Exclusiv: Valeriu Stoica, fost președinte PNL, critică modul în care s-a format guvernul și alegerea miniștrilor. Ce șanse are Orban să ramână președintele PNL și ce se întâmplă în PSD - Interviu video

Exclusiv: Valeriu Stoica, fost președinte PNL, critică modul în care s-a format guvernul și alegerea miniștrilor. Ce șanse are Orban să ramână președintele PNL și ce se întâmplă în PSD - <span style="color:#ff0000;font-size:100%;">Interviu video</span>

Negocierea pentru formarea guvernului a fost atipică, pentru că nu a fost respectat întru totul criteriul legat de competența celor care devin miniștri, iar PNL a greșit strategia, spune fostul președinte PNL și fost ministru al Justiției, Valeriu Stoica:

“Nu văd foarte mulți miniștri care să fi performat instituțional înainte. Sunt câțiva cu experiență, dar cei mai mulți, peste jumătate, nu au”.

Într-un amplu interviu acordat în exclusivitate SpotMedia.ro, Valeriu Stoica a vorbit despre momentul politic actual, despre erorile liberalilor la negocierea guvernului, despre șansele acestui guvern, dar și despre situația din PNL.

Iată principalele declarații ale interviului pe care îl puteți urmări integral video (la final găsiți și un sumar al interviului și puteți asculta direct subiectul care vă interesează):

Nevoia de educație și responsabilitate

Actuala formulă guvernamentală atipică poate funcționa pe temen mediu, lung?

– Este posibil, dar puțin probabil. Atipic a fost modul de negociere pentru formarea guvernului. ( min 0.44)

– Prezența la vot a fost scăzută din cauze care țin și de alegători, și de oferta clasei politice. (min 1.48)

– O reformă politică reală în România nu va fi posibilă fără o schimbare profundă în ceea ce privește cultura politică democratică a alegătorilor.(min.2.38)

Lipsa ei explică în bună măsură și absenteismul, și ascensiunea unui partid anti-sistem ca AUR, cu principii în flagrantă contradicție cu principiile democrației constituționale.

– Chestiunea esențială: avem un cetățean cu o cultură politică democratică solidă, cu simț critic, care să discearnă între ofertele politice care i se fac? Avem oameni politici în stare să facă oferte politice credibile, solide? La ambele răspunsul e negativ (min. 5.05)

Speranța?

– Să formăm generații noi de alegători și oameni politici cu sentimentul responsabilității. (min 5.38)

– Încă din școala primară elevii trebuie formați în spiritul valorilor democrației constituționale. Să știe ce e Parlamentul, de ce e nevoie de el, ce e pluralismul politic, ce înseamnă alegeri, chestiuni elementare pentru cultura politică. (min 6.20)

– Ar fi obligatorie introducerea în programă a unui curs de valori constituționale.

– Ar fi nevoie de reformă serioasă a clasei politice din România. Sunt curios dacă ceea s-a făcut la suprafață în PSD va fi continuat. (min 9.14)

Oamenii promovați de PSD în ultima vreme, inclusiv pe listele parlamentare, sunt un semn că se întâmplă ceva acolo, cât de profund, vom vedea. În orice caz, nu văd în alte partide un doctrinar și un sociolog de valoarea lui Vasile Dîncu.

Negociere atipică, miniștri fără experiență

De ce a fost o negociere atipică?

– Negocierea pentru formarea guvernului trebuie să aibă 2 puncte de pornire:

  1. Algoritmul – un dat stabilit de alegeri.
  2. Cei propuși de partide trebuie să îndeplinească atât exigența competenței profesionale, cât și pe cea de integritate. Acest punct nu a fost întru totul respectat în negociere. (min. 10.29)
Cine nu l-a respectat?

– Mie mi se pare că unul dintre cei mai buni miniștri ai Justiției după 1898 a fost Cătălin Predoiu. PNL nu l-a susținut și a acceptat din partea USR un candidat cu o experiență instituțională incomparabilă. E nevoie de un ministru care să aibă suprafață internațională. Predoiu o câștigase. (min 11.45)

– Ce putea face Predoiu mai mult decât să pregătească reformele pentru a fi adoptate de noua majoritate? Noul ministru mai are nevoie de încă un an pentru a face ce a făcut Cătălin Predoiu. (min. 13.08)

– Nu văd foarte mulți miniștri care să fi performant instituțional înainte. Sunt câțiva cu experiență, dar cei mai mulți, peste jumătate, nu au. (min 26.31)

Cum a greșit PNL negocierea

PNL este marele perdant al acestei negocieri atipice?

– PNL nu a avut cea mai fericită strategie de negociere. (min. 27.40)

– Principala eroare: nu a fost suficient de discret în ceea ce–și propune de la negociere. Toată lumea a înțeles ce dorește PNL în primul rand: președinția Camerei Deputaților pentru Ludovic Orban.

– A doua eroare: nu s-a găsit o formulă discretă de antrenare în negocieri a centrelor de putere din partid, în primul rând a organizațiilor județene. Mulți cred că au fost sacrificați și sunt mari tensiuni la baza partidului.

– După ce ai avut toată puterea, sacrificiile sunt inevitabile, problema e cum se fac, cine e mai îndreptățit să rămână cu pozițiile de putere. Aici, lucrurile nu fost gestionate foarte bine.

– Pentru partid va fi o problemă că președintele nu e premier. Poate fricțiunile vor fi mai reduse pentru că dl Cîțu îi este foarte loial lui Ludovic Orban, dar oamenii se mai schimbă. Iar loialitatea e singura garanție.

Șansele lui Ludovic Orban

Tensiunile vor escalada către un congres al cuțitelor lungi?

– PNL e un partid care nu poate ascunde nimic. Din 1990, nimic nu a putut fi ținut secret în acest partid. Când s-au format mai multe facțiuni cu obiective și nemulțumiri, ele au fost aproape în public. (min. 32.10)

– Ori Ludovic Orban își consolidează poziția și rămâne președinte, ori pierde bătălia.

– L. Orban are o mare experiență și e unul dintre oamenii care știu cel mai bine partidul, știe aproape fiecare om important din PNL.

– La congresele PNL, fostul președinte a pierdut mereu bătălia cu contracandidatul. Dar congresul nu se va face în Opoziție, ca până acum, și Ludovic Orban are pârghii de putere.

– Nu văd o alternativă la Ludovic Orban, ca să spun că poziția lui e în pericol. Deci în acest moment are prima șansă.

PNL are nevoie de o reformă internă?

Trebuia să o facă în Opoziție. PNL a pierdut această ocazie pentru că, la fel ca restul partidelor, nu are structuri interne de resurse umane care să formeze lideri politici și să îi selecteze dintre ei pe cei mai buni. (min 37.40)

PNL – Iohannis

Cum e relația dintre dl Iohannis și PNL?

– O relație atipică. Dl Iohannis nu a fost un om de partid. (min. 40.24)

– Dl Iohannis nu mai are nimic de pierdut, pentru că nu mai candidează, ar putea să riște. Are de câștigat prestigiul omului care să facă reforme.

Nu a reușit explicabil în primul mandat, acum nu mai are un Parlament ostil, are guvern agreat de președinte.

Șansele coaliției

PNL și USR-PLUS chiar pot forma o coaliție în mod real?

– Sunt obligate să fie rezonabile, dacă vor să câștige. E păguboasă ideea că unul va câștiga facându-l pe celălalt să piardă. Cea mai mare greșeală e să gândească acum se va întâmplă la finalul lui 2024. (min. 42.37)

– Rezultatul ar fi că PSD ar reveni pe cai chiar mai mari decât acum 4 ani.

Răspunderea PNL, a USR-PLUS, a președintelui este foarte mare.

Vârsta și pensia magistraților

Ministrul Justiției, Stelian Ion, a anunțat că vrea să crească vârstă de pensionare pentru magistrați, după care, confruntat cu un val de cereri de pensionare, a retractat. Când a făcut bine și când a greșit?

– A făcut bine și a greșit și într-un caz, și în altul. (min 16.01)

– A renunța la experiența magistratului după 25 de ani, când ajunge la deplina maturitate profesională, e o pierdere. Dar problema nu trebuie pusă în mod tranșant de mâine. (min 16.51)

– Soluția este ca vârsta de pensionare să fie de 60 de ani, dar nu cu aplicare imediată. Sunt două variante: vârstă să fie aplicabilă celor care intră acum în magistratură sau să se aplice sistemul peste 10 ani. (min.19.50)

Sunt foarte contestate și pensiile de serviciu, așa numite speciale, ale magistraților, introduse de dvs în 1997 cu alt mod de calcul, 80% din ultimul salariu net.

– Sunt pensii de serviciu, nu speciale, și dacă le merită cineva cu adevărat, aceia sunt magistrații. (min. 22.13)

– Statutul magistraților introdus în 1997 a făcut că puterea judecătorească să fie cea mai eficientă prin comparație cu celelalte două, cu toate lacunele și erorile care mai există în justiție.

– Cei mai buni absolvenți de drept devin magistrați, nu întotdeauna se verifică însă vocația lor pentru profesie. (min 23.22)

– Este o exagerare că s-a ajuns ca salariul magistratului să fie mai mic decât pensia. Ar trebui ca pensia de serviciu să nu poată depăși salariul. (min 24.40)

Ascultă ce te interesează, iată sumarul interviului video:

• 0:44 – Cum am ajuns la AUR și contestarea democrației constituționale
• 9:14 – Reforma din PSD
• 10:29 – Negocierea atipică a produs un guvern cu deficit de competență
• 16:01 – Vârsta si pensia magistraților
• 26:31 – Greșelile de negociere ale PNL
• 32:10 – Cuțitele lungi din PNL și șansa lui Orban
• 40:24 – Klaus Iohannis și PNL
• 42:37 – Posibila sau imposibila coaliție

Poți urmări interviul și pe canalul de YouTube al SpotMedia.ro.