Guvernul japonez plănuiește să construiască legături logistice automate între orașe, care pot transporta fără emisii milioane de tone de marfă, eliminând astfel zeci de mii de camioane de pe șosele.
Conform publicației Japan News, proiectul a fost discutat încă din februarie de un grup de experți din cadrul Ministerului Terenurilor, Infrastructurii, Transporturilor și Turismului. O schiță a unui raport interimar publicată vineri detaliază planurile de a finaliza o legătură inițială între Tokyo și Osaka până în 2034.
Aceste eforturi au loc în contextul problemei legate de scăderea populației cu care se confruntă Japonia, ce anunță o reducere severă a forței de muncă în anii următori.
O problemă specifică este creșterea continuă a cumpărăturilor online, în timp ce este prognozată o scădere a numărului de șoferi care pot transporta mărfurile. Se estimează că aproximativ 30% din colete nu vor ajunge la destinație până în 2030, deoarece nu va avea cine să le transporte.
Legătura logistică gândită pentru Tokyo și Osaka ar putea să transporte în paleți individuali la fel de multă marfă cât 25.000 de camioane, fără intervenție umană de la un capăt la celălalt. Ar urma să fie folosiți paleți care pot transporta până la o tonă de mărfuri de dimensiuni mici.
Potrivit South China Morning Post, o posibilă soluție avută în vedere pentru a face acest lucru posibil este utilizarea unor benzi transportoare de înaltă tehnologie (numite Autoflow-Road) pentru a acoperi distanța de 500 de kilometri dintre cele două orașe, rulând pe lângă autostradă sau, eventual, prin tuneluri subterane.
Costurile ar fi pe măsură – doar construirea unui tunel de 500 de kilometri ar costa în jur de 23 miliarde de dolari –, iar autoritățile au lansat un apel către companiile private pentru a finanța proiectul.
„Proiectul nu va aborda doar criza logistică, ci va contribui și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Ne dorim să continuăm discuțiile pe această temă într-un ritm accelerat”, a declarat ministrul japonez al Transporturilor, Tetsuo Saito.
C.S.