Bunele intenții de Bobotează ale BOR și paradoxurile adiacente

Victor Pițigoi
Senior Editor
“A fura idei de la cineva este plagiat. A le fura de la mai mulți este cercetare” (Murphy)

În sfărșit, Patriarhia a stabilit măsuri ferme de protejare a credincioșilor împotriva virusului, cu ocazia slujbelor Bobotezei.

Credincioșii vor trebui sa poarte masca de protecție și sa respecte distanța de 1,5 m între ei, iar apa sfințită va fi toată imbuteliată, fără să mai existe, ca în alți ani, niște recipiente uriașe, din care fiecare credincios se servea „în comun”.

Cum se vor organiza ceremoniile de Bobotează: Măsurile speciale anunțate de Patriarhie

Am zis „în sfârșit”, pentru că, în opinia mea, hotărârea trebuia luată înainte să fi decedat fostul arhiepiscop Pimen al Sucevei și Rădăuților, care, înainte de slujba învierii sfătuia clerul și credincoșii să nu respecte măsurile privind purtarea măștii și distanțarea, iar în scurt timp s-a îmbolnăvit și, după ce a fost adus cu elicopterul la București pentru tratament, a decedat răpus de boală.

Presa informa atunci că s-au mai îmbolnăvit șase persoane dintre cele care oficiau slujba și nimeni nu știe câți dintre credincioși au preluat boala cu ocazia slujbei și câți din ei poate au decedat.

De atunci și până acum, cu siguranță că mulți îmbolnăviți ar fi rămas sănătoși și mulți răpuși de boală ar fi fost în viață, dacă BOR ar fi luat aminte de cele întâmplate și s-ar fi exprimat cu ocazia altor evenimente la fel de categoric ca acum, cu prilejul Bobotezei.

Mai rămâne ca măsura să se respecte riguros. Pentru aceasta, mi se pare potrivit ca nu prezența polițiștior sau amenințarea cu amenzi să se impună asupra participanților, ci prezența reprezentanților bisericii, a căror autoritate duhovnicească s-ar putea dovedi mai eficinetă decât cea polițienească.

Nu cred că este lucru simplu. Prin biserici bântuie ideea unei anumite autonomii la nivelul mitropoliilor, a episcopiilor și poate chiar mai jos.

Ideea de autonomie l-a însuflețit pe arhiepiscpopul Teodosie Tomitanul să se împotrivească autorităților, să conteste recomandările specialiștilor și să le demonstreze celor care îl ascultă că însuși sfântul Andrei îl îndreptățește pe dânsul să joace rolul lui Gică-Contra.

ÎPS Teodosie, după ce a încălcat repetat toate restricțiile de pandemie: Vreau să mulţumesc autorităţilor UPDATE Reacția incredibilă a Poliției

Sunt convins că orgoliosul arhiepiscop se va supune dispoziției BOR. Iar acest fapt mă convinge o dată în plus că multe persoane nu ajungeau la spital, iar altele la cimitir, dacă ÎntâiStătătoul nostru duhovnicesc ar fi acționat încă de astă primăvară, înainte de Paște,  la fel de hotărât cum o face cu prilejul Bobotezei.

Rămâi îngrozit când afli că, în fiecare zi, mii de oameni sunt atinși de contagiune, alții își pierd viața, totul se petrece pentru că nu s-au respectat recomandările specialiștilor și nimeni – absolut nimeni – nu poate fi tras la răspundere pentru asta.

Bilanț COVID-19: 3.034 de noi cazuri, din mai puțin de 10.000 de teste efectuate (Grafice)

Atâta ar lipsi, să trimiți justiția pe capul înaltelor fețe bisericești, care încă de pe acum se plâng că sunt prigonite și nu sunt lăsate să se roage! Această nemulțumire a Tomitanului mi se pare o speculație nu tocmai onorabilă, căci nimeni nu a interzis nimănui să se roage. Interzicerile privesc distanțarea și masca, amândouă recomandate de specialiști.

Să-mi fie iertat, dar autonomia unor foruri bisericești nu înseamnă că ele ar fi un fel de stat în stat. În plus, măsurile luate de autorități nu au la bază considerente politice sau personale, ci numai recomandările unor specialiști de înaltă clasă, puse în acord cu  practicile europene.

De pe vemea când era ars pe rug Giordano Bruno pentru ideile sale heliocentriste și până azi, au avut destul timp prelații de peste tot să învețe că știința le este folositoare și lor, duhovnicilor, nu numai nouă, laicilor.

Observ însă cum, la noi, apare un ciudat paradox. Pe de o parte, reprezentanții Bisericii profită de toate binefacerile științei când este vorba de limuzina lor personală, de propriul confort din locuințe, de folosirea televizorului și chiar gestionarea propriilor canale de televiziune, iar pe de altă parte se îndoiesc tocmai de cercetători, adică cei care au născocit toate acestea.

Cum se poate să pună cercetările sub semnul întrebării și chiar să le stigmatizeze în fața credincioșilor, atunci când autorii lor identifică un virus ucigaș și-l combat cu măsuri profilactice, dar incomode pentru dânșii?

Hotărâți-vă,  sfințiile voastre, ori călătoriți călare pe catâr, precum venerații noștri înaintași, ori vă desfătați la volan și atunci respectați munca cercetătorilor de tot felul, inclusiv a celor din laboratoare și luați seama la  recomandările lor, cei puțin în aceeași măsură în care o respectăm noi, mirenii.

Mă sperie să-l aud pe arhiepiscopul Teodosie Tomitanul spunând că „oricum, când ne va chema Dumnezeu ne vom duce la el”. Declarația are tente fataliste specifice altor credințe, nu celei creștine.

Vorbeam de un paradox, dar mai observ încă unul. Până acum, reprezentanții Bisericii au respins categoric ideea serviciului religios „cu sala goală”, dar cu camerele de luat vederi instalate, pntru a fi transmis integral prin televiziune.  Slujba oficiată la televizor nu are valoarea, sau, cum spunea un purtător de cuvânt, nu este decât un spectacol pe care îl vezi cu ochii, îl auzi cu urechile, dar nu-l simți cu inima.

Paradoxul constă în aceea că, în timp ce slujba televizată nu are valoare pentru că n-o simți cu inima, BOR deține o întreaga rețea de posturi TV, prin care transmite în permanență slujbele religioase.

Din nou îmi vine să spun: hotărâți-vă, sfințiile voastre, ori slujba online nu merge la țintă, și atunci renunțați la toate posturile specifice pe care le dețineți, sau măcar la transmisiile online, ori merge la țintă și atunci folosiți-o cu folos, ca măsură de combatere a pandemiei, nu numai ca spectacol.

Apreciez recentele recomandări ale Patriarhiei pentru protejarea credincioșilor împotriva virusului, cu ocazia slujbelor Bobotezei. Dar, dacă acolo unde se oficiază slujbe – în biserici sau pe  platforma de la malul mării – nu voi vedea trasate acele delimitări pe care le vedem în mall-uri, bănci sau policlinici, îmi voi permite să mă îndoiesc de buna credință a administratorilor bisericești în a duce frumoasele intenții până la capăt.

Este greu de crezut că enoriașii se vor prezenta la slujbă fiecare cu câte o ruletă în buzunar, ca să se distanțeze singuri unul de altul.