Arma secretă din frigider împotriva diabetului de tip 2

Arma secretă din frigider împotriva diabetului de tip 2

O nouă cercetare arată că un consum moderat de lactate, în special cele cu conținut scăzut de grăsimi, este asociat cu un risc mai mic de apariție a diabetului de tip 2.

În schimb, carnea roșie și cea procesată se află la polul opus, ambele fiind clar legate de un risc mare de diabet zaharat. În locul lor, oamenii de știință italieni, cei care au realizat studiul, recomandă să se consume, tot moderat, pește și ouă, scrie Medical Xpress.

Ghidurile dietetice existente pentru prevenirea diabetului de tip 2 recomandă consumul de alimente specifice pe bază de plante, ca de exemplu cereale integrale, legume, fructe, leguminoase, ulei de măsline și, de obicei, recomandă limitarea consumului majorității produselor de origine animală.

Însă nu toate sursele de proteine animale sunt egale din punct de vedere nutrițional, spun autorii studiului. În urma cercetării, care a analizat rezultatele obținute de nenumărate studii anterioare, a reieșit că produse de origine animală diferite (carne roșie, carne albă, carne procesată, pește, produse lactate, lactate cu grăsime, lactate cu conținut scăzut de grăsimi, lapte, brânză, iaurt și ouă) pot crește sau reduce riscul de a dezvolta diabet de tip 2. Fiecare influențează corpul în alt fel.

Cum influențează diferitele alimente riscul de diabet de tip 2

De exemplu, s-a înregistrat o creștere substanțială a riscului de diabet zaharat în urma consumului a 100 g/zi de carne (creștere de 20% a riscului), 100 g/zi de carne roșie (creștere de 22%) și 50 g/zi de carne procesată (30%).

O cantitate zilnică de 50 de grame de carne albă a fost asociată cu o creștere mai mică a riscului de diabet zaharat (4%).

”Există mai multe motive potențiale pentru care se întâmplă acest lucru. De exemplu, carnea roșie și cea procesată sunt surse importante de componente precum acizii grași saturați, colesterolul și fierul heminic, toate cunoscute că favorizează inflamația cronică la nivel scăzut și stresul oxidativ, care la rândul său, poate reduce sensibilitatea celulelor la insulină”, explică dr. Annalisa Giosuè, de la Departamentul de Medicină Clinică și Chirurgie, Universitatea din Napoli Federico II.

”Cărnurile procesate mai conțin nitrați, nitriți și sodiu, care, printre alte efecte adverse, pot deteriora celulele pancreasului producătoare de insulină”, a adăugat ea.

”Carnea albă, în comparație, are un conținut mai mic de grăsimi, un profil mai favorabil de acizi grași și o cantitate mai mică de fier heminic”, a mai spus cercetătorul.

În schimb, consumul moderat de lactate pare să protejeze împotriva diabetului zaharat sau să aibă o relație neutră cu dezvoltarea afecțiunii.

Laptele (200 g/zi) a fost asociat cu o reducere cu 10% a riscului, lactatele (200 g/zi) cu o reducere de 5% a riscului și lactatele cu conținut scăzut de grăsimi (200 g/zi) cu o reducere de 3%. Iaurtul, în special, (100 g/zi) a fost asociat cu o reducere cu 6% a riscului.

Brânza (30 g/zi) și lactatele cu grăsime (200 g/zi) nu au niciun efect asupra riscului de diabet de tip 2.

”Dieta moderată cu lactate este bogată în nutrienți, vitamine și alți compuși bioactivi, care pot influența favorabil metabolismul glucozei, adică procesarea zahărului de către organism”, mai spune autorul studiului.

”De exemplu, proteinele din zer sunt cunoscute că modulează creșterea nivelului de zahăr din sânge după masă”, a mai spus ea.

”De asemenea, se știe că probioticele exercită efecte benefice asupra metabolismului glucozei, ceea ce poate explica de ce am descoperit că un consum regulat de iaurt este asociat cu un risc redus de diabet de tip 2”, a mai spus omul de știință.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇