Dan Barna cu trotineta prin codurile civile

Dan Barna cu trotineta prin codurile civile
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Este o vorbă care spune așa: nu repara ce nu-i stricat. Dl Barna pare să nu fi auzit de ea și a pus gând rău precizării domiciliului în cartea de identitate, după modelul altor țări europene.

Nu mă îndoiesc că pentru o parte din electoratul USR, mai mobil, ar fi o veste bună. Mai greu și cu trimiterea amenzilor. Sigur că pare o soluție pentru ceea ce și liberalii doreau, adică fiecare să voteze unde vrea.

Dar dincolo de partea tentantă, dl Barna, cel care a anunțat intenția, dă dovada unei superficialități cutremurătoare sau a unei iresponsabilități pe măsură. Adică ori nu înțelege, ori înțelege și e dispus să arunce procedurile cu roțile în sus.

De ce? Pe scurt pentru că dispariția acestui aparent mic detaliu din cartea de identitate ar atrage după sine efecte uriașe asupra cine știe câte acte normative și proceduri, începând cu codurile civil și de procedură civilă.

ADVERTISING

Spre informarea dlui Dan Barna să începem cu Codul Civil.

Art 59 enumeră atributele de identificare ale pesoanei: nume, domiciliu, reşedinţă, stare civilă, dobândite în condiţiile legii. Deci domiciliul este element de identificare a persoanei.

Art 91 din Codul Civil: „Dovada domiciliului şi a reşedinţei se face cu menţiunile cuprinse în cartea de identitate.” Iar aliniatul 2 cuprinde și un efect pentru ce vrea dl Barna: „În lipsa acestor menţiuni ori atunci când acestea nu corespund realităţii, stabilirea sau schimbarea domiciliului ori a reşedinţei nu va putea fi opusă altor persoane.” Adică ce nu scrie acolo nu există, mai pe românește.

Deci după ce dă cu pastă albă legislativă pe CI, dl Barna ar trebui să modifice mai întâi Codul Civil. După care trebuie să se năpustească și asupra Codului de Procedură Civilă, care la art 155 spune că persoanele fizice sunt citate la domiciliu sau reședință, acelea dovedite cu actul de identitate conform art 91 Codul Civil.

Dl Barna spune că domiciliul nu dispare, rămâne în evidența autorității locale, a instituțiilor, doar că nu mai e trecut în cartea de identitate. Și cum se va face în instanță, de exemplu, dovada citării corecte? Cu adeverință de la primărie? De la ANAF? Din baze de date care nu comunică între ele nici în interiorul aceleiași instituții?

Să vedeți distracție cu numele mai des întâlnite, Ion Popescu, de exemplu, și fără identificare prin domiciliu.

Mai am o veste pentru dl Barna: competența instanței depinde de domiciliul pârâtului. Unde-l dai în judecată? Unde ai tu chef? Și pârâtul cum află? Unde se vor face comunicările? Sau își asumă dl Barna toate procesele care vor fi pierdute după judecată în lipsă?

Sigur, actuala coaliție cu coerența și inteligența legislativa dovedite ar putea reinventa și codurile, ipoteză la care mă gândesc cu sinceră oroare. Și asta la prima strigare pentru că luate la mână implicațiile sunt cu siguranță mai multe și modificările necesare pe măsură.

”În momentul în care pui documentele pentru buletin să nu mai fie necesară și acea dovadă a adresei, adresa să fie cea pe care o declari sau cu care ești înregistrat în celelalte documente ale primăriei, ale autorităților locale”, spune dl Barna.

Dacă inepția asta ar deveni realitate, cum ar fi ca dl Barna să constate că niște cetățeni și-au declarat domiciliul la domnia sa? Sau dacă, într-adevăr, nimic nu se schimbă pe fond, de ce să scoți precizarea din CI?

Se schimbă că nu vă mai avea toată lumea un domicliu oficial. Apropo, dl ministru Ion spunea după explozia de la Arad (anchetă moartă) că va milita pentru vânzarea cartelelor pre-pay doar cu cartea de identitate. Dar fără domiciliu?

Dar acestea vor fi victime colaterale. Deși dl vicepremier o dă pe după plop, interesul este electoral. Vă aduceți aminte OUG-ul guvernului PNL din noaptea celor 25 de ordonanțe care voia să dea liber la votul pentru parlamentare oriunde, nu doar în circumscripția de domiciliu.

Cum așa n-a mers, dl Barna nu se mai încură în detalii: dă-l naibii de domiciliu. Și norma de reprezentare cum o aplicăm în fiecare circumscripție? Turismul electoral cum îl combatem? Stăm mai prost într-un județ? Nu-i problemă, aducem din altul unde avem excedent. Sau cum?

La alegerile locale cum facem? Votează tot fiecare unde vrea? Sunt din Brașov, mă prind alegerile locale în concediu la Constanța și le aleg constănțenilor primarul? Am nevoie de voturi pentru București? Aduc din Giurgiu?

La prezidențiale și europarlamentare nu contează pentru că România e o singură circumscripție, deci fiecare votează chiar unde dorește pentru că sunt aceiași candidați peste tot.

La parlamentare, dacă dl Barna vrea să rezolve problema migrației interne și externe, care într-adevăr provoacă distorsiuni, soluția nu este să introducă haosul total.

Variantele ar fi două: fie stimulează legislativ oamenii să își notifice oficial mișcările, fie renunță la împărțirea în circumscripții, la fel ca la prezidențiale și europarlamentare.

România ar fi o singură circumscripție în care fiecare partid prezintă o listă unică națională. Doar că bulentinul de vot ar fi cam cât un roman, mai scurtuț, dar roman.

Marea problemă a USR-PLUS la guvernare este tocmai superficialitatea, inadecvarea la realele probleme ale societății și lipsa unor soluții solide, bine cumpănite și bine țintite pentru aceste probleme.

Deocamdată se dau care pe troti, care pe biclă, in frunte cu Dan Barna, fascinați că au prins viteză, dar fără nicio idee despre direcție.

Citește și alte texte semnate de Ioana Ene Dogioiu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇