de târg din oraș.

Toți vizitatorii au acces la târg fără taxă.

ADVERTISING

„În afara spectacolului de la inaugurarea târgului, mai sunt programate o serie de activități dedicate tuturor categoriilor de vârstă care vor include expoziții video, un video corner, video mapping și un tur interactiv cu autobuzul lui Moș Crăciun.

Craiova-targ-Craciun-3
Sursă foto: Facebook/Primăria Municipiului Craiova

Totodată, în zona centrală a orașului și nu numai, au fost aprinse peste un milion de beculețe și figurine luminoase (pe care le-a montat firma care se ocupă de iluminat în Craiova – n.red.), iar în Piața Mihai Viteazu au fost instalate un brad înalt de peste 20 de metri și un patinoar de 700 mp care va fi deschis pe toată durata sărbătorilor”, a mai transmis Primăria Craiova pentru spotmedia.ro.

Cât costă prezența târgului într-un top internațional

Târgul de Crăciun din Craiova este promovat de European Best Destination (EBD), un site de turism creat în 2009.

Printre altele, respectivul site organizează top-uri cum ar fi „Cele mai frumoase târguri de Crăciun”.

În ediția din 2022, Târgul de Crăciun din Craiova se situează pe locul 6, după cele din: Budapesta (Ungaria), Basel (Elveția), Metz (Franța), Viena (Austria) și Montbeliard (Franța).

ADVERTISING

Potrivit EBD, târgul organizat de Primăria Craiova merită mai degrabă vizitat decât cele din: Trier (Germania), Madeira (Portugalia), Bruxelles (Belgia), Govone & Asti (Italia), Edinburg (Scoția), Valkenburg (Olanda), Tallin (Estonia) și Praga (Cehia), Manchaster (Marea Britanie) și Bruge (Belgia) și Malaga (Spania), Leipzig (Germania) și Nottingham (Marea Britanie) și Dusseldorf (Germania) și Zagreb (Croația).

Această promovare costă și este plătită din banii craiovenilor.

Mai exact, pe 27 mai 2021, Consiliul Local Craiova a adoptat – la solicitarea Olguței Vasilescu – Hotârârea 185, care prevede „înscrierea municipiului Craiova în competiţiile European Best Destinations” și plata unei taxe de participare „în cadrul competițiilor European Best Destinations, în cuantum de 24.480 euro, care va fi achitată în lei, în două tranșe, la cursul de schimb valutar din ziua efectuării plății, practicat de banca comercială prin care se efectuează tranzacția”.

În 2022, pe 29 august, Consiliul Local a adoptat o nouă hotărâre cu același scop.

Mai exact, hotărărea nr. 425 prevede alocarea a 22.990 euro, în două tranșe, în lei, la cursul de schimb valutar din ziua efectuării plății, practicat de banca comercială prin care se efectuează tranzacția”.

Nu e nimic greșit în a promova un târg de Crăciun, inclusiv cu plată. Pentru că indiferent cât de bun este evenimentul pe care îl organizezi, el nu va atrage un număr tot mai mare de vizitatori, de la an la an, decât dacă lumea află despre el.

Iar elvețienii, nemții sau britanici nu prea au de unde să afle cum sunt târgurile de Crăciun în România, ca să își planifice o vizită. Pentru a-i informa, e nevoie de reclamă.

Organizatorii târgului din Sibiu au explicat deja pentru spotmedia.ro că anual cheltuiesc în jur de 50.000 – 60.000 de euro pentru promovare externă și circa 10.000 de euro pentru promovare internă a târgului.

Ciudat este, totuși, să comunici - așa cum face Primăria Craiova – că te-ai clasat bine într-un top al târgurilor de Crăciun, fără să menționezi că plătești zeci de mii de euro din bani publici ca să participi la competiție.

Cât cheltuiește primăria și câți bani dau comercianții ca să participe la târg

Printr-o notă de fundamentare pe care a formulat-o cu ocazia unei rectificări bugetare, pe 7 noiembrie 2022, Serviciul de Imagine din Primăria Craiova solicita disponibilizarea a 685.000 lei pentru Târgul de Crăciun.

Solicitarea respectivă are aviz pozitiv, iar proiectul de rectificare bugetară căreia îi era anexat a fost aprobat.

disponibilizare-fonduri

La solicitarea spotmedia.ro, însă, primăria condusă de Olguța Vasilescu (PSD) a transmis că „pentru organizarea ediției din acest an a Târgului de Crăciun nu vor fi cheltuite fonduri din bugetul local. Din contră, Primăria Craiova va încasa taxe la bugetul local de la comercianții prezenți la Târgul de Crăciun”.

Primăria exagerează. Chiar dacă n-ar cheltui suma pe care a solicitat-o subordonata sa - și chiar dacă n-am ține cont nici de concertul de peste 1 milion de lei și nici de cei 22.500 de euro plătiți pentru promovare internațională a târgului - organizarea oricărui eveniment de acest fel costă. Spre exemplu, simpla montare și întreținerea curățeniei în căsuțe are costuri.

Instituția își poate recupera banii, din taxele pentru comercianți. Poate să colecteze chiar mai mult decât a cheltuit. Dar asta nu înseamnă că nu cheltuiește deloc bani publici pentru târg.

Cât plătesc comercianții și ce condiții trebuie să respecte

Odată instalați, comercianții plătesc 7 lei pe zi pentru a vinde mărfuri non-alimentare în căsuțe, potrivit regulamentului Primăriei Craiova. Pentru toate cele 59 de zile ale târgului, taxa ajunge la 2.478 lei.

Pentru comercianții care vând alimente, taxele sunt mai mari. Cei din căsuțe vor plăti 23 lei pe zi. În funcție de dimensiunea căsuței închiriate, pentru întreaga durată a târgului, valoarea totală de plata variază între 8.124 lei și 16.284 lei.

Cine vine cu food-truck, coffe-truck sau wine-bar va plăti 10 lei pe zi pentru fiecare metru pătrat pe care îl ocupă.

Comercianții care participă la târg au dreptul să vină cu mașinile în piețe și să își aprovizioneze căsuțele și truck-urile dimineața, până la 9.00. La 12.00 trebuie să deschidă cu toții și să rămână la program până la ora 21.00.

Nu pot vinde decât mărfurile pe care le-au anunțat la selecția făcută de organizatori și doar din căsuță (nu din față sau din împrejurimi). Nu au voie să modifice căsuțele și nici să le închidă cu geamuri.

Dacă ninge, trebuie să curețe zăpada pe cel puțin 1,5 metri în jurul căsuțelor și truck-urilor și să o ducă într-un loc în care nu deranjează alți comercianți sau vizitatorii târgului.

În cazul în care încalcă aceste reguli, riscă să fie și amendați de Poliția Locală Craiova, dar și excluși de la eveniment de către primărie.

Inaugurat pe 11 noiembrie, odată cu cel din Sibiu, Târgul de Crăciun de la Craiova va dura până pe 8 ianuarie și va fi, probabil, cel mai lung din acest an.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇