Peste 100 de medici și ecologiști cer politicienilor introducerea unei zone cu emisii reduse în capitala Belgiei și a UE, după modelul Londrei și Parisului.
Bruxelles-ul ar salva astfel 900 de vieți pe an, susțin experții.
Potrivit cercetării IS Global, Bruxelles-ul este clasat pe locul 8 în topul (cu 800 de poziţii) celor mai poluate oraşe europene cu dioxid de azot, o substanţă care dăunează plămânilor și unul dintre principalele produse secundare ale motoarelor cu ardere internă.
Capitala Uniunii Europene este, de asemenea, pe locul 308 din 858 de orașe la concentraţia de PM2,5, particule fine, care pot ajunge adânc în tractul respirator, scrie The Guardian.
Calitatea aerului din oraș este afectată de traficul auto intens și o rețea de autostrăzi cu două șosele în centru.
Odată cu alegerile pentru Parlamentul European, pe 9 iunie, în Belgia au loc şi alegeri regionale, dar şi pentru camera inferioară a parlamentului federal. Aşa că militanții pentru un mediu mai curat își intensifică presiunea asupra candidaților pentru a aborda de urgență problema poluării.
„În fiecare an, peste 900 de locuitori din Bruxelles mor prematur din cauza calității proaste a aerului”, susţin cei140 de semnatari ai unei scrisori deschise, iniţiată de organizaţia Les Chercheurs D’air și publicată duminică în ziarele naționale din Belgia.
Vorbim despre mai mult de două decese pe zi şi peste 10% din mortalitatea din Bruxelles, din toate cauzele combinate.
Bruxelles-ul este expus la niveluri deosebit de ridicate de particule fine și dioxid de azot. Particulele fine, care pot ajunge în fluxul sanguin, pot crește riscul de boli cardiovasculare, accident vascular cerebral, naștere prematură, tulburare de deficit de atenție la copii și de diabet.
Militanţii ecologişti fac apel ca Bruxelles-ul să calce pe urmele Londrei și Parisului și să introducă zone stricte cu emisii scăzute mai repede decât este deja planificat.
Primarii „Sadiq Khan la Londra și Anne Hidalgo la Paris, de exemplu, luptă cu mai multă pasiune pentru îmbunătățirea calității aerului decât mulți lideri de la Bruxelles. Ei permit instituirea, menținerea și consolidarea unor măsuri ambițioase, chiar și atunci când minoritățile vocale li se opun”, spune Pierre Dornier, directorul Les Chercheurs D’air.
Parisul și Amsterdamul plănuiesc să interzică toate mașinile pe combustibili fosili până în 2030, în timp ce Londra și-a extins zona cu emisii ultra scăzute, în ciuda opoziției intense.
„La Bruxelles, va trebui să așteptăm până în 2035, cel mai devreme, pentru a fi eliberați de toate motoarele pe combustibili fosili. Iar unii politicieni cer să amâne eliminarea treptată a motoarelor diesel sau chiar să o anuleze”, adaugă Dornier.
„Sarcina noastră este să combatem poluarea aerului la Bruxelles. Ceea ce dorim să obținem este să acordăm cetățenilor din Bruxelles dreptul de a respira aer care să nu fie toxic, care să nu le dăuneze sănătății.”