Care sunt cele mai poluante șosele din țară și de ce motorina rămâne cel mai folosit carburant din România

Care sunt cele mai poluante șosele din țară și de ce motorina rămâne cel mai folosit carburant din România

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a stabilit, în premieră, care sunt cele mai poluante șosele din România.

Așa cum era de așteptat, cel mai greu trafic rutier și cele mai mari emisii de noxe se înregistrează pe drumurile din zona Capitalei.

De calcule s-a ocupat o instituție din subordinea CNAIR, numită Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN).

De fapt, ceea ce a calculat CESTRIN a fost consumul de carburant înregistrat pe șoselele României.

Mai exact, CESTRIN a strabilit, printre altele, că zilnic, mașinile care circulă pe drumurile naționale și autostrăzile României consumă în jur de 15,1 milioane litri de carburant (adică de benzină și motorină).

ADVERTISING

Cea mai mare pondere o are motorina, care este cel mai poluant carburant și care care reprezintă 89,6% din totalul cantității de combustibil auto care se consumă în țara noastră.

De ce stau lucrurile așa? Parcul României de autoturisme (adică acele vehiculele pe care le achiziționează populația și doar parte din firme – n.red.) este împărțit în două. Mai exact, la începutul acestui an, 3,70 milioane de autoturisme erau alimentate cu benzină, iar 3,76 milioane consumau motorină, potrivit statisticilor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor (DRPCIV).

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Nu avem, deci, mult mai mult autoturisme cu motorină. Consumul mare de motorină se explică, cel mai probabil, prin faptul că mașinile de transport, sunt, în general, alimentate cu acest tip de carburant, nu cu benzină. Și de aceea acest combustibil este cel mai utilizat.

Cum nu avem prea multe autostrăzi, cel mai mare consum de motorină se înregistrează pe drumurile naționale. Mai exact, din cantitatea medie de 11,94 milioane de litri de motorină consumată zilnic, 10,69 milioane de litri (adică 89,6%) se utilizează pentru transport pe drumuri naționale și doar 1,25 milioane de litri (adică 10,4%) se folosește pe autostrăzi.

ADVERTISING

La benzină, din 3,2 milioane de litri consumați zilnic, 2,88 de milioane (adică 90%) se „ard” pe drumuri naționale și doar 320.000 de litri (adică 10%) se folosesc pe autostrăzi.

Pe pagina de Facebook a CESTRIN puteți găsi mai multe date legate de consumul de carburant, analizat din perspective diverse. Spre exemplu, este analizat, comparativ, consumul din zonele populate și zonele nepopulate ale țării.

Cele mai poluate șosele sunt cele pe care traficul este cel mai intens. Adică acelea din zona București Ilfov și din centrul și vestul țării.

CESTIN a sintetizat câteva date privind nivelul de poluare cauzat de trafic și a anunțat că va reveni cu mai multe informații accesibilizate.

Harta-poluare

Din păcate, chiar dacă sunt îngrijorătoare, lucrurile nu au cum să se schimbe în bine prea curând.

La acest moment, nici măcar acele firme care ar vrea să investească masiv în înlocuirea mașinilor de transport poluante cu unele electrice și prietenoase cu mediul nu au cum să o facă. Își pot cumpăra câteva mașini electrice de transport, dar nu pot înlocui o flotă.

Motivul: producătorii de mașinile electrice nu pot livra, peste noapte, întregi flote de mașini. În plus, rețeua de porți de încărcare pentru mașini electrice este încă la început, în țara noastră. Iar fără alimentare facilă, mașinile electrice n-ar face decât să îngreuneze transportul.

Cu alte cuvinte, cel puțin pentru moment, rămânem la transportul poluant. Dar cifrele CESTRIN vor arăta cât de acută este poluarea. Și măcar vom ști amploarea problemei pe care o avem de rezolvat.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇