Cele 100 de troleibuze pe care vrea să le cumpere Primăria București vor avea o capacitate mai mică, vor fi cu aproape 20% mai scumpe și vor fi livrate mai târziu decât și-a dorit instituția, atunci când a lansat licitația.
Iată de ce.
Capitala are mare nevoie de troleibuze noi, în condițiile în care cele 265 pe care le are acum sunt foarte, foarte vechi.
De fapt, dintre ele, doar 156 mai ies pe traseu. Și nici acestea nu oferă condiții optime de călătorie. Spre exemplu, doar 64% dintre troleibuzele care circulă zilnic au aer condiționat.
PMB încearcă de mult timp să cumpere troleibuze noi. Administrația Firea a lansat încă din februarie 2019 o licitație pentru a cumpăra 100 de troleibuze de 12 metri lungime. A depus ofertă o singură firmă din Turcia: Bozankaya Otomotiv Mak.
În repetare rânduri, alți producători de troleibuze, dar și pasionați de tehnologie au explicat că Bozankaya nu produce troleibuze ca acelea pe care le voia PMB.
Când Firea pierduse deja alegerile și se pregătea să elibereze scaunul de primar, PMB a reziliat contractul cu Bozankaya Otomotiv Mak. Motivul: așa cum au semnalat atât sursele din industrie, cât și pasionații de infrastructură, turcii nu aveau omologare pentru troleibuzul promis. Așa că nu aveau ce livra.
PMB a avut nevoie de mult timp ca să relanseze licitația. În cele din urmă, o nouă procedură s-a publicat în Sicap, în februarie 2022.
Parte dintre cerințe erau mai mari. Spre exemplu, potrivit documentației licitației lansată de administrația Firea, troleibuzele urmau să fie livrate în termen de 24 de luni de la semnarea contractului.
Documentația urcată pe Sicap de administrația lui Nicușor Dan prevedea că toate cele 100 de troleibuze trebuie să fie livrate în 14 luni.
La nici o lună de la lansarea procedurii, doi producători interesați de licitație – adică Solaris (Polonia) și Skoda (Cehia) au depus contestații.
Printre altele, firmele contestatare au transmis că:
- nu pot fi livrate 100 de troleibuze în 14 luni, mai ales în această perioadă, în care aprovizionarea cu piese e dificilă. Ar fi nevoie de minim 24 de luni
- un troleibuz cu baterii de mari, care să îi asigure autonomie pentru 20 de km, nu poate transporta 90 de persoane concomitent, așa cum cere PMB. Un astfel de troleibuz se poate construi, dar el ar depăși masa maximă admisă de lege pentru vehiculele de 12 metri
- suma pe care PMB a menționat că e dispusă să o achite pentru un troleibuz (cu bani de la Ministerul Mediului, nu din bugetul propriu - n.red.), respectiv 2.731.092 lei - deși mai mare decât cea oferită la licitația din februarie 2019 - a fost stabilită netransparent și este insuficientă.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a conexat sesizările formulate de Solaris și Skoda. Și în cele din urmă a decis să le dea dreptate, în mare parte. Mai exact, a decis că producătorii de vehicule au dreptate în privința:
- termenului de livrare, care ar trebui extins la 24 de luni
- modului netransparent și inadecvat în care s-a stabilit prețul per troleibuz
- detaliilor tehnice care nu permit unui autobuz cu autonomie de 20 km să transporte 90 de persoane
În ședința de joi, 29 septembrie, la solicitarea lui Nicușor Dan, Consiliul General a adoptat un proiect de hotărâre care prevede că:
- dorește, în continuare, ca troleibuzele să aibă autonomie de 20 km, chiar dacă vor transporta doar un număr maxim de 85 de persoane
- prețul pe care îl va plăti pentru un troleibuz (cu bani de la Ministerul Mediului) nu va fi de 2.731.092 lei, ci de 3.867.500 lei (inclusiv TVA).
Potrivit președintelui Comisiei de Transport din cadrul Consiliului General, Florin Melciu (PNL), documentația licitației urmează să fie modificată.
„Procedura de licitație privind atribuirea contractului de furnizare având ca obiect «Achiziție a unui număr de 100 troleibuze cu autonomie» este suspendata pana la adoptarea masurilor de remediere conform deciziilor CNSC. (...)
Studiul de oportunitate a fost modificat în sensul majorării valorii estimate de achiziție cu 19%.
De asemenea, graficul de livrare va fi modificat pentru respectarea deciziei CNSC și reluarea procedurii, în sensul livrării tuturor celor 100 de troleibuze cu autonomie în 24 de luni de la semnarea contractului”, a precizat Florin Melciu pentru Spotmedia.ro.
Intenții bune, documentație defectuoasă. Suferă bucureștenii
Una peste alta, PMB și-a dorit, în principiu, un lucru bun. Adică să cumpere troleibuze noi, ieftine, performante și livrate în timp record. Dar - potrivit deciziilor CNSC - PMB a exagerat, totuși, cu exigențele, în documentația licitației pentru troleibuze.
Iar asta nu face decât să amâne și mai mult momentul în care troleibuzele noi vor ajunge la București.
Termenul de livrare a crescut cu 10 luni. Dacă nu ar mai exista nicio contestație și nicio întârziere pe parcursul licitației, PMB estimează că ar finaliza evaluarea financiară a ofertelor pe la jumătatea lunii septembrie 2023. Adică peste un an.
Va urma o perioadă de deliberare, atribuirea și apoi încă o perioadă de câteva luni pentru semnarea contractului. Asta înseamnă că, de fapt, contractul s-ar putea semna cel mai devreme, la finalul anului 2023.
Iar asta înseamnă că abia la finalul lui 2024 avem șanse să vedem primul troleibuz nou, la București. Toate celelalte vor sosi, cel mai probabil, abia pe parcursul anului 2025.
Până atunci - adică pentru încă 2-3 ani - vom circula cu aceleași troleibuze vechi.