Ce s-a întâmplat cu zborul Singapore Airlines lovit de turbulențe și de ce vom mai vedea așa ceva

Ce s-a întâmplat cu zborul Singapore Airlines lovit de turbulențe și de ce vom mai vedea așa ceva

Moartea unui pasager britanic și rănirea altora, marți, în timpul unui zbor al companiei Singapore Airlines subliniază potențialele pericole ale turbulențelor. Experții explică ce anume provoacă turbulențele, cât de mare este riscul pe care acestea îl prezintă și ce rol joacă încălzirea climatică în agravarea lor.

Decesele provocate de turbulențe în zborurile de linie internaționale sunt foarte rare. De regulă, piloții reușesc să avertizeze în prealabil cu privire la majoritatea tipurilor de turbulențe și să se asigure că toți cei de la bord au centura de siguranță prinsă, notează The Guardian.

În avioanele mai mici, precum cele personale sau de tip business, rănile grave sau decesele au fost mai frecvente. Datele Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din Statele Unite (NTSB) arată că în peste un deceniu s-au înregistrat peste 100 de răniți și zeci de morți în cursele din SUA. Cu mențiunea că, de fapt, cele mai multe decese au fost provocate de prăbușirea avioanelor în urma turbulențelor.

În cazul avioanelor mai mari, turbulențele pot provoca rănirea în zona capului sau alte tipuri de accidente persoanelor care sunt aruncate în cabină, dacă în acel moment nu folosesc centura de siguranță. De asemenea, rănile pot fi provocate de obiectele aruncate în interior de șocurile violente care zdruncină avionul. Însoțitorii de bord sunt cei mai expuși la riscul de astfel de accidente.

ADVERTISING

Experții spun, însă, că se întâmplă extrem de rar ca turbulențele să provoace răni sau distrugeri grave, iar cazul cursei Singapore Airlines se încadrează în acest tipar.

Înțelegerea modului în care apar turbulențele poate ajuta echipajele și pasagerii să facă față impactului acestui fenomen. "Decesele cauzate de turbulențe în zborurile comerciale sunt, din fericire, foarte rare, dar au crescut din păcate cu unul astăzi", a declarat Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea Reading din Marea Britanie, într-o declarație publicată marți.

Ce anume provoacă turbulențele?

Există patru niveluri principale ale turbulențelor: ușor, moderat, sever și extrem.

În cazul celor ușoare și moderate, pasagerii pot simți o tensiune asupra centurii de siguranță, iar obiectele din cabină care nu sunt bine prinse se pot deplasa.

Turbulențele puternice pot face, însă, ca pasagerii să fie aruncați prin cabină, provocând răni serioase și chiar decese.

"Turbulențele în timpul zborului pot fi provocate de furtuni, munți și de curenții puternici de aer numiți jet streams. În acest ultim caz, se numesc turbulențe de aer limpede și pot fi greu de evitat, fiindcă nu apar pe radarele meteo de pe bord", adaugă Williams.

ADVERTISING

Turbulența de aer limpede este mișcarea aerului creată de presiunea atmosferică, curenții de aer, aerul din jurul munților, fronturile de aer rece sau cald sau fulgere, potrivit Administrației Federale a Aviației din Statele Unite (FAA).

Piloții sunt avertizați, uneori, de către FAA cu privire la apariția turbulențelor, de echipele de meteorologie sau chiar de către alți piloți care trec prin zonă înaintea lor.

Cu toate acestea, astfel de fenomene continuă să apară fără nicio avertizare.

Cât de periculoase sunt turbulențele

Conform FAA, 30 de pasageri și 116 membri ai echipajelor au fost serios răniți din cauza turbulențelor din 2009 până în 2021.

Numărul pasagerilor la nivel mondial este estimat la patru miliarde pe an, așadar astfel de incidente sunt evident foarte rare.

FAA consideră, totuși, turbulențele o cauză principală a rănilor suferite de personalul de bord și de pasageri în accidentele non-fatale din aviația civilă.

Cum companiile aeriene nu sunt obligate să raporteze rănirile ușoare, numărul total al rănilor provocate de turbulențe este neclar, notează CNN.

ADVERTISING

Decesele, așa cum s-a întâmplat în cazul cursei Singapore Airlines, sunt de asemenea extrem de rare. În decembrie 1997, un avion al companiei United Airlines care zbura de la Tokio spre Honolulu a trecut prin turbulențe soldate cu un mort.

"Companiile aeriene vor trebui să înceapă să se gândească la modul în care vor gestiona turbulențele tot mai dese, deoarece costă industria 150-500 de milioane de dolari anual numai în SUA. Fiecare minut suplimentar de călătorie prin turbulențe crește uzura aeronavei, precum și riscul de rănire a pasagerilor și însoțitorilor de bord", subliniază Mark Prosser, cercetător în meteorologie la Universitatea Reading.

Criza climatică agravează turbulențele

Turbulențele puternice sunt rare, dar sunt în creștere. Un studiu realizat de Universitatea Reading a arătat că turbulențele severe au crescut în ultimele patru decenii din cauza schimbării climatice.

Raportul publicat în iunie 2023 a constatat că, într-un punct mediu deasupra Atlanticului de Nord, care este una dintre cele mai aglomerate rute de zbor din lume, durata totală anuală a turbulențelor severe a crescut cu 55% între 1979 și 2020.

Williams, care a lucrat la această cercetare, a spus în 2022 pentru CNN că numărul turbulențelor severe s-ar putea dubla sau chiar tripla în următoarele decenii. Iar cea mai mare parte a acestora vor fi turbulențe de aer limpede, cele care lovesc brusc și sunt foarte greu de evitat.

Conform datelor NTSB, echipajele de zbor nu au avut niciun avertisment în aproximativ 28% din accidentele provocate de turbulențe între anii 2009 și 2018.

Analiza lui Williams a prezis că în următoarele decenii turbulențele de aer limpede se vor înmulți semnificativ în toată lumea. "De obicei, într-un zbor transatlantic te poți aștepta la 10 minute de turbulențe", a spus el. "Cred că în următoarele decenii ar putea crește la 20 de minute sau o jumătate de oră. Avertismentul pentru prinderea centurii de siguranță va fi activat mai des, din păcate, pentru pasageri."

Centura de siguranță trebuie pusă tot timpul

Cei mai mulți pasageri care au fost răniți în zborurile cu turbulențe nu foloseau centura de siguranță în momentul producerii incidentelor, a arătat un raport din 2021 al NTSB.

Întrucât uneori este imposibil de anticipat când va trece avionul prin turbulențe, singurul mod de a rămâne în siguranță e folosirea centurii. Aceasta ar trebui desfăcută doar pentru a merge la toaletă.

În cazurile unor episoade extreme, când avionul este zdruncinat violent și devine imposibil de controlat, acesta poate suferi daune structurale, menționează Serviciul de Meteorologie al Statelor Unite.

Câteva incidente recente, inclusiv cel al avionului companiei Singapore Airlines, s-au soldat cu avarii substanțiale ale cabinei.

Căderea de raportată de 1.829 metri în mai puțin de cinci minute în cazul avionului companiei Singapore Airlines este destul de normală într-o coborâre controlată decisă de pilot, a spus Chris McGee, pilot de aviație civilă cu experiență de peste 20 de ani, pentru Sky News.

Rutele cu cele mai multe zdruncinături

Turbulențele pot surveni aproape oriunde și la orice altitudine, dar unele regiuni sunt predispuse la acest fenomen.

Cursa Singapore Airlines de la Londra spre Singapore a fost lovită de turbulențe severe deasupra statului Myanmar, după ce a trecut de insulele Andaman, din Asia de Sud-Est, o zonă cu turbulențe frecvente.

După o analiză a aproximativ 150.000 de rute de zbor diferite, site-ul web specializat în predicții ale turbulențelor Turbli a constatat că zborurile dintre Santiago de Chile și aeroportul internațional Viru Viru din Bolivia sunt cele mai vulnerabile.

Ruta dintre Almatî, Kazahstan, și capitala Kârgâzstanului, Bișkek, lansată anul trecut, a ajuns pe locul al doilea în top.

Iar Nashville (Tennessee) - Raleigh (Carolina de Nord) este considerată ruta nord-americană cu cele mai multe turbulențe de nivel mediu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇