Asociația Metrou Ușor semnalează că – deși trebuia simplificată prin digitalizare – eliberarea abonamentelor STB cu reducere pentru elevi și studenți a devenit mai dificilă. Una dintre aplicațiile cu care lucrează STB SA – numită YouthTB – nu funcționează pentru toți.
Iar ghinioniștii sunt obligați nu doar să meargă la ghișeu, ci și să completeze o cerere în plus, în care să justifice – așa cum le indică angajatul STB SA – de ce nu folosesc aplicația.
Iată ce spune conducerea societății despre această situație.
STB SA a anunțat pe 3 septembrie că lansează o nouă aplicație, numită YouthTB. Prin intermediul ei, elevii și studenții urmau să-și poată procura online abonamentele cu reducere, fără să mai meargă la ghișee.
Metrou Ușor a semnalat, însă, luni, pe 27 februarie, că sunt elevi și studenți – destul de mulți, judecând după numărul de comentarii negative ale YouthTB de pe Google Play - cărora aplicația nu le funcționează.
Mai jos puteți vedea doar câteva comentarii ale utilizatorilor. Le găsiți pe toate accesând recenziile aplicațiile de pe Google Play:
Dar nu asta este problema majoră, potrivit Asociației Metrou Ușor. Până la urmă, o aplicație lansată în urmă cu mai puțin de 6 luni poate da erori.
Problema reală, susține Asociația, este că „STB a decis ca întregul proces de achiziție al abonamentelor reduse să se facă EXCLUSIV prin aplicație. Mai mult, aplicația nu a mai fost actualizată de la lansarea sa din septembrie 2022, fiind și în acest moment la prima sa versiune”.
Iar cei care nu pot folosi aplicația sunt obligați acum să completeze o cerere scrisă pentru a-și putea procura, la ghișeu, abonamentele cu reducere, în format clasic.
Cristian Marin – student și membru al Asociației Metrou Ușor – spune că a trecut printr-o experiență neplăcută la un punct de vânzare al STB.
„Există această cerere care se poate descărca de pe site-ul STB sau care se găsește la punctele de vânzare și care are o rubrică în care trebuie completat motivul pentru care nu folosești aplicați YouthTb.
Eu am specificat clar «nu îmi recunoaște calitatea de student». La punctul de vânzare, mi s-a spus că acea cerere nu e completată corect. Și că la rubrica respectivă trebuie să completez exact eroarea pe care mi-o dă aplicația, atunci când am folosit-o. Tehnic vorbind, cererea era completată corect. Birocratic, nu era.
Am primit o altă solicitare tipărită de la doamna de la chioșc. Și am completat-o cu datele despre eroare, ca să pot să primesc abonamentul cu reducere”, a declarat Cristian Marin pentru spotmedia.ro.
Pe site-ul STB se menționează, într-adevăr, că titlurile de călătiorie (bilete și abonamente – n.red.) pentru elevi se eliberează doar prin YouthTB. Și că pentru eliberarea lor la punctele de vânzare – care se va face doar cu titlu de excepție – trebuie completată o cerere.
Nici cererea nu este formulată într-o manieră prietenoasă cu cetățeanul.
Cei care o completează trebuie să declare pe proprie răspundere că nu pot folosi aplicația YouthTB și să scrie motivele pe care nu o pot folosi.
Abordarea STB SA de a-i cere unui cetățean să își justifice alegerea, în acest mod, este inoportună.
Societatea putea cere feed back de la cetățeni, ca să înțeleagă cum să-i ajute mai mult să facă trecerea la serviciile digitale. Dar nu are niciun drept să le ceară justificări pentru alegerea unui tip de serviciu în defavoarea altuia. Și nici nu le poate indica maniera în care să completeze o cerere, câtă vreme instrucțiunile nu sunt înscrise în clar pe respectivul formular.
Evident, copiii care au sub 14 ani nu pot semna cererea, așa că pentru ei trebuie să o completeze și să o semneze părinții.
Dacă YouthTB nu funcționează cum trebuie pe telefon, elevul, studentul sau părintele nu pot face nimic pentru a schimba lucrurile în bine. Și, în loc să-i ajute, STB SA îi pune să completeze o cerere scrisă.
Mai jos puteți citi integral sesizarea lansată în spațiul public de Asociația Metrou Ușor:
Directorul general al STB, Adrian Criț: Dacă s-a întâmplat, a fost un abuz! Vrem doar să încurajăm digitalizarea, nu obligăm pe nimeni
Aplicația YothTB a fost creată de firma Altimate SA, din grupul UTI, care aparține familiei lui Tiberiu Urdăreanu.
UTI a creat și sistemul de validare folosit în prezent în autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din București.
L-am întrebat pe directorul general al STB, Adrian Criț, cum s-a ajuns în această situație, în care, în loc să se bucure de digitalizare, unii dintre bucureșteni s-au trezit obligați să completeze o cerere în plus.
„În primul rând, vreau să menționez că acea aplicație YouthTB funcționează. Am avut 78.000 de utilizatori din septembrie și până la finalul anului 2022. Dacă nu funcționa, nu se înscriau atât de mulți.
Aplicația noastră nu are probleme de funcționare. Probleme care apar provin din faptul că aplicația este integrată cu baza de date a Ministerului Educației, unde sunt informațiile despre elevi și studenți.
Și baza respectivă de date, în unele cazuri, nu conține toate informațiile. Ele trebuie să fie trimise de fiecare școală. Și când școlile nu trimit informațiile la timp, aplicația YouthTB nu are acces la informațiile necesare pentru a elibera abonamentele cu reducere.
M-ați întrebat care sunt problemele aplicației și dacă vom sancționa Altimate SA? Într-adevăr, ei au creat aplicația, în baza contractului pe care îl au cu STB pentru mentenanță. Nu avem de ce să sancționăm firma pentru că aplicația pe care au creat-o funcționează, atunci când are acces la date.
Urmează ca aplicației să i se facă și update-uri și se va vedea pentru că va prezenta și noutăți”, a precizat Adrian Criț.
L-am întrebat pe directorul general STB și cum de au ajuns părinții, elevii și studenții să completeze și să recompleteze cereri scrise la chioșcurile STB, în condițiile în care nu e vina lor că nu se pot bucura de digitalizare.
„N-am informații că s-a solicitat completarea unor cereri cu date despre erori din aplicație.
Dacă s-a întâmplat, e un abuz. Și nu vreau să mă gândesc la rea voință din partea angajaților noștri din punctele de vânzare.
Noi vrem să încurajăm digitalizarea, ca totul să fie mai ușor. Vă amintiți ce cozi se făceau, lună de lună, la punctele de vânzare? Nu mai vrem așa ceva.
Cu aplicația, se pot procura aceste abonamente cu reducere de acasă. Fără niciun drum, fără niciun efort.
Iar pe cei care vin la punctul de vânzare și care au un telefon mobil, angajații noștri trebuie să îi informeze despre YouthTB. Și dacă vor să folosească aplicația, să îi ajute, să îi învețe cum să procedeze. Atât.
Dacă cei care solicită abonamentul cu reducere îl vor în continuare în format fizic și nu prin YouthTB, noi îl eliberăm în format fizic. Nu e nicio problemă. E alegerea lor.
Ceea ce vrem noi, repet, este să încurajăm digitalizarea ca serviciile să fie de o calitate mai bună”, a mai spus Adrian Criț.
Pe site-ul STB e menționat în clar că cine are abonament cu reducere cumpărate prin YouthTB trebuie să aibă - pe toată durata călătoriei cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul - un telefon mobil deschis la îndemână, cu care să îi poată dovedi controlorului că este titularului abonamentului.
Ce se întâmplă, în acest caz, cu elevii din clasele mici, cărora părinții încă nu le-au cumpărat telefon mobil? Sau cu elevii mai mari sau studenții cărora li s-a descărcat telefonul sau l-au pierdut sau li s-a furat?
Adrian Criț susține că n-ar trebui să fie o problemă.
„Să luăm exemplul elevilor mici, despre care ați zis. Dacă și-au luat abonamentul prin YouthTB, noi avem baze de date cu elevii și informațiile despre ei. Nu mai e nevoie să aibă telefonul mobil ca să demonstreze că au abonament. Dacă îi spun controlorului numele, prenumele, școala și, acolo unde este cazul, CNP-ul acesta poate verifica existența abonamentului foarte simplu”, a mai spus Adrian Criț.
Fără cerere, la ghișeu
În mod normal, STB SA n-ar trebui să le ceară elevilor, studenților sau părinților acestora să completeze o cerere pentru a le elibera abonamentele cu reducere, în format fizic.
Atâta vreme cât serviciul susținut din bani publici este încă disponibil, oricine îndeplinește criteriile pentru a-l accesa ar trebui să o poată face fără vreo justificare.
Ceea ce poate face STB este să elimine obligativitatea de a completa cererea. Și să o înlocuiască cu un formular opțional, pe care părintele, elevul sau studentul să îl completeze doar dacă vrea să ofere informații care să ajute STB să își îmbunătățească serviciile.
spotmedia.ro va urmări evoluția situației și vom reveni cu detalii referitoare la modul în care o gestionează STB.