Business-ul în pandemie: Multe companii aleg să răspundă provocărilor de moment. Alternativa este ca în momente dificile să investești în viitor Interviu

Business-ul în pandemie: Multe companii aleg să răspundă provocărilor de moment. Alternativa este ca în momente dificile să investești în viitor Interviu

Fără îndoială, pandemia a apăsat pedala de accelerație pentru proiecte de digitalizare la nivel local, spune Adrian Nicolae, director executiv ALTEN România, subsidiara locală a grupului francez ALTEN, care se ocupă cu consultanță în IT și inginerie.

Compania desfășoară proiecte de cercetare și dezvoltare pentru jucători de top din întreaga lume, din sectoare precum banking, industria chimică, retail, tehnologie, transport, comerț digital și servicii.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Am stat de vorbă cu Adrian Nicolae despre cum arată piața de inginerie și consultanță în IT, la ora actuală, ce schimbări au apărut în anul 2020, ce a adus bun această criză și care sunt tendințele în industrie.

Cele mai importante informații:
  • Dezvoltarea de software, zona de telecom și cea financiar-bancară au fost cel mai puțin afectate de pandemie.
  • Se remarcă o schimbare de abordare din partea clienților, care nu mai cer externalizarea resurselor, ci proiecte cu valoare adăugată mare.
  • Pentru multe companii (sau chiar industrii), soluțiile digitale au însemnat diferența dintre faliment și supraviețuirea pe piață
  • Multe companii aleg, în momente de criză, să își concentreze atenția pe termen scurt, să răspundă direct provocărilor de moment. O altă reacție la momente dificile este, însă, să investești în viitor.
Cine sunt cei mai activi clienți, în pandemie? Care sunt cele mai dinamice industrii din prezent, ce fel de soluții tehnice se caută, care sunt proiectele la care lucrează specialiștii din Romania?

Perioada aceasta ne-a afectat pe toți, într-un fel sau altul, și ne-a transformat modul în care ne abordăm munca și business-urile. Am văzut cum, mai ales în prima fază, în lunile de lockdown, multe companii au ales precauția și și-au amânat proiecte și investițiile noi.

Înspre vară, însă, și mai ales acum din toamnă, vedem mai mult dinamism în toate verticalele în care suntem prezenți.

Per total, sectorul IT (mai specific, dezvoltarea de software), zona de telecom și cea financiar-bancară au fost cel mai puțin afectate de schimbările de ritm din economie.

Clienții noștri din aceste zone au continuat să dezvolte proiecte într-un ritm foarte apropiat de cel considerat normal și avem și în prezent proiecte în desfășurare sau discuții pentru proiecte noi. 

La nivel de soluții, deloc surprinzător, în ultimele luni, a crescut cererea pentru soft-uri care susțin mobilitatea angajaților și munca de acasă.

O tendință macro, însă, care nu a fost afectată de criza sanitară, se referă la o schimbare de abordare din partea clienților, dinspre externalizarea resurselor către proiecte cu valoare adăugată mare. Clienții ne cer, tot mai des, să gestionăm proiecte complexe de IT și inginerie.

În loc să le oferim doar specialiștii de care au nevoie pentru a-și pune ideile în practică, clientul așteaptă de la noi să fim responsabili de toate aspectele unui proiect și să îi livrăm rezultatul dorit, la nivelul de calitate așteptat. Acest lucru deschide oportunități de carieră noi și interesante pentru angajații noștri. 

Cât de mult s-a schimbat piața de IT în 2020 din punct de vedere al industriei, soluțiilor, mobilității și digitalizării odată cu pandemia de COVID-19? 

Nu încape nici cea mai mică îndoială că pandemia a apăsat pedala de accelerație pentru proiecte de digitalizare la nivel local. A fost o perioadă plină de provocări, iar pentru multe companii (sau chiar industrii), soluțiile digitale au însemnat diferența dintre faliment și supraviețuirea pe piață. 

La nivelul activității noastre de zi cu zi, această transformare nu a avut, însă, un impact crucial.

Lucrând pe proiecte de cercetare și dezvoltare (R&D), care sunt, practic, proiecte pentru soluții pe care le vom vedea implementate abia în 3-5 ani, adaptările necesare astăzi și acum nu au jucat un rol important. Ce cred însă că va fi benefic, pentru noi și pentru industrie, per total, va fi deschiderea mai multor companii și industrii către potențialul benefic al tehnologiei.

Cred că transformarea radicală a activității profesionale a atâtora dintre noi va avea, ca efect, o schimbare de percepție și îmbrățișarea mai deschisă a mijloacelor tehnologice. 

Ce a adus bun această criză sanitară? Dar neașteptat?

Fără îndoială, pandemia a avut un efect benefic neașteptat pentru industria noastră și pentru conceptul de transformare digitală: anumite procese care, anterior, ar fi necesitat perioade mai mari de implementare au fost implementate mult mai rapid datorită lucrului de acasă și a deschiderii mai mari a clienților către instrumente digitale.

Ultimele luni au reprezentat, pentru toate companiile, un reminder concret și imediat al impactului benefic al tehnologiei asupra rezultatelor, ceea ce va deschide noi perspective de dezvoltare în viitor.

Care sunt cele mai mari provocări din prezent? Și cum pot fi capitalizate pe viitor și transformate în oportunități?

Lipsa de predictibilitate este una dintre cele mai mari provocări ale mediului de business în această perioadă. Multe companii aleg, în momente de criză, să își concentreze atenția pe termen scurt, încercând să răspundă direct provocărilor de moment. O altă reacție la momente dificile este, însă, să investești în viitor, în partea de R&D. 

În momente de criză, această zonă conduce direct la dezvoltarea de soluții noi, eficiente și viabile. Un exemplu excelent în acest sens este cel al proiectelor de R&D din industria automotive, o industrie care a fost vizibil afectată în aceasta perioadă de scăderea vânzărilor și, totuși, care continuă să investească fără întrerupere.

Trebuie ținut cont că astăzi lucrăm la proiecte pe care o să le vedem pe străzi peste 3-5 ani. Ne așteptăm ca, în această industrie, investițiile să revină la nivelul atins anul trecut, abia undeva la sfârșitul lui 2021. 

Care sunt particularitățile pieței IT din Romania comparativ cu celelalte țări din grupul Alten? Și cum ne-au poziționat acestea în timpul pandemiei?

Cu toții ne confruntăm cu aceleași provocări la nivel macro. Bineînțeles că, în funcție de specificul piețelor respective, impactul resimțit poate fi mai mare sau mai mic.

România pare în acest moment o țintă bună pentru dezvoltarea activităților locale, datorită raportului bun între cost și calitate. Astăzi, când majoritatea companiilor sunt extrem de atente la acest aspect, precum și datorită digitalizării accelerate care permite să muncim mai eficient de la distanță, devenim din ce în ce mai atractivi ca țară.

Ce preconizați că se va întâmpla anul viitor, pe baza rezultatelor și schimbărilor de anul acesta?

Rămâne, încă, multă incertitudine în ceea ce privește anul viitor și evoluția economiei, nu doar local, ci și la nivel internațional. Cu siguranță, evoluția sectorului nostru, dar nu numai, va depinde de evoluția dinamicii de cazuri și de deciziile autorităților în această direcție.

Dacă, însă, ne raportăm la ultimele luni și ne păstrăm un optimism precaut, cred că anul viitor va fi unul bun pentru întreaga industrie IT&C. Pandemia a forțat deja companiile din regiune să își schimbe perspectiva, ceea ce va impulsiona cererea de suport și consultanță pentru R&D. 

Citește și:

Cum își pune România bețe-n roate la implementarea tehnologiei 5G. De când ne lăudăm cu ea și când o vom avea, de fapt

Google a lansat o inițiativă pentru redresarea economică a României prin tehnologie și digitalizare

CERT-RO a emis recomandări și avertismente pentru cei care lucrează de acasă: Ar putea fi o fraudă!

Ghidul pentru digitalizarea primăriilor din România, la dispoziția edililor care vor să reducă birocrația


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!