Arta incluziunii: UE își îndreaptă atenția către capacitarea fetelor în științe

Arta incluziunii: UE își îndreaptă atenția către capacitarea fetelor în științe
Foto: Pixabay
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Cercetătorii sprijiniți financiar de UE folosesc arta pentru a crea o experiență de educație științifică mai incluzivă și mai antrenantă pentru toți elevii și studenții, liberă de constrângerile stereotipurilor.

DeVittoria D’Alessio

Un nou raport referitor la egalitatea de gen în cercetare și inovare în UE arată că doar 32,8 % dintre absolvenții de științe, tehnologie, inginerie și matematică (STEM) din UE sunt femei. Raportul „She Figures 2024” a fost lansat de Oficiul pentru Publicații al UE la 11 februarie 2025, Ziua internațională a femeilor și fetelor din domeniul științei. 

Deși femeile sunt mai numeroase decât bărbații la nivelul studiilor de licență în toate domeniile, reprezentarea lor scade semnificativ pe măsură ce avansează pe scara carierei educaționale și profesionale.

Raportul „She Figures” arată că, din 2018, reprezentarea femeilor la nivel doctoral a scăzut în jumătate din toate domeniile STEM restrânse. Acestea includ biologia, fizica, matematica, informatica, ingineria și tehnologia, precum și arhitectura.  

Cererea de lucrători cu înaltă calificare în domeniile STEM este în creștere, astfel că trebuie să se facă mai multe pentru a promova o mai mare egalitate de gen și incluziune.

Dr. Katalin Oborni, sociolog la Institutul de Cercetare HÉTFA din Budapesta (Ungaria), se străduiește să inverseze dezechilibrul de gen în cercetare și arată mai multe posibile motive pentru acesta.

S-ar putea ca fetele să nu aibă modele de urmat și să sufere de lipsă de încredere când vine vorba de studierea disciplinelor STEM. 

„Fetele sunt adesea condiționate social să evite disciplinele STEM”, spune Oborni. „Cresc și ajung să creadă că «matematica și știința nu sunt pentru mine», chiar dacă au un talent înnăscut în aceste domenii. În schimb, îndreaptă atenția către științele umaniste.” 

Capacitarea fetelor și femeilor în științe

Oborni este parte a unui colectiv din ce în ce mai numeros de cercetători și factori de decizie care caută să conteste prezumția greșită că fetele ar trebui să evite știința.

Aceasta coordonează STREAM IT, o inițiativă de colaborare finanțată de UE care se întinde pe trei ani și ai cărei cercetători urmăresc să reducă inegalitățile de gen persistente în educația STEM.

Potrivit lui Oborni, deși profesorii intervievați pe această temă observă tendințele, aceștia nu se opresc întotdeauna să analizeze motivele sau să vadă dacă ar putea face ceva în acest sens.

Tocmai aici speră Oborni și cei 21 de parteneri ai săi – asociații, universități, întreprinderi mici și mijlocii, centre de cercetare și fundații din 19 țări – să facă diferența.

„Vrem ca fetele să se simtă încurajate să studieze matematica și științele la școală și nu numai, dar și să știe că pot avea cariere prestigioase și pline de satisfacții într-un domeniu conex”, spune aceasta.

În următorii doi ani – până la încheierea proiectului, în decembrie 2026 – partenerii de cercetare STREAM IT vor interacționa cu profesori și cu alți educatori pentru a promova o metodologie de predare cunoscută sub numele de STE(A)M – care îmbină disciplinele STEM cu elemente ale artelor liberale.

Munca lor este inspirată de Manifestul STE(A)M al UE, o strategie interdisciplinară menită să facă carierele academice în știință mai atractive pentru femei, încurajând gândirea creativă și evidențiind relevanța societală a demersurilor științifice.

Arta științei

Oborni crede că, prin adăugarea „Artelor” la STEM, predarea STEM poate deveni mai creativă și mai relevantă pentru problemele din viața reală.

„Încurajează gândirea critică și face ca disciplinele STEM să fie mai interesante și mai motivante pentru toți cursanții.”

De exemplu, în timpul unui curs despre construcția de poduri, elevilor și studenților li s-ar putea prezenta provocările de inginerie asociate creării structurii, dar și importanța designului și a esteticii.

Sau, în timpul unui curs de animație de tip „stop-cadru”, aceștia vor trebui să folosească tehnologia pentru a-și crea animația, dar și să aibă în vedere prezentarea artistică a personajelor lor.

Această abordare poate fi folosită în multe discipline, de la programare și robotică până la sustenabilitate și coregrafie, spune Oborni.

Potrivit acesteia, STE(A)M nu implică includerea artei ca subiect în sine, ci utilizarea unei abordări inspirate din arte și științele umaniste. Scopul este de a include metode creative de soluționare a problemelor și aplicații din lumea reală ca o modalitate de a face disciplinele STEM mai motivante pentru toată lumea.

Cercetătorii STREAM IT analizează pregătirea pe care o urmează profesorii înainte de a intra în sala de clasă și metodele de predare a disciplinelor STEM. Scopul este de a identifica verigile slabe în parcursul educațional care ar putea aliena unii elevi/studenți.

De asemenea, echipa lucrează la crearea unor „huburi naționale de inspirație”. Acestea sunt platforme de networking în care educatorilor STEM li se vor oferi webinare interactive și ateliere de formare pentru a-i ghida către o abordare mai incluzivă a predării. Profesorii vor putea să se întâlnească online și să facă schimb de idei.

Inspirarea inovării în educație

Juancho Pons, manager de proiect la Edelvives, o importantă editură spaniolă de cărți educaționale pentru copii, este și el profund motivat de nevoia de a aborda inegalitățile de gen în educație.

Acesta coordonează o echipă de cercetători din mai multe țări care se străduiește să implementeze metodologia de predare STE(A)M în școli din întreaga Europă.

Reunind cercetători din mediul academic și instituții tehnologice din Croația, România, Portugalia, Suedia și Spania, echipa conlucrează ca parte a unei alianțe finanțate de UE numită STEAMbrace, care ar urma să funcționeze până la sfârșitul anului 2026.

Prin implementarea unei varietăți de activități STE(A)M în școli, universități și muzee, se urmărește promovarea unui mediu de învățare care să fie motivant pentru toți elevii/studenții. 

„Vrem ca toți elevii/studenții să vadă STEM nu ca pe o disciplină pe care trebuie să o promoveze la școală și de care apoi să uite, ci ca pe ceva cu adevărat interesant de urmat”, spune Pons.

La fel ca cercetătorii STREAM IT, echipa STEAMbrace creează o platformă digitală de networking pentru profesori, care va include activități de formare adaptate pentru promovarea STE(A)M. 

De asemenea, elaborează planuri pentru o inițiativă emblematică Săptămâna STEAM, concepută ca un eveniment anual în calendarul UE. Aceasta ar urma să aducă ateliere de lucru, discuții cu experți și concursuri școlare concepute în jurul temei STE(A)M.

Implicarea tuturor

Pons crede cu tărie că atât părinții, cât și profesorii joacă un rol crucial în a încuraja fetele și tinerele femei să urmeze cariere în STEM. 

Într-o lume în continuă schimbare, în care știința și inovarea sunt atât de importante, cererea globală de profesioniști în domeniile STEM este în creștere și există un deficit însemnat de talente.

De exemplu, Germania, care este cea mai mare economie a Europei, avea nevoie, în aprilie 2022, de încă 320 000 de specialiști STEM, potrivit unui raport al Institutului Economic German. În SUA, deficitul de lucrători STEM este de 3,5 milioane în 2025, potrivit rapoartelor naționale.

Implicarea mai multor fete și femei în știință va extinde astfel baza de talente și va aduce o perspectivă și o abordare mai echilibrate pentru abordarea problemelor științifice.

Pentru multe dintre provocările globale, cum ar fi sănătatea femeilor, îngrijirea copiilor și disparitățile economice legate de gen, am putea avea urgent de câștigat dacă am avea femei oameni de știință care să aducă cunoștințe directe și empatie în soluționarea acestor probleme.

Prin urmare, a încuraja fetele să se dedice științei la școală nu înseamnă doar echitate. Înseamnă și construirea unei lumi mai inteligente, mai incluzive și mai inovatoare.

„Societatea noastră este mai săracă atunci când orice parte din ea lipsește – este o pierdere de talente”, spune Pons.

Cercetările menționate în acest articol au fost finanțate prin programul Orizont al UE. Opiniile persoanelor intervievate nu reflectă neapărat opiniile Comisiei Europene.

Mai multe informații

​Acest articol a fost publicat inițial în Horizon, revista de cercetare și inovare a U


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇