De la 1 iunie, o nouă criză a gunoaielor ar putea izbucni în Sectorul 1. Până acum, din războiul Clotilde Armand - Romprest, firmele s-au ales cu facturi mai mari

De la 1 iunie, o nouă criză a gunoaielor ar putea izbucni în Sectorul 1. Până acum, din războiul Clotilde Armand - Romprest, firmele s-au ales cu facturi mai mari
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Deși abia se potolise, scandalul gunoiului din Sectorul 1 e pe cale să reizbucnească.

Societatea Romprest susține că deja nu mai poate ridica deșeurile cum ar trebui din cauza că – de mai bine de jumătate de an – Clotilde Armand refuză să-i plătească integral serviciile. Iar de la 1 iunie încolo, problemele cu gunoiul ar urma să se agraveze.

De cealaltă parte, reprezentanții primăriei spun că sectorul chiar nu-și permite să dea pe salubrizare sumele uriașe pretinse de Romprest.

Din păcate, cele câteva încercări de rezolvare a problemei s-au înecat într-un scandal politic. Așa că n-ar fi exclus ca bucureștenii din sector să facă din nou slalom printre gunoaie, ca iarna trecută.

Conflictul dintre societatea Romprest și Primăria Sectorului 1 a izbucnit toamna trecută, la scurt timp după ce Clotilde Armand și-a preluat mandatul.

Totul a plecat de la bani. Iată, pe scurt, cum au decurs lucrurile:

  • Clotilde Armand a susținut că parte dintre facturile emise de Romprest sunt ilegale. În consecință, a refuzat să le plătească. Un raport al Autorității Naționale de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) i-a dat dreptate.
  • Neplătită, Romprest n-a mai ridicat gunoiul pe care oamenii din sectorul 1 îl aruncă aiurea, pe trotuare și prin grădini. Așa că în scurt timp, străzile s-au umplut de mizerie.
  • Clotilde Armand a strâns gunoiul cu Administrația Domeniului Public și cu voluntari.
  • pe 10 februarie, Armand a plătit 14 din cele 100 de milione de lei pe care Romprest le cerea de la primăria de sector.
ADVERTISING

De atunci, Armand a propus 3 proiecte prin care să reducă din cheltuielile cu salubrizarea. Dar n-a avut suficientă susținere în Consiliul Local.

Nu scad costurile de salubrizare, dar povara trece la privați

Clotilde Armand a propus Consiliului Local să voteze un proiect de reducere a activității de curățenie a Romprest în sector. Mai exact, societatea urma să măture și să spele străzile mai rar. Și, în consecință, să primească mai puțini bani.

În plus, Clotilde Armand a cerut Consiliului Local să o împuternicească să monitorizeze activitatea Romprest și să determine costurile reale pentru fiecare operațiune de salubrizare și cât merită plătit.

Ca proiectele să îi fie adoptate, Clotilde Armand are nevoie, pe lângă cele 9 voturi ale consilierilor USR PLUS și de susținerea unor liberali. Dar liberalii n-au susținut-o pe Clotilde Armand, până acum, iar proiectele acesteia de reducere a cheltuielor cu salubrizarea au fost respinse.

structura-politica-S1
Cum sunt împărțite voturile în Consiliul Local al Sectorului 1

Chiar dacă proiectele n-au fost aprobate, Primăria Sectorului 1 tot n-a alocat, pentru anul 2021, toți banii pe care ar trebui să îi achite către Romprest, potrivit contractului și anexelor agreate de părți.

ADVERTISING

”(Chiar dacă nu s-a adoptat proiectul de reducere a cheltueilor - n.red.) ceva, totuși, trebuie să se întâmple în acest sens întrucât valoarea totală de 239 milioane lei (cât a cerut Romprest - n.red.) nu poate fi susținută de bugetul primăriei în 2021.

Suma bugetată pentru acest an pentru salubrizare este de 125 milioane lei”, a explicat pentru Spotmedia.ro consilierul local Ned Vicol (USR PLUS).

În schimb, Consiliul Local al Sectorului 1 a adoptat pe 20 mai - tot la inițiativa lui Clotilde Armand - o hotărâre care prevede că toate persoanele juridice din sector vor fi obligate să încheie contracte cu Romprest și să plătească între 0.52 și 0,65 de lei per kilogramul de gunoi ridicat, a precizat consilierul local Otilia Sorete Arbore pentru Spotmedia.ro.

Celor care nu încheie contract sau îl denunță pe cel existent primăria le va percepe sub formă de taxă suma de achitat către Romprest. Iar banii strânși vor ajunge, în cele din urmă, tot la firma de salubritate.

În acest fel, parte din cheltuiala cu gunoiul care acum împovărează primăria va fi suportată de societățile comerciale.

Romprest susține, însă, că are nevoie de bani pe termen scurt, ca să își plătească datoriile istorice și să nu riște un blocaj.

ADVERTISING

Directorul adjunct al Romprest, Bogdan Adimi: Din cauza datoriilor, mașinile noastre stau la cozi. Urmează dereglări majore

Romprest i-a trimis pe 26 mai Primăriei Sectorului 1 o notificare. Din documentul constultat și de Spotmedia.ro. reiese că societatea ar avea de încasat 96 de milioane pentru serviciile prestate anul trecut și încă 38,7 milioane pentru servicii din 2021.

Societatea susține că, în lipsa acestor bani, nu și-a putut plăti partenerii. Mai exact, n-a mai dat bani la firmele de sortare (de care e nevoie din cauză că UE interzice și chiar amendează depozitarea la groapă a deșeurilor care pot fi sortate și reciclate - n.red.).

În consecință, Romprest susține că una dintre aceste firme - adică Rom Waste Solution SRL - nu-i mai primește deșeurile la sortat de luni, 24 mai.

Iar în lipsa unor plăți consistente, de luni, 31 mai, nici centrul de sortare de la Iridex nu va mai primi deșeuri pentru sortare.

Așa că întreaga cantitate de gunoi va trebui sortată la un singur centru numit 3R Green.

”Noi ducem gunoi la 3 stații de sortare. De ce? Ca mașinile noaste să nu stea la coadă. Ca fluxul de descărcare să fie rapid, iar mașinile să se întoarcă în teren să deservească populația.

Or, acum dacă mașinile noastre stau câte 2 ore la coadă, automat sunt decalaje în programul de colectare de la populație. Și la un moment dat se va ajunge la colaps”, a declarat pentru Spotmedia.ro, Bogdan Adimi, directorul general adjunct al Romprest.

Care sunt soluțiile

Am întrebat-o pe Clotilde Armand dacă există deja probleme de colectarea a gunoiului în Sectorul 1, dar și cum le-ar rezolva pe cele preconizate de Romprest.

Până la mometul publicării acestui articol, primarul Sectorului 1 nu a răspuns întrebărilor Spotmedia.ro.

Consilierul local USR PLUS Ned Vicol susține că pentru acest an, soluția este funcționarea pe baza bugetului actual. Iar în caz de necesitate, s-ar putea aloca noi fonduri, la rectificările bugetare.

În plus, susține Ned Vicol, în bugetul Sectorului 1 pentru anul în curs sunt prevăzute fonduri pentru investiții în infrastructură de sortare. Vorbim despre sisteme care să-i ajute și pe cei care locuiesc la bloc să sorteze gunoiul. Iar în acest fel, ar scădea și cheltuielile Romprest cu sortarea în cele 3 centre.

Nu în ultimul rând, s-ar impune o scădere a frecvenței cu care Romprest face unele operațiuni de curățenie (cum ar fi măturatul sau spălatul străzilor - n.red.), susține Ned Vicol.

Asta, din cauză că numărul acestor operațiuni a fost crescut artificial și în mod păgubos pentru sector, în anii din urmă.

Problema este că o astfel de reducere a normei de lucru a Romprest se poate face doar prin votul Consiliului Local, care până acum n-a girat astfel de soluții.

Rămâne, deci, să aflăm dacă primarul și consilierii locali vor găsi la timp o soluție pentru a preîntâmpina la timp izbucnirea unei noi crize, în sector.

Sau dacă nu cumva bucureștenii se vor trezi, în plină vară, că sunt nevoiți să facă slalom printre gunoaie, la fel cum au pățit iarna trecută.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇