Dispozitivele inteligente din locuințele noastre solicită un volum mare de date personale care nu sunt necesare pentru a funcționa. Întrebarea este ce fac cu ele?
Aparatura Smart Home care ne preia de pe umeri tot mai multe sarcini caută să afle mai multe lucruri despre noi, solicitând o cantitate crescută de date personale. Aceste informații pot ajunge în posesia companiilor de social media și de marketing, avertizează Which?, un grup al consumatorilor din Marea Britanie.
Potrivit organizației, multe produse solicită datele în timpul setării, iar mare parte din aceste informații nu ar trebui să fie necesare pentru a funcționa, relatează Sky News.
Printre dispozitivele „suspecte" se numără termostate Google care le cer utilizatorilor locația și contactele, mașini de spălat LG care au nevoie de data nașterii clientului și televizoare Sony care urmăresc obiceiurile de vizionare.
Conform legislației britanice, companiile trebuie să fie transparente în privința datelor colectate și a modulului în care le procesează. Însă majoritatea covârșitoare a clienților nu conștientizează amploarea folosirii datelor lor. O treime din subiecții chestionați de Which? au spus că nu citesc politica de confidențialitate a produselor.
Nici nu le-ar fi ușor: în cazul unui dispozitiv din cadrul liniei de produse pentru casă inteligentă Google Nest, documentația are peste 20.000 de cuvinte.
Cine ia datele clienților
Unele date sunt partajate cu Facebook, Instagram și TikTok.
Asociația consumatorilor britanici a cercetat ce date trebuie să ofere utilizatorii în timpul setării dispozitivelor, ce permisiuni solicită aplicațiile acestora și ce activități sunt urmărite.
Camerele smart și soneriile Ezviz, vândute de mulți retaileri din Marea Britanie, sunt „avide" de informații pe care le împart cu Google, Meta, producătorul chinez de telefoane mobile Huawei și divizia de marketing a TikTok, Pangle.
Datele solicitate diferă în funcție de sistemul de operare folosit pentru controlarea dispozitivelor, Android sau iOS. Primul, creat de Google, înregistrează date adiționale precum contactele și locația.
Gigantul tehnologic american a transmis într-un comunicat că „respectă pe deplin legislația referitoare la viața privată", precizând că le oferă utilizatorilor transparență cu privire la datele colectate și la modul în care acestea sunt folosite.
Deloc surprinzător, alte produse pentru casele inteligente, precum Blink și Ring, folosesc servicii de urmărire ale firmei-mamă Amazon.
Pe Android, Ring cere chiar permisiunea pentru detectarea în fundal a locației utilizatorilor, deși nu este necesară, pentru a-i alerta când se declanșează sistemul de alarmă al casei. Asta înseamnă că oamenii pot fi urmăriți când nu folosesc aplicația. Consumatorii pot renunța la această opțiune, dar, foarte important, ea este activată în mod implicit.
Amazon susține că produsele Blink, Ring și Echo sunt proiectate „să protejeze viața privată și securitatea" clienților. „Nu vindem niciodată datele lor personale și nu contenim să lucrăm pentru a păstra informațiile în siguranță", a transmis compania.
Și mașinile de spălat vor să știe mai mult
„Foamea" de informații se extinde la aparatura casnică și electrocasnică, precum mașinile de spălat rufe și televizoare tot mai dependente de Internet. Smart TV-urile LG, Samsung și Sony au meniurile pline cu reclame și vor acces la datele utilizatorilor pentru a le personaliza conținutul urmărit.
Urmărirea este opțională, însă Which? a descoperit că toți cei trei producători menționați au inclus setările într-o comandă unică „acceptă tot", în loc să ajute consumatorul să înțeleagă mai bine ceea ce se întâmplă cu datele sale.
Ca și Google și Amazon, Samsung a comunicat că siguranța datelor și confidențialitatea se află „în topul preocupărilor" și că utilizatorii pot să vadă, să descarce și să șteargă orice fel de date stocate în produsele și aplicațiile companiei.
Nici mașinile de spălat „nu se mai satură" doar cu câteva date personale. Cele de la LG nici nu permit folosirea aplicației dacă utilizatorii nu oferă numele, adresa de email, accesul la contacte telefonice, localizarea precisă, numărul de telefon și data nașterii.
Compania susține că solicită astfel de detalii „pentru a ajuta la adaptarea experienței, învățarea obiceiurilor și anticiparea nevoilor, permițându-le consumatorilor să-și gestioneze din mers aparatura inteligentă".
„Toate produsele LG pot fi folosite manual fără a fi nevoie de partajarea detaliilor personale", a precizat producătorul.
Aplicația mașinilor de spălat Miele urmărește în mod implicit localizarea utilizatorului, iar cea de Android a companiei Hoover solicită acces la contacte. Producătorul american susține că datele sunt preluate „pentru optimizarea folosirii aparaturii și pentru a le oferi consumatorilor opțiuni suplimentare", adăugând că este "transparentă cu clienții săi".
„Consumatorii au plătit deja pentru produsele smart, în unele cazuri mii de lire sterline, așa că este exagerat că trebuie 'să plătească' în continuare cu informațiile lor personale", a spus Rocio Concha, de la Which?.
Cum să-ți protejezi datele personale
- Renunță - colectarea unor date personale este opțională în timpul setării, așa că nu trebuie să accepți tot dacă nu îți convine.
- Verifică permisiunile - pe iOS și Android, poți vedea permisiunile necesare înainte de a descărca o aplicație. De asemenea, poți să verifici în setările telefonului la ce are acces fiecare aplicație.
- Oprește accesul - tot în setările telefonului poți să interzici sau să limitezi accesul fiecărei aplicații la datele personale.
- Șterge datele înregistrate - asistenții smart te lasă să setezi înregistrările audio pe care vrei să le șteargă automat după o anumită perioadă.
- Politica de confidențialitate - sigur, este cea mai grea parte, dar măcar încearcă să parcurgi secțiunile privind colectarea datelor personale. S-ar putea să găsești niște detalii interesante.
T.D.