O cometă vizibilă ultima dată în timpul Epocii Glaciare trece pe lângă Pământ

O cometă care a apărut ultima dată pe cerul nopţii pe vremea când oamenii de Neanderthal încă cutreierau Pământul își face reapariţia din a doua săptămână a lui ianuarie.

Cometa C/2022 E3 (ZTF) orbitează în jurul Soarelui la fiecare 50.000 de ani şi în 2023 ni se arată din nou, începând cu 12 ianuarie. Cel mai aproape de Pământ, la mai puţin de 42 de milioane de kilometri, va fi pe 1-2 februarie, ceea ce o face vizibilă cu ochiul liber.

Ea este deja vizibilă cu ajutorul binoclurilor şi al telescoapelor de joasă înălţime, atunci când cerul este senin.

Astronomii au urmărit deja cometa E3, dezvăluind o coamă albastru-verzuie şi o coadă aurie, potrivit Independent.

E3 va fi prima cometă care va lumina cerul de la cometa Neowise, în vara anului 2020.

Descoperită pentru prima dată de Zwicky Transient Facility (ZTF) din California, cometa E3 a fost fotografiată de astronomii de la NASA.

Cometa E3 şi-a primit numele pentru că a fost a treia cometă descoperită în a cincea săptămână a anului.

Astronomii îi sfătuiesc pe toţi cei care speră să vadă cometa E3 să aleagă un loc întunecat, lipsit de lumină ambientală şi să lase 30 de minute pentru ca ochii să se adapteze.

De asemenea, pentru a determina poziţia cometei pe cer pot fi folosite aplicaţii şi site-uri web specializate pentru smartphone, cum ar fi Star Chart, Sky Safari şi SkyView.

„Cometele sunt în mod intrinsec obiecte extrem de imprevizibile, deoarece luminozitatea lor depinde de împrăştierea luminii solare de particulele de praf din coma şi coada cometei", a precizat site-ul de urmărire a cometelor In-The-Sky.

„Acest praf se îndepărtează continuu de nucleul cometei, iar densitatea sa la un moment dat este guvernată de rata de sublimare a gheţii din nucleul cometei, pe măsură ce aceasta este încălzită de razele solare. De asemenea, depinde şi de cantitatea de praf care este amestecată cu gheaţa. Acest lucru este foarte greu de prezis în avans şi poate fi foarte variabil chiar şi între apariţiile succesive ale aceleiaşi comete”.