Cu cât ar putea crește taxa pentru parcările de reședință din București. Ce a propus Primăria Generală, ce vor edilii de sector și ce au cerut bucureștenii

Cu cât ar putea crește taxa pentru parcările de reședință din București. Ce a propus Primăria Generală, ce vor edilii de sector și ce au cerut bucureștenii
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Primăria Capitalei şi-a propus să nu majoreze consistent taxele pentru sutele de mii de locuri de parcare de reședință din oraș.

Dar primarii de sector – care trebuie să întrețină aceste spații – spun că taxele sunt prea mici și cer majorarea lor de 7-8 ori.

Decizia va fi a Consiliului General. Mai exact, a majorității USR PLUS – PNL.

Iată ce spun consilieri din ambele partide care au putere de decizie în Consiliul General despre nevoia creșterii taxelor de parcare și despre cum le-ar putea schimba această decizie viața bucureștenilor.

Capitala are, la acest moment, circa 216.000 de locuri de parcare de reședință amenajate pe domeniul public. Iată cum sunt ele împărțite, pe sectoare:

  • Sectorul 1 – 10.086 locuri
  • Sectorul 2 - 26.000 locuri
  • Sectorul 3 – 72.000 locuri
  • Sectorul 4 - 46.000 locuri
  • Sectorul 5 - 18.988 de locuri
  • Sectorul 6 – 43.000 de locuri

Fiecare administrație de sector decide, în baza unui regulament propriu, cum alocă aceste locuri cetățenilor.

Și regimul de exploatare este diferit. Spre exemplu, în Sectorul 3, pe durata zilei, oricine poate parca pe locuri cu plată, atâta vreme cât lasă la vedere, în mașină, un număr de telefon. În schimb, în Sectorul 4 primăria instalează sisteme care permit blocarea locului de parcare.

ADVERTISING

Taxa pe care fiecare cetățean trebuie să o plătească pentru un loc nu este, însă, stabilită de primăriile de sector, ci de Consiliul General al Municipiului București, prin hotărâre (HCGMB). Iar acest preț variază în funcție de zona din Capitală în care este amenajat locul de parcare.

Spre exemplu, pentru anul 2021, prețurile sunt prevăzute în HCGMB 139/30.04.2020. Mai exact, în această hotărâre se stabilește că taxa, per loc de parcare este de: 0,23 lei/zi, adică 84 lei/an (în zona A), 0,18 lei/zi adică 66 lei/an (în zona B), 0,15 le/zi adică 55 lei/an (în zona C) și 0,10 lei/zi adică 37 lei/an (în zona D).

cuantum-in-vigoare-pentru-parcarile-de-resedinta

Creştem taxele de parcare? Propunerea Primăriei Capitalei, solicitările de la sector și opiniile bucureștenilor

Primăria Capitalei a lansat în dezbatere publică încă de la începutul lunii martie un proiect de hotărâre pentru actualizarea taxelor locale. Iar printre taxele de actualizat se numără și cea pentru locurile de parcare de reședinţă.

Administrația Capitalei propune, însă, ca doar în zona A să se majoreze tariful și numai cu 0,01 lei pe zi. Asta ar însemna o taxă mai mare cu circa 4 lei pe an. Pentru toate celelalte zone, taxele rămân, practic, neschimbate.

cuantum-nou-propus-taxe

Anterior, reprezentanți ai Companiei Municipale de Parking (care administrează locurile publice de parcare cu plată din București, altele decât cele de reședință - n.red.) au explicat pentru reporterul SpotMedia.ro că banii strânși din taxe atât de mici nu permit nici măcar o retrasare cu vopsea a limitelor locului de parcare și un măturat pe an.

ADVERTISING

La solicitarea SpotMedia.ro, Primăria Sectorului 2 a confirmat că taxele percepute în prezent sunt insuficiente pentru administrarea unui loc de parcare de reședință, pe durata unui an.

De fapt, toți primarii de sector au ajuns la concluzia că taxele pe care le plătesc oamenii sunt insuficiente. Așa că au semnat o scrisoare comună prin care au cerut Consiliului General să adopte o majorare consistentă a taxelor.

Mai exact, cuantumul taxei ar urma să se majoreze de peste 7 ori pentru Zonele A, B și C și de peste 8 ori pentru Zona D.

Iată noile taxe propuse de cei 6 primari de sector:

  • 600 de lei/an pentru Zona A
  • 500 lei/an pentru Zona B
  • 400 lei/an pentru Zona C
  • 300 lei/an pentru Zona D

În paralel, bucureștenii care au citit propunerile Primăriei Capitalei au venit cu propriile sugestii. Unii au propus ca pentru un loc parcare, bucureștenii ar trebui să plătească în fiecare lună taxa pe care acum o achită anual. Iar alții au transmis și mecanisme de calcul al taxei pe care le consideră echitabile.

Pentru mai multe detalii, puteți citi integral propunerile bucureștenilor cu privire la modificarea taxei de parcare.

ADVERTISING

Mai aveți timp să formulați o astfel de idee. Dar trebuie să vă grăbiți. Luni, pe 5 aprilie, este termenul limită până la care bucureștenii pot trimite propuneri.

Ulterior, întreaga documentație va fi analizată de Primăria Capitalei. Se va formula un proiect de hotărâre, care va ajunge pe masa consilierilor generali care vor negocia și vor decide dacă modificările merită sau nu adoptate.

Practic, majorarea taxei de parcare de reședință depinde acum de voința politică a USR PLUS și PNL pentru că, împreună, reprezentanții acestor partide dețin majoritatea în Consiliul General al Municipiului București.

Smighelschi (USR PLUS): Susținem o majorare a taxei. Banii s-ar folosi pentru investiții

Liderul grupului consilierilor generali USR PLUS, Cosmin Smighelschi, a explicat pentru SpotMedia.ro că nivelul actual al taxei de parcare de reședință e prea mic pentru a putea susține investițiile necesare.

”Avem o poziție de susținere a creșterii taxei pentru parcarea de reședință. Acum e sub ceea ce ar trebui să fie.

Trebuie să existe o colaborare cu sectoarele aici. Solicitarea primarilor de sector este foarte clară. Au o poziție comună (creșterea de 7-8 ori a nivelului taxei de parcare, în funcție de zonă – n.red.).

În acest moment, proiectul supus dezbaterii publice se referă strict la indexarea cu inflația, în tot ceea ce înseamnă taxe, inclusiv aceea de parcare.

Deci suma efectivă cu care să se majoreze taxa este în discuție.

Ceea ce știm este că trebuie să fie o sumă să corespundă puterii de cumpărare a bucureșteanului. Dar în același timp, să permită bugetului să investească înapoi.

Practic, acesta e și scopul unei modificări a taxei: să se creeze bugete pentru investiții”, a precizat pentru SpotMedia.ro liderul consilierilor USR PLUS din Consiliul General, Cosmin Smighelschi.

Adrian Moraru (PNL): Ar trebui să ne apropiem de nivelul pieței

Şi consilierul general Adrian Moraru (PNL) a explicat pentru SpotMedia.ro că, în opinia sa, cunatumul taxei pentru locul de parcare de reședință ar trebui să fie la nivelul sumei pe care o cer privații pentru parcare, în zona respectivă.

”Nu s-a luat până la acest moment o decizie (la nivel de grup politic și al coalitiței PNL - USR PLUS - n.red.).

Părerea mea personală este că ar trebui să ajungem cu această taxă undeva la nivelul pieței.

Asta înseamnă că prețurile ar trebui să fie cumva similare cu cele pe care le cere privatul pentru o zi de parcare sau pentru un abonament pe mai multe zile sau o lună, într-o anumită zonă.

Astfel (cu prețurile parcărilor aliniate la un anumit nivel și cu bucureșteni obișnuiți să plătească acel preț – n.red.) am putea să îi încurajăm și pe privați să amenajeze locuri de parcare.

Ideea nu este neapărat să aduci mult mai mulți bani la buget. Dar nici nu putem să avem cele mai bune servicii și, în același timp, cele mai mici prețuri la parcare.

Sigur că s-ar putea poate discuta, punctaul, despre o schemă de ajutor pentru anumite categorii de persoane care au nevoie de așa ceva, dar cu titlu general, prețurile ar trebui aliniate la nivelul pieței.

De asemenea, un concept care se va putea implementa - în unele sectoare mai repede, în altele mai încet – este refacerea zonării (pentru stabilirea taxelor pentru locuri de parcare rezidențiale - n.red.).

Acum zonele sunt stabilite ca niște cercuri concentrice. Or, Bucureștiul de azi nu este dezvoltat așa. Spre exemplu, pe Bulevardul Magheru, presiunea pe parcări este la fel de mare ca în zona de centru.

Nu mai putem vorbi despre zone de dezvoltare concentrice sau nord-sud. Lucrurile sunt, de fapt, mult mai complicate”, a precizat Adrian Moraru pentru SpotMedia.ro.

De asemenea, consilierul general PNL consideră că ar trebui luată în calcul organizarea unor dezbateri publice, în care urbaniști și diverși alți specialiști să aibă posibilitatea să expună, pentru ONG-uri și bucureștenii interesați, principiile după care ar trebui reorganizate și taxate parcările de reședință.

În 2020, Consiliul General a decis la finalul lunii aprilie care vor fi taxele pentru locurile de parcare de reședință. În acest an, luarea unei decizii s-ar putea să le ia consilierilor generali ceva mai mult timp.

Cu toate astea, în lunile următoare vom afla, probabil, cât va costa parcarea de reședință din acest an încolo, în fiecare zonă din București.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇