Firea ne-a tot promis 100 de tramvaie noi. Cel mai devreme, primele ajung în București în toamna lui 2021

Firea ne-a tot promis 100 de tramvaie noi. Cel mai devreme, primele ajung în București în toamna lui 2021

Primăria Capitalei n-a decis nici până astăzi de la cine să cumpere cele 100 de tramvaie noi pentru bucureșteni, pe care Gabriela Firea le promite deja de mai mulți ani.

Așa că e foarte puțin probabil să putem circula cu ele prin oraș mai devreme de toamna anului 2021. Între timp, oamenii vor fi nevoiți să se îngrămădească tot în tramvaiele vechi și soioase pe care le are, de zeci de ani, Societatea de Transport București (STB).

Primăria Capitalei a lansat încă din decembrie 2018 o licitație pentru cumpărarea a 100 de tramvaie noi pentru bucureșteni. S-au înscris la procedură două companii: Durmazlar Makine San. Vetic AS (din Turcia) și Astra Vagoane Călători (firma arădeană a omului de afaceri Valer Blidar).

Foto: Arhiva Facebook/Durmaray

Turcii au propus un model de tramvai care se numește Panoramic, iar arădenii au mizat pe modelul Imperio.

Foto: Captura Astra Vagoane Calatori.ro

După ce e analizat ofertele, PMB a ales să cumpere tramvaiele Panoramic, produse de turci. Pe 4 noiembrie, a și anunțat în scris cele două companii despre decizia luată. Dar n-a comunicat public, către bucureșteni, că tramvaiele noi vor fi cumpărate de la turci.

Astra Vagoane Călători a semnalat atunci că, din punctul său de vedere, decizia este greșită, de vreme ce tramvaiul Panoramic nu îndeplinea condițiile cerute chiar de PMB în caietul de sarcini al licitației.

Gheorghe Sîrbu, director la Astra Vagoane Călători, spunea atunci că producătorii de tramvaie își cunosc produsele cu care ies pe piață. Așa că Astra Vagoane Călători știa clar că Durmazlar nu fabrică vagoanele cerute de PMB.

Spre exemplu, in documentația PMB scria că tramvaiele trebuie să aibă o lățime de cel mult 2,45 metri. Dar pe site-ul Durmazlar Makine San. Vetic AS se menționa că modelul Panoramic e mai lat cu 20 de centimetri, având 2,65 metri.

În plus, mai erau și alte caracteristici tehnice ale tramvaiului turcesc – printre care numărul de uși ale vagoanelor – care nu se potriveau cu solicitările înscrise de PMB în caietul de sarcini al procedurii.

Întrebarea este: puteau oare turcii să își modifice repede linia de producție pentru a scoate, totuși, tramvaie ca acelea cerute de PMB? Nici vorbă, spunea în 2019 Gheorghe Sîrbu. Lucruri într-o fabrică de tramvaie nu se pot face peste noapte și nimeni n-ar avea interes să își modifice o întreagă linie de producție pentru a scoate repede un număr limitat de tramvaie mai înguste și cu mai multe uși.

În plus, Astra Vagoane Călători spunea atunci că tramvaiele Panoramic nu erau nici măcar omologate în UE. Motivul: turcii mai vânduseră modelul doar pe piața lor. Iar cum Turcia nu se află în UE, nici tramvaiul nu a avut nevoie de omologare potrivit normelor comunitare. Dar PMB ceruse, totuși, un tramvai omologat.

Tot atunci, Astra Vagoane Călători a spus că PMB a refuzat să îi pună la dispoziție până și documentele cu caracter nesecret din cadrul licitației, de care ar fi avut nevoie ca să conteste argumentat decizia de atribuire a contractului către Durmazlar Makine. Cu toate astea, Astra a contestat decizia și fără să vadă toate documentele. Și a câștigat.

Mai exact, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) le-a dat dreptate arădenilor: tramvaiul Panoramic nu respecta cerințele din caietul de sarcini, așa că turcii nu puteau fi declarați câștigători. Practic, CNSC a decis anularea raportului de atribuire a licitației către turci, întocmit de comisia PMB.

În plus, CNSC a dispus PMB să revizuiască solicitarea Astra Vagoane Călători. În loc să procedeze așa, PMB a cerut clarificări de la CNSC întrebând dacă n-ar fi mai bine, totuși, să reanalizeze ambele oferte (adică și pe cea a turcilor, dar și pe cea a arădenilor)?

CNSC a răspuns că nu e nevoie să le reanalizeze pe amândouă, în condițiile în care nu rezultă din documentație că vreo calificare ar fi suficientă pentru a face oferta turcilor să devină conformă.

În mod normal, din datele postate in Sicap, luni, pe 15 iunie 2020, PMB ar fi trebuit să finalizeze evaluarea financiară și să facă un pas mare spre stabilirea și anunțarea câștigătorului procedurii. Dar acest lucru nu s-a întâmplat, iar licitația rămâne suspendată de câteva luni.

Și asta din cauză că disputa dintre PMB, Astra Vagoane Călători și Durmazlar Makine s-a mutat în instanță, într-un dosar în care atât PMB, cât și Astra Arad au depus contestații, iar turcii de la Durmazlar trebuie să se apere.

Directorul adjunct al Astra Vagoane Călători, Gheorghe Sîrbu, a declarat pentru SpotMedia.ro că PMB a contestat decizia CNSC care invalida atribuirea contractului către turcii de la Durmazlar. Cu alte cuvinte, PMB a făcut toți pașii procedurali ca atribuirea către turci să rămână în picioare.

Termenele dosarului s-au tot amânat, mai întâi din cauza unui protest al magistraților, apoi în contextul pandemiei și al stării de urgență.

În cele din urmă, joi, pe 18 iunie 2020, procesul se reia. Dar asta nu înseamnă că vom vedea prea curând tramvaie noi, în București.

Tot directorul adjunct al Astra Vagoane Călători, Gheorghe Sîrbu, a mai precizat pentru SpotMedia.ro că, din punctul de vedere al companiei, cel mai optimist termen pentru atribuirea contractului ar fi iulie 2020.

În acest caz – potrivit documentației încărcate în Sicap – după primele 12 luni ar urma să se livreze primul tramvai. Și va fi nevoie de încă 3 luni pentru ca acesta să fie omologat. Și abia apoi - după 15 luni - ar urma să înceapă livrarea a câte 4 tramvaie în fiecare lună.

Iar asta înseamnă că tramvaiele noi vor ajunge în București cel mai devreme în octombrie - noiembrie 2021!

Până atunci, bucureștenii obligați să ia tramvaiul vor fi nevoiți să circule, în continuare, cu garniturile existente.

Potrivit celui mai recent raport de activitate al STB SA, la acest moment în București există 24 de trasee de tramvai întinse de 282 de kilometri.

Avem și 486 de tramvaie. Dintre ele, mai noi sunt cele 16 Bucur LF 9 (low floor), produse începând din 2007, la București. Din păcate, cea mai mare parte a flotei este compusă din tramvaiele V3-AM, care sunt produse începând cu anii 70, la URAC.

Parcul de tramvaie al STB SA. Sursă grafic: Raportul de activitate al STB SA pe anul 2019

Multe au fost modernizate, în repetate rânduri, dar tot nu garantează nici siguranța și nici confortul de care au nevoie bucureștenii care circulă cu tramvaiul.

Și STB a anunțat anterior că urmează să producă încă 11 tramvaie Bucur LF, pe care să le scoată pe traseu alături de celelalte 16. Dar nici acestea nu vor fi gata prea curând. Și, chiar dacă ar fi, oricum n-ar rezolva problema miilor de bucureșteni nevoiți să circule, în continuare, cu garniturile vechi.

Soluția, pe termen scurt, ar fi ca STB sa încerce mai mult să mențină curățenia în tramvaiele pe care le are. În acest fel, călătoria cu ele ar deveni suportabilă pentru oamenii care depind de tramvai, până când vor sosi garniturile noi.

Vezi și De ce merg bine troleibuzele în Franța și Germania, iar la noi iau foc sau rămân în drum


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!