Culisele războiului declanșat de Donald Trump împotriva TikTok, aplicația cu origini chinezești

Culisele războiului declanșat de Donald Trump împotriva TikTok, aplicația cu origini chinezești

SUA și președintele Donald Trump au luat de mult timp în vizor rețeaua socială TikTok, care are origini chinezești, însă în ultima vreme tensiunile au escaladat. Dar care e contextul? Ce influență poate avea o aplicație pe teritoriul american? Și de ce șeful de la Casa Albă face amenințări la adresa unui produs IT folosit de milioane de oameni?

Vom încerca să răspundem la aceste întrebări în cele ce urmează.

Luna trecută, discursul oficialilor americani referitor la TikTok s-a înăsprit considerabil. Secretarul de Stat Mike Pompeo a mers atât de departe încât a amenințat că SUA ar putea interzice aplicațiile chinezești, inclusiv TikTok, pe teritoriul țării, susținând că datele utilizatorilor ar ajunge în mâinile Partidului Comunist Chinez. 

Nu, nu este pentru prima dată când SUA atacă TikTok. De exemplu, încă de anul trecut soldații din Marina Americană nu au voie să folosească aplicația, după ce Pentagonul a calificat-o drept ”o ameninţare pentru securitatea cibernetică”. Guvernul SUA a început deja o anchetă în acest sens, iar motivele țin de ”securitate naţională”. 

ADVERTISING

Vă sună cunoscut? Nu e de mirare: un scenariu similar se desfășoară și în cazul Huawei, un gigant IT tot cu origini chinezești. 

Motivând tot cu aspecte care au legătură cu securitatea națională, autoritățile din SUA, la ordinul lui Trump, au lansat o tiradă comercială împotriva acestei companii.

Au început cu întreruperea furnizărilor de componente, apoi cu interzicerea folosirii sistemului de operare Android realizat de americanii de la Google pe telefoanele Huawei și au culminat cu interzicerea folosirii echipamentelor acestei companii pentru dezvoltarea tehnologiei 5G. Acuzațiile sunt aceleași: autoritățile din SUA susțin că Huawei oferă Partidului Chinez informații și date culese de pe teritoriul american.

Deciziile luate de Casa Albă fac parte din strategia pentru a câștiga războiul comercial cu China, pe care Trump l-a alimentat pe tot parcursul anului 2019.

Iar acum negocierile par să dea roade și americanii dau semne că sunt pregătiți să facă niște concesii. Însă deocamdată nu există informații dacă în noile tratate comerciale Huawei și TikTok vor fi sacrificate sau nu.

Balanță-comercială-SUA-China
Deficitul comercial al SUA în raport cu China. Sursa: Wikimedia Commons

TikTok neagă acuzațiile aduse SUA

TikTok, aplicaţie extrem de populară în rândul tinerilor datorită videoclipurilor bazate pe umor, dans şi muzică, aparţine grupului chinez ByteDance şi numără aproape un miliard de utilizatori în întreaga lume.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

În contextul acuzațiilor aduse de americani, oficialii companiei au simțit nevoia să nege că ar avea legături cu China:

”TikTok este condusă de un director american, având sute de angajaţi aici în SUA. Nu am furnizat niciodată date despre utilizatori guvernului chinez şi nu am face asta nici dacă ni s-ar cere”, a precizat un purtător de cuvânt al grupului, care a adăugat ca stochează datele utilizatorilor americani în SUA și că păstrează o copie de siguranță a acestora în Singapore.

Template-TikTok-Statistics-Separate-1-e15858099843
Sursă: Oberlo

Explicațiile pentru creșterea rapidă în popularitate a TikTok

Pe scurt, acestea sunt: 

  • Oamenii preferă conținutul video în detrimentul fotografiilor și textelor;
  • Aplicația face crearea de clipuri să fie extrem de simplă -  de unde și abundența de conținut;
  • Pentru a afișa conținut relevant, TikTok se bazează pe un algoritm, nu pe conexiunile cu ceilalți utilizatori ai aplicației.

TikTok și culegerea datelor

Din informațiile care sunt publice rezultă că TikTok nu culege mai multe date decât alte aplicații și rețele sociale.

La fel ca Facebook, de exemplu, are acces la adresa de IP a utilizatorilor, la lista de contacte și la GPS, printre altele. Nu poate citi, însă, emailuri sau obține parolele de pe alte conturi.

ADVERTISING

Dar nu asemănările contează în acest caz cât mai degrabă deosebirile. În primul rând, Facebook e o companie americană, în timp ce TikTok - în ciuda faptului că își susține independența față de grupul ByteDance și stochează datele în SUA și Singapore - are o politică de confidențialitate în care scrie clar că:

Am putea partaja informații cu compania-mamă, o subsidiară sau cu orice afiliat al grupului”.

Fragment din politica de confidențialitate a aplicației TikTok

Asta înseamnă că TikTok poate să trimită date în China. De fapt, chiar dacă politica de confidențialitate nu ar fi atât de onestă, acest lucru tot s-ar fi întâmplat. Motivul? Toate companiile chineze trebuie să se supună legii prin care sunt obligate să împărtășească Guvernului orice informație solicitată - chiar și pe cele colectate din afara granițelor țării

Un astfel de act normativ nu ar trebui să ne surprindă din partea Chinei, care are o îndelungată istorie a colectării datelor propriilor cetățeni și a cenzurii pe Internet.

Dar problema lui Trump este că Guvernul de la Beijing ar putea să pună mâna pe informații despre cetățenii americani. Dar este, oare, aceasta cea mai mare problemă?

Eșecul lui Trump în Tulsa și legătura cu TikTok

Pe scurt, răspunsul e ”nu”. 

Să începem cu un exemplu. În iunie, Trump a organizat o adunare în Tulsa, Oklahoma, la care au venit mai puțini oameni decât echipa lui estimase inițial. Motivul? New York Times sugerează că TikTok a jucat un rol esențial.

Organizatorii evenimentului din Tulsa anticipau că multă lume se va aduna să-l asculte pe Trump - însă acest lucru nu s-a întâmplat.

Sute de adolescenți cu cont pe TikTok și câteva grupuri ale fanilor muzicii K-pop susțin că se află în spatele boicotului: ei s-au înregistrat ca participanți, dar nu au mers la eveniment. Astfel, adevărații susținători ai lui Trump nu au mai putut merge, pentru că nu au mai găsit locuri, iar președintele s-a trezit că vorbește în fața unei mulțimi mult mai mici decât anticipase. 

Trebuie să menționăm că există și alți factori care ar fi putut influența prezența scăzută la mitingul de campanie al lui Trump din acest oraș: unul dintre ele ar putea fi teama de infectare cu noul coronavirus (în tot statul Oklahoma s-au înregistrat până acum 38.225 de cazuri și 550 de decese).

Nu ar fi prima dată când TikTok are o influență în politică. Până acum, a cenzurat postările legate de protestele #BlackLivesMatter determinate de moartea lui George Floyd, a blocat un tânăr care vorbea despre genocidul din Xinjiang, precum și alte subiecte sensibile pentru guvernul chinez precum independența Tibetului sau protestele din Hong Kong. 

Analistul Ben Thompson crede însă că cenzura nu e cea mai mare problemă a TikTok, ci opusul ei: propaganda! ”Algoritmul TikTok, care nu este constrâns de rețeaua ta de prieteni sau de creatorii profesioniști de conținut, poate promova în feed-ul utilizatorilor orice videoclip, pe orice temă, fără ca cineva să-și dea seama dacă sunt vizați de o campanie sau nu. Cu alte cuvinte, TikTok poate promova un candidat la alegeri sau o anumită temă într-o zonă geografică fără ca utilizatorii de acolo să-și dea seama”.

Pe cale de consecință, acesta este cel mai mare pericol al TikTok.

President Trump takes on TikTok

Trump e de acord cu vânzarea TikTok către Microsoft

Toată această tevatură ar avea un final fericit dacă grupul ByteDance ar vinde TikTok către o companie americană. Și se pare că discuțiile cu Microsoft s-ar afla într-o fază destul de avansată.

Trump a dat undă verde tranzacției, dar a pus două condiții: să nu aibă loc mai devreme de 15 septembrie, iar o mare parte din bani să ajungă cumva în Trezoria SUA. Altfel, TikTok nu va mai putea fi accesată din SUA.

„Am stabilit o dată în jur de 15 septembrie, începând cu care nu vor mai funcţiona în Statele Unite”, a declarat presei preşedintele american.

„Se va închide pe 15 septembrie, dacă Microsoft sau o altă companie nu va putea să o cumpere şi să încheie un acord”, a adăugat Donald Trump.

Rămâne de văzut dacă chinezii vor accepta condițiile americanilor. În orice caz, TikTok nu-și permite să-i piardă pe cei 80 de milioane de utilizatori din SUA.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇