Măsura izolării la domiciliu/ carantinării instituționalizate se suspendă temporar

Măsura izolării la domiciliu/ carantinării instituționalizate se suspendă temporar

Măsura izolării la domiciliu sau a carantinei instituționalizate se suspendă temporar. Decizia vine după ce Curtea Constituțională a decis că nu a fost constituțional modul în care s-a decis carantinarea sau izolarea la domiciliu a celor care intrau în țară venind din zone puternic afectate de COVID-19.

Conform Biziday, măsurile sunt prevăzute într-o adresă trimisă de Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) către Centrele de Coordonare și Conducere a Intervenției Județene/al Municipiului București. 

Documentul poate fi accesat AICI.

Aceste măsuri se aplică și persoanelor care se află în carantină sau izolare înainte de data de 2 iulie.

”Având în vedere publicarea deciziei Curții Constituționale a României nr. 458 din 25.06.2020 (…)

Ordinul ministrului sănătății nr. 414/11.03.2020 privind instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situația de urgență de sănătate publică internațională determinată de infecția cu COVID-19 și stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii și limitării efectelor epidemiei, în baza căruia s-au instituit/ dispus măsurile de carantină/ izolare, se suspendă de drept, începând cu data de 02.07.2020 până la modificarea cadrului legislativ.

ADVERTISING

În concluzie, măsura izolării la domiciliu/ carantinării instituționalizate se suspendă temporar pentru toate persoanele (inclusiv persoanelor pentru care s-a aplicat această măsură anterior datei de 02.07.2020)”, se arată în document.

doc1
Foto: Captură Biziday

Astfel, persoanelor care știu că au fost în contact cu un caz confirmat COVID-19 sau au revenit în România dintr-o țară sau zonă cu un număr mare de infecții le este RECOMANDAT să se autoizoleze la domiciliu timp de 14 zile.

De asemenea, le este recomandat să respecte următoarele măsuri:

  • Să poarte corect masca de protecție în spații închise;
  • Să își spele frecvent mâinile cu apă și săpun;
  • Să își dezinfecteze frecvent mâinile cu soluție dezinfectantă;
  • Să păstreze distanța de cel puțin 1,5 m față de alte persoane;
  • Să curețe frecvent suprafețele pe care le ating (masă, mânere, etc.);
  • Să sune la 112 dacă apar simptome specifice bolii;
  • Să consulte epriodic site-urile oficiale, pentru a se informa rpivind evoluția prevederilor legislative privind limtiarea răspândirii îmbolnăvirilor cu noul coronavirus;
doc-2
Foto: Captură Biziday

Ca idee, conform ultimei raportări a Grupului de Comunicare Strategică (GCS), de vineri, pe teritoriul României, în carantină instituționalizată sunt 741 de persoane, în timp ce alte 58.991 de persoane sunt în izolare la domiciliu.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

De asemenea, cine beneficiază de suspendarea acestor măsuri și se infectează cu coronavirus în cele 14 zile în care ar fi trebuit să fie în carantină sau în izolare va fi tras la răspundere.

”Precizăm că toate persoanele beneficiare ale suspendării temporare a măsurii de izolare la domiciliu/ carantină trebuie informate că, în situația în care, în decursul celor 14 zile de la revenirea în țară sau de la ultimul contact cu un caz confirmat, acestea devin pozitive pentru virusul SARS-CoV-2 riscă să intre sub incidența legii conform art. 352 din Noul Cod Penal (Infracțiuni contra sănătății publice – Zădărnicirea combaterii bolilor) și să sufere consecințele săvârșirii acestei fapte”, se mai arată în document.

Decizia CCR

La sfârșitul lui iunie, Curtea Constituţională a decis că nu a fost constituțional modul în care s-a decis carantinarea sau izolarea la domiciliu a celor care intrau în țară venind din zone puternic afectate de COVID-19. Mai exact, spuneau magistrații CCR, măsura nu putea fi impusă prin ordin de ministru.

ADVERTISING

Cu unanimitate de voturi, CCR a admis ca al 1 al art. 8 din OUG 11/2020 e neconstituțional. Acesta stabilea că, ”dacă exista un risc iminent pentru sănătatea publică, cu respectarea Regulamentului sanitar internațional (2005), la propunerea Grupului tehnic de experți ai Ministerului Sănătății, ministrul Sănătății instituie carantina pentru persoanele care intră pe teritoriul României din zonele afectate, ca măsură de prevenire și limitare a îmbolnăvirilor”.

Cu majoritate de voturi a fost admisă și excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.25 alin.(2) teza a doua din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

”Pentru pronunțarea soluțiilor de admitere, Curtea a constatat că dispozițiile art.25 alin.(2) teza a doua („precum şi bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii”) din Legea nr.95/2006 și ale art.8 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.11/2020 sunt neconstituționale deoarece aceste norme juridice nu întrunesc cerințele de claritate și previzibilitate a legii impuse de art.1 alin.(5) din Constituție și afectează drepturi și libertăți fundamentale, așa cum sunt cele prevăzute de art.23 alin.(1), art.25 și art.26 din Constituție, fără respectarea condițiilor constituționale referitoare la restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale”

decizia CCR

Detalii aici - CCR: Carantina și izolarea nu se pot decide prin ordin de ministru. Starea de alertă poate fi prelungită fără acord de la Parlament

Citește și Curtea Constituțională explică de ce carantina și internarea obligatorie sunt neconstituţionale


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇