Administrația locală din Oradea încă mai selectează comercianți pentru Târgul de Crăciun. Îl va deschide pe 2 decembrie, cu reguli stricte pentru toți cei care vin să vândă bunuri și servicii. Scopul: un târg mic – la jumătate față de cel care se va amenaja în Piața Constituției – dar care să le ofere vizitatorilor experiențe de bună calitate
De organizarea târgului de Crăciun din Oradea se va ocupa Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune (Visit Oradea).
Este o organizație de management a destinației (OMD), înființată ca parteneriat public–privat de Primăria Oradea și mai multe companii locale, printre care Centrul Comercial Lotus și hotelurile Double Tree by Hilton, President Băile Felix și Ramada by Wyndham.
În acest an, târgul de Crăciun se va desfășura în perioada 2 – 26 decembrie, în piețele Unirii și Regele Ferdinand (situate de o parte și de alta a Crișului Repede și unite de un pod – n.red.).
Mai jos, planul după care se vor instala căsuțele și alte instalații pentru târg, în Piața Unii (foto 1, sus) și în Piața Regele Ferdinand (foto 2, jos).
Accesul vizitatorilor va fi liber, fără nicio taxă de acces.
Târg mic, la jumătatea celui din Piața Constituției
Consiliul Local Oradea a adoptat o hotărâre prin care a decis să aloce pentru organizarea târgului suma de 544.225 de lei.
Oradea nu va organiza un târg mare.
Pentru comparație, la târgul din Piața Mare din Sibiu sunt amplasate 120 de căsuțe. La București, în Piața Constituției, vor fi „peste 70 de căsuțe” potrivit informațiile furnizate până la acest moment de Primăria Capitalei.
În schimb, Primăria Oradea a transmis pentru Spotmedia că la târgul său vor fi doar 35 de căsuțe din lemn. Iată destinația fiecăreia:
- comercializare de produse alimentare ambalate vrac (10 căsuțe)
- decorațiuni și suveniruri (7 căsuțe)
- obiecte de artizanat (7 căsuțe)
- jucării (6 căsuțe)
- băuturi, în regim de bar (4 căsuțe)
Una dintre căsuțe va fi rezervată pentru ONG-uri.
Pe lângă căsuțe, parte dintre exponenți își vor aduce propriile vehicule cu servire: Este vorba despre 7 food-track-uri, 3 wine bar-uri mobile, 2 coffee truck-uri și 2 amplasamente pentru pregătit colac secuiesc.
În plus, vor fi 5 zone de divertisment pe care le vor amenaja agenții comerciali. Printre ele, un patinoar.
Cât îi costă pe comercianți să participe. Comercianții de băuturi dau un sfert din încasări
Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune (Visit Oradea) colectează online, până pe 20 noiembrie, cererile de la comercianții care vor să vândă la târg.
În anii anteriori, s-au organizat chiar licitații pentru unele dintre căsuțe, în condițiile în care erau mai mulți comercianți eligibili decât locuri în care aceștia să își poată vinde marfa, la târg.
Ca să poată vinde la căsuțe, comercianții trebuie să semneze cu organizatorul târgului o convenție de ocupare a spațiului public.
Înainte de convenție, comerciantul achită 1.000 de lei garanție pentru căsuță (în caz că o deteriorează sau nu se prezintă la timp, iar ea rămâne închisă).
Apoi, va plăti pentru instalarea căsuței (400 lei + TVA), dar și o taxă de 150 lei + TVA pe zi.
Cine vine cu food-truck-ul, cu colac secuiesc și coffee-shop, plătește 1.000 de lei taxă de instalare și racordare la utilități.
Iar la final, dă organizatorului un comision de 16% din suma fără TVA încasată din vânzări. La acest comision se adaugă TVA de 19%, achitat tot de comerciantul venit cu food-truck-ul.
Wine-bar-urile sunt taxate printr-o schemă similară, doar că achită un comision mai mare, în valoare de 25% din vânzări (nu doar 16%, ca în cazul food truck-urilor).
Toți comercianții își achită consumul de curent electric, de contorizarea căruia se ocupă organizatorii.
Cine încalcă regulile târgului ia amendă mare și este exclus
În cazul în care vreun comerciant își modifică spațiul în care vinde fără acordul organizatorului, este exclus imediat de la târg și nu mai are voie să se înscrie la nicio altă ediție a evenimentului, în următorii 3 ani.
Potrivit regulamentului, comerciantul care pune în vânzare alte produse decât cele anunțate în faza de selecție sau cel care schimbă prețurile, în timpul evenimentului, trebuie să-i achite 10.000 de lei organizatorului, cu titlu de despăgubire pentru prejudicierea imaginii.
De asemenea, în fiecare dintre situații, comerciantului nu i se va mai permite să participe la următoarele 3 ediții ale târgului.
În plus, comercianții care nu respectă programul și deschid căsuțele prea târziu sau le închid prea devreme vor fi obligați de organizator să achite despăgubiri de 3.000 de lei pentru fiecare jumătate de oră de abatere de la program.