Pandemia şi restricţiile de circulaţie au generat o creştere a dependenţei românilor faţă de smartphone-uri, astfel că aceştia au fost din ce în ce mai conectaţi cu obiectele “smart”: casa, maşina, ceasul.
Potrivit unui barometru realizat de Frames la comanda Factory 4.0, în topul celor mai folosite aplicaţii mobile se află cele de ştiri, social media, filme şi monitorizarea sănătăţii.
68,3% dintre românii chestionaţi au declarat că faţă de perioada dinainte de pandemie folosesc cu mult mai mult telefoanele mobile.
Pe fondul temerilor legate de COVID, aplicaţiile de ştiri se află pe primul loc în topul preferinţelor, urmate de cele de social media, filme & seriale şi cele utilitare (calendar, ceas, mesaje etc.)
În topul celor mai utilizate aplicaţii, pe locurile următoare s-au clasat cele de:
- shopping (cumpărături),
- productivitate (email, documente, tabele),
- muzică,
- jocuri,
- mâncare (food delivery, reţete online etc.),
- fitness,
- stil de viaţă,
- cursuri online,
- călătorii,
- dating.
Majoritatea celor chestionaţi (51,7%) folosesc aplicaţiile mobile care îi conectează cu propriul corp (cele de fitness), 18,7% cu maşina şi 14% cu casa.
Accesul la Internet
Peste trei sferturi (78,2%) dintre gospodăriile din România au avut acces la reţele de Internet în 2020, cu 2,5% mai mult decât în anul precedent.
Ponderea persoanelor cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani care au utilizat Internetul cel puţin o dată a ajuns la 85,9%, cu 3,6% mai mult decât în anul precedent.
În ianuarie 2021, în România existau 15,49 milioane de utilizatori de Internet. Numărul a crescut cu 133.000 (+0,9%) între 2020 şi 2021.
Securitatea datelor
Numai 7,3% dintre respondenţi s-au arătat preocupaţi de securitatea datelor, iar 5,7% au evitat să răspundă, considerând că nu au informaţiile necesare.
57,8% au declarat că, atunci când accesează aplicaţiile mobile, o fac în primul rând de pe reţele wi-fi, iar 42,2% de pe reţelele mobile.
Totodată, 82,9% dintre cei chestionaţi au declarat că fac constant plăţi prin intermediul aplicaţiilor mobile.
Barometrul a fost realizat pe un eşantion de 650 de respondenţi, în perioada 6-9 mai 2021.
Interviurile au fost realizate prin chestionare online, telefonic şi email. Profilul respondenţilor a fost reprezentat de 56% bărbaţi şi 44% femei, cu vârste cuprinse între 18 şi 54 ani.