Cât mai e de muncă la Pasajul Doamna Ghica și câți bani mai are de plătit Primăria Capitalei. Cifrele arată că suntem departe de finalizarea proiectului

Cât mai e de muncă la Pasajul Doamna Ghica și câți bani mai are de plătit Primăria Capitalei. Cifrele arată că suntem departe de finalizarea proiectului
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Primăria Capitalei a transmis la solicitarea SpotMedia.ro că până acum s-au realizat mai puțin de jumătate din lucrările la Pasajul Doamna Ghica.

Și s-au plătit doar circa 26,5 milioane de lei, adică în jur de 20% din valoarea totală a proiectului, așa cum a fost ea estimată în toamna anului 2019, de administrația Gabrielei Firea.

Și cu toate astea, pe hârtie, întegul șantier ar trebui să se încheie cel mai târziu în luna iulie.

Iată, pe larg, cât s-a lucrat, cât s-a plătit, dar și când reiese din acte că ar urma să se finalizeze pasajul.

După cum SpotMedia.ro v-a arătat deja, bucureștenii circulă în condiții de coșmar prin preajma șantierului Doamna Ghica. Și nu e clar când și în ce condiții s-ar putea finaliza lucrările.

ADVERTISING

Potrivit Primăriei Capitalei, proiectul pasajului Doamna Ghica este realizat, în acest moment, doar în proporție de 49%. Iată ce s-a făcut, dar și ce mai trebuie construit.

Lucrările de deviere a utilităților – cu care s-a început și care în mod normal ar fi trebuit finalizate pe 20 septembrie 2020 – s-au realizat în proporție de 95%. Deci mai e ceva de lucru la acest capitol.

crater-

Apoi, reamenajarea suprafețelor rămase în stadiu de șantier – inclusiv deschiderea tuturor sensurilor de circulație din zonă – s-a făcut doar în proporție de 50%.

În ceea ce privește pasajul propriu-zis, s-au finalizat rampa de acces dinspre Lacul Tei, iar cea dinspre Delfinului este în construcție. S-au turnat pilele podului.

rampa-lacul-tei
Intrarea pe rampa finalizată a pasajului, dinspre Lacul Tei

Dar structura pasajului – adică tăblierul care va uni rampele și care va permite trecere pe deasupra intersecției dintre Strada Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina – nu este realizată.

ADVERTISING

Compania Municipală Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA a organizat în 2020 o licitație pentru a-l realiza. Dar a anulat procedura.

Ulterior, a încercat să facă tăblierul cu ajutorul Companiei Municipale de Consolidări SA. Mai exact, potrivit unui răspuns formulat de PMB la solicitarea SpotMedia.ro:

”TCMB a încheiat un contract de subantrepriză de 'Lucrări de construcții tablier metalic – Pasaj Dna Ghica' cu Compania Municipală Consolidări SA.

Din totalul de 953 de tone de material ce trebuie uzinat, conform Antreprenorului (TCMB – n.red.), a fost achiziționată până la această dată cantitatea de 188 de tone, uzinarea materialului urmând să fie efectuată de către Sc Baurom Construct SRL”.

Cu alte cuvinte, până la acest moment, TCMB a cumpărat doar circa o cincime din fierul de care e nevoie pentru construcția tăblierului pasajului Doamna Ghica.

ADVERTISING

La solicitarea SpotMedia.ro, directorul Trustului de Clădiri Metropolitane, Mihai Corbu, a precizat că societatea va reveni cu detalii pe tema acestui proiect de tăblier, în zilele următoare.

Cât a plătit Primăria Capitalei pentru pasaj și câți bani mai are de dat

Pe 23 septembrie 2019, când a anunțat semnarea contractului pentru pasaj cu TCMB, Gabriela Firea a spus că întregul proiect va costa circa 28 de milioane de euro. La cursul de schimb al zilei respective, asta înseamnă 132.720.000 de lei.

La solicitarea SpotMedia.ro, Primăria Capitalei a menționat și ce plăți s-au făcut până acum pentru lucrările realizate (adică pentru 49% din proiect), dar și care sunt restanțele. Mai exact:

  • Trustul de Clădiri Metropolitane a facturat 44,74 milioane de lei, din care a primit circa 26,5 milioane de lei. Deci mai are de încasat – doar pentru ce s-a lucrat deja – o restanță de circa 18,75 milioane de lei
  • Search Corporation (care asigură dirigenția de șantier) a facturat 256.417 lei din care a primit de la PMB doar 23.453 lei. Deci mai are de primit încă 232.964 de lei restanți.

Cu alte cuvinte, doar pentru ce s-a lucrat deja la pasaj, PMB mai are de plătit aproape 19 milioane de lei.

În plus, dacă estimarea costurilor lucrării de la semnarea contractului a fost corectă, înseamnă că PMB ar mai avea de plată, pentru restul de 51% din proiect, peste 87 milioane de lei.

Cu totul, deci, ar fi vorba despre puțin mai multe de 106 milioane de lei (echivalentul subvenției de încălzire a Bucureștiului pentru o lună de iarnă).

brad-de-Craciun-fier-

Problema este că nu se știe momentan cine va suporta aceste costuri. Din informațiile furnizate deja de primarul general Nicușor Dan, cheltuielile nu figurează în proiectul de buget pentru anul 2021.

Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, și-a arătat disponibilitatea de a prelua obiectivul, dar încă nu e clar dacă o va putea face și în ce condiții.

Iar pe măsură ce timpul trece, cheltuielile cu proiectele de infrastructură blocate cresc.

Cine și când ar trebui să termine pasajul

Pe șantierul pasajului nu se lucrează. Directorul Trustului de Clădiri Metropolitane, Mihai Corbu, a precizat pentru SpotMedia.ro că activitatea este suspendată, dar că s-ar putea relua, dacă ar fi bani.

Poate oare să lucreze și altcineva în locul Trustului (companie pe care primarul Nicușor Dan a anunțat că intenționează să o desființeze – n.red.)?

Potrivit Primăriei Capitalei, niciun alt constructor n-ar putea intra, momentan, în șantier.

”În prezent există un contract de proiectare şi execuție în vigoare, încheiat cu CMTCMB (...). Atâta timp cat acest contract este în vigoare, lucrările nu pot fi executate decât de CMTCMB. (...)

În prezent, Antreprenorul a sistat unilateral lucrările invocând imposibilitatea continuării acestora până la achitarea de către PMB a tuturor facturilor scadente”, a transmit Primăria Capitalei, la solicitarea SpotMedia.ro.

Întrebarea este: care este noul termen de finalizare a lucrărilor?

”Termenul inițial de finalizare a proiectului este 06.05.2021, la care se adaugă perioadele de sistare a lucrărilor survenite ca urmare a dificultăților create de pandemia SARS COV-2 şi/sau de vremea nefavorabilă, care până în prezent însumează 60 zile (...)

panou-
Panoul de lucrări afișat în șantier pe care se văd termene de finalizare ale proiectului. Cel pentru relocarea rețelelor a fost depășit. La fel se va întâmpla și cu cel pentru structura pasajului

Cuantificarea eventualelor întârzieri este prematur de estimat la această dată”, se arată în răspunsul remis de PMB la solicitarea SpotMedia.ro.

Cu alte cuvinte, în acte, pasajul ar trebui să fie gata cel mai târziu la începutul lunii iulie.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇