Ce se întâmplă când telefoanele sunt interzise la școală: Un experiment cu rezultate surprinzătoare

Ce se întâmplă când telefoanele sunt interzise la școală: Un experiment cu rezultate surprinzătoare
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Profesorii se plâng că telefoanele mobile le fac viața un calvar, așa că o școală din Statele Unite le-a interzis. Urmările au fost peste așteptările tuturor, dascăli și elevi.

Buxton School, un liceu din Massachusetts, SUA, a trecut la un experiment simplu: nimeni nu are voie cu telefonul mobil în campus. Mai precis, cu un smartphone.

În schimb, conducerea le-a oferit tuturor, inclusiv profesorilor, câte un Light Phone, un telefon cu funcții limitate. Dispozitivul poate fi folosit pentru apeluri telefonice, trimiterea de SMS-uri (dar care se scriu mai greu) și nu rulează aplicații moderne. Iar cele pe care le rulează abia se deschid, în mod intenționat. Un astfel de telefon are dimensiunile unui pachet de cărți de joc, cu ecran alb-negru. Practic, după cum spunea un elev, "e ca un copil diabolic al unui iPad și al unui Kindle".

Aproape toată lumea (inclusiv elevii) e, însă, de acord, că școala este mai bună fără telefoanele moderne - mai puține întreruperi în timpul orelor, mai multe interacțiuni în curtea școlii, mai puțin timp de stat cu ochii în ecrane, scrie The Guardian.

"E o problemă la care am găsit o rezolvare destul de bună", spune Scott Hunter, care predă engleza și muzica la această școală.

ADVERTISING

Bătălia continuă a profesorilor cu telefoanele

Pentru mulți profesori, telefoanele mobile ale elevilor sunt exasperante. "Se întâmplă în orice clasă, la fiecare interval de timp. Cea mai rea parte a jobului meu e să fac pe polițaiul telefoanelor", spune Mark McLaughlin, profesor de matematică la liceul Neah-Kah-Nie din Oregon.

Cadrele didactice din Statele Unite duc o luptă zadarnică împotriva telefoanelor. Un sondaj realizat într-o școală din statul Virginia a descoperit că aproximativ o treime din profesori le-au spus elevilor să-și închidă telefoanele de cinci până la zece ori în timpul cursurilor, iar 14,7% au făcut asta chiar de peste 20 de ori.

Când conducerea unui gimnaziu din Canada a făcut un chestionar în rândul profesorilor, 75% au răspuns că telefoanele influențează negativ sănătatea fizică și mintală a elevilor. Aproape două treimi au considerat că dispozitivele afectează negativ rezultatele la învățătură.

"E o mare problemă. Ei pierd între o jumătate de punct și un punct întreg la notă dacă li se permite să-și consulte telefoanele în clasă", a spus Arnold Glass, profesor de psihologie la Universitatea Rutgers, care a cercetat impactul telefoanelor mobile asupra performanțelor școlare.

ADVERTISING

Ian Tombulak, consultant la liceul Lamoille Union din statul Vermont, se confruntă și el cu invazia telefoanelor în școală. "Am copii care stau continuu pe Snapchat sau trimit mesaje și își distrug toată ziua."

Altă problemă pe care a observat-o este că elevii folosesc telefoanele ca să organizeze plecări la toaletă și să stea acolo tot timpul.

Tombulak a fost intrigat când i s-a povestit despre experimentul de la Buxton - elevii lui ar spune că le trebuie telefoanele ca să comunice cu părinții lor.

Pe de altă parte, adolescenții se adaptează rapid, în cele mai multe cazuri, la noii parametri, spune el, amintind despre o excursie cu elevii la care toți au fost anunțați că telefoanele nu vor fi permise. La început, a fost o veste apocaliptică. "Erau foarte supărați. Nu știau ce să facă. Am fost foarte nervos", a povestit Tombulak. Dar pe urmă, de-a lungul călătoriei, copiii au uitat de telefoane. "La capătul primei zile, stând în jurul focului de tabără, și-au dat seama că n-au avut nevoie de telefoane toată ziua. Asta chiar a fost tare", a spus el.

ADVERTISING

Ce fac elevii când rămân fără telefoane

Într-o anumită măsură, Buxton a avut parte de o evoluție similară - elevii au trecut prin fazele de panică, durere și, în cele din urmă, un anumit nivel de acceptare. "Când s-a anunțat, am avut practic o criză nervoasă", a spus Max Weeks, elev. Deși nu este un fan al deciziei unilaterale de a trece la Light Phone, el spune că, în general, experiența nu a fost atât de rea pe cât se aștepta.

Se știe că elevii încă mai strecoară telefoanele în camerele lor din campus, unii testând limitele mai mult decât alții, dar până la urmă sunt descoperiți. În general, totuși, este greu să vezi un smartphone în campus, spune Yamailla Marks, elevă.

Este valabil și pentru profesori. Directorul, Peter Beck, a renunțat la iPhone pentru un Light Phone și și-a montat un dispozitiv GPS vechi în mașină pentru cazurile când are nevoie de navigație. Și este încântat de felul în care s-a descurcat în primul an.

E greu de spus cum va afecta această politică privind telefoanele rezultatele la învățătură, pentru că Buxton folosește un sistem de evaluare fără note. Însă din punct de vedere cultural, spune Beck, decizia a contribuit la o transformare, adesea cu impact mai mic, dar cumulativ.

"Lumea stă de vorbă în săli. După cursuri se adună ca să vorbească. Toate aceste interacțiuni față în față și frecvența lor au ajuns la vârf", spune Beck, adăugând că acum discută mai mult ca niciodată la școală.

Un alt efect a fost numărul mare de elevi care s-au înschis la cursul de fotografie, unde folosesc camere foto cu film. Numărul de cursanți aproape s-a triplat. Deși poate că noul profesor foarte popular poate fi un factor important, contează și faptul că telefoanele Light Phone n-au cameră foto.

"Este un proces mult mai complex să faci poze acum decât cu telefonul", spune Marks, care s-a îndrăgostit de fotografie. Totuși, când se duce acasă în vacanțe, ea revine la smartphone. Apoi trebuie să renunțe din nou la el când revine în internatul liceului. "E chiar amuzant cât de repede te adaptezi. Fără să-ți dai seama", spune.

Buxton nu este singura instituție de învățământ care încearcă să pondereze folosirea telefoanelor inteligente în școală. În 2020, Centrul Național de Statistică a Educației a anunțat că peste trei sferturi din școlile americane au restricționat folosirea acestor dispozitive în scopuri needucaționale. Franța a interzis telefoanele în școli în 2018. Dar în cazul școlilor private încă se discută despre regimul folosirii telefoanelor.

"Telefonul prost" e la mare căutare

Părinții sunt încântați de experimentul de la Buxton. Nina, mama lui Mark, e mulțumită că școala a dus și a câștigat în mare parte o luptă pe care ea nu a izbutit s-o poarte cu fiica sa. Dar, ca profesoară, are niște rețineri.

"Copiii și adolescenții au niște supercomputere în buzunare… Este o bătălie constantă pe care o ducem", spune Nina, dându-le dreptate profesorilor. Dar, adaugă ea, în trecut, când a făcut poliție contra folosirii telefoanelor a avut neînțelegeri cu elevii săi. În schimb, îi place politica adoptată de școala unde predă acum, care le permite profesorilor să decidă asupra telefoanelor la cursurile lor.

Nu numai Marks este sceptică cu privire la interzicerea totală a telefoanelor în școli. Un sondaj efectuat de personalul unui inspectorat școlar din Illinois a constatat că 70% dintre cei 295 de respondenți au considerat că elevilor ar trebui să li se permită să aibă telefonul la școală. "Nu îi învățăm responsabilitatea păstrându-le telefoanele toată ziua", a scris un respondent anonim.

Furnizarea de telefoane lente ar putea fi o soluție, recunoaște Nina Marks, dar ea se întreabă dacă nu cumva fondurile de la școlile publice ar putea fi folosite mai bine. "Dacă te gândești la oameni ca la niște dependenți, atunci trebuie să înlocuiești asta cu altceva", a spus ea. "Dacă ar fi niște bani în plus, în loc să-i cumpăr fiecărui copil un alt dispozitiv, i-aș oferi un jurnal și niște markere foarte frumoase", sugerează ea.

Cu toate acestea, Light Phone, poreclit "telefonul prost", a stârnit interesul și altor școli private și grupuri școlare, atrase de modelul Buxton, precum și al unor organizații precum biserici.

Introducing: Light Phone II

Compania îl prezintă ca un antidot pentru utilizarea excesivă a smartphone-urilor - acesta este un fel de bere fără alcool în domeniul telefoanelor, scrie cotidianul britanic.

"De fapt, suntem destul de pasionați de tehnologie – am construit un telefon. Pur și simplu nu ne place tehnologia care îți manipulează starea emoțională. Atât de mulți oameni au primit un smartphone și nu intenționau să se trezească și să-și verifice e-mailul înainte de a se spăla pe dinți. Dar asta a început să se întâmple", a spus Joe Hollier, unul dintre fondatorii companiei.

Light Phone lucrează și la potențialele modificări ale designului telefonului său. Deși Hollier spune că dispozitivele pe care le fabrică sunt în mod intenționat mici și lente, astfel încât oamenii să le folosească mai puțin, elevii au constatat că se rup ușor și bateriile se consumă rapid, iar aceste lucruri nu făceau parte din plan. De asemenea, se analizează dacă merită adăugate o cameră foto sau alte funcții.

Totuși, Hollier nu vrea ca perspectiva mai largă să se piardă în detalii. "E vorba despre a încerca să găsești un echilibru potrivit pentru tine, fie că este un Light Phone, un iPhone simplificat sau orice altceva. Scopul este să le reamintim oamenilor că avem capacitatea de a decide cum folosim aceste lucruri", a precizat el.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇