Criminalitatea cibernetică rămâne o realitate nefericită inerentă utilizării tehnologiei. Un hacker profesionist ne dezvăluie câteva semne care indică faptul că ne-a fost ”spart” smartphone-ul, pentru a ne putea proteja de răuvoitori.
Laura Kankaala de la compania finlandeză de securitate cibernetică F-Secure este un așa-numit ”hacker cu pălărie albă” (white hat hacker) care ajută oamenii obișnuiți să rămână în siguranță în lumea digitală, notează Daily Mail.
Iată patru semne că telefonul nostru a fost compromis, la care să fim atenți.
Un punct care apare pe ecran
Dacă observi un punct verde pe ecranul Android sau un punct portocaliu pe iPhone, acesta ar putea fi un semnal de avertizare că cineva a intrat în telefonul tău sau că a instalat o aplicație suspectă, spune Kankaala.
Aceste puncte apar atunci când microfonul sau camera dispozitivului sunt în uz și pot fi un indiciu că telefonul rulează un program malware menit să te spioneze.
"Programul malware poate înregistra audio cu microfonul tău, poate citi mesajele sau poate urmări locația. Hackerii pot utiliza astfel de malware sau chiar o persoană abuzivă pe care o cunoști sub forma unui stalkerware", adaugă Kankaala.
Verifică aplicațiile instalate și șterge-le pe cele necunoscute. Mai poate ajuta și să resetezi telefonul la setările din fabrică sau să utilizezi o aplicație de scanare a virusurilor, recomandă Kankaala.
Telefonul se încinge
Încălzirea telefonului poate fi o consecință a instalării unui program malware.
"Oricând este activată partajarea continuă a locației, telefonul tău va rămâne probabil repede fără baterie în mod inexplicabil și vei simți că se încălzește. S-ar putea să descoperi aplicații cu aspect ciudat pe care nu îți amintești să le fi instalat pe telefon, fie aplicații pe care le-ai descărcat accidental în afara magazinului oficial de aplicații - de exemplu, cineva îți trimite un mesaj îndemnându-te să descărci o aplicație", detaliază specialistul.
Uneori, aceste aplicații se camuflează și își pot schimba numele în ceva similar cu setările telefonului, astfel că pot fi foarte greu de șters.
Primești e-mailuri de la aplicații de social media
Dacă începi să primești e-mailuri de la banca ta sau aplicații de social media care te întreabă dacă vrei să îți schimbați parola, acesta poate fi un semn că datele tale de autentificare au fost furate.
Acest lucru poate fi făcut prin atacuri de tip phishing, în care victimele sunt convinse să viziteze un site fals.
Este crucial să acționezi rapid în astfel de cazuri, avertizează Kankalaa.
Te sună de la bancă
Nu este întotdeauna nevoie ca hackerii să instaleze aplicații dubioase pe telefonul tău, ci atacă deseori folosind apeluri și mesaje text.
Chiar dacă numărul de pe care ești sunat pare a fi cel al băncii, poate fi totuși o înșelătorie.
"Una dintre cele mai ușoare modalități de a viza oamenii folosind telefoanele mobile cu diverse tipuri de escrocherii este prin mesaje text și apeluri telefonice.
Este foarte ușor să se imite numerele de telefon ale instituțiilor financiare sau ale altor entități cunoscute și să se încerce să te manipuleze să faci ceva împotriva propriului interes - de exemplu, să realizezi o tranzacție financiară pe loc sau să îți dezvălui datele de autentificare pentru serviciile online", mai spune Kankalaa.
C.S.