Probleme în MAI: Împuterniciri expirate, desemnări pe lângă lege, concursuri ca la Miss World sau iUmor - Interviu (II)

Probleme în MAI: Împuterniciri expirate, desemnări pe lângă lege, concursuri ca la Miss World sau iUmor - <span style="color:#ff0000;font-size:100%;">Interviu (II)</span>

În Ministerul de Interne, condus de Lucian Bode (foto), există șefi împuterniciți la conducere de aproape doi ani, de pe vremea lui Carmen Dan, deși legea prevede un maxim de 6 luni.

Mai nou a apărut și ”desemnarea”, un fel de împuternicire ilegală, totul doar pentru evitarea organizării de concursuri la care să poată participa adevărații profesioniști, dezvăluie liderul Sindicatului polițiștilor Europol, Cosmin Andreica.

Acesta este și principalul motiv pentru care Europol organizează, luni, un amplu protest în fața sediului MAI.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Peste 70% din pozițiile de vârf sunt ocupate de persoane care au fost "recomandate" pentru aceste poziții și care nici măcar nu ar îndeplini condițiile de ocupare a postului pe care îl exercită temporar pentru că nu au vechime în specialitate, nu au vechime în sistem suficientă sau nu au expertiza necesară.

Această practică a împuternicirii reprezintă un instrument la dispoziția politicului pentru a-și numi clientela politică pe post de marionete ce execută fără să comenteze
”, se arată în comunicatul sindicatului Europol.

Luni, 10 mai, între ora 08:00 - 16:00, pe trotuarul din fața MAI, vom desfășura o acțiune de protest față de refuzul...

Publicată de Sindicatul Europol pe Marţi, 4 mai 2021

După ce ne-a explicat cum ”Zeci de polițiști sunt plantați prin intersecții ca să fluidizeze traficul în București, special pentru demnitari”, Cosmin Andreica, liderul sindicatului Europol, vorbește în partea a doua a interviului acordat SpotMedia.ro despre cum ”se merge pe burtă” ocolindu-se legea în privința ocupării funcțiilor de conducere din Poliție, despre intrările în sistem pe ușa din dos sau felul în care au fost organizate până acum concursurile, dar și despre soluțiile care ar permite ”scoaterea la lumină a adevăraților profesioniști” și aducerea lor în fruntea polițiștilor.

Foto: Facebook / Cosmin Andreica
Spot: La finalul primei părți a dialogului nostru ne-ați spus că în Ministerul de Interne, pe lângă Împuterniciți, a mai apărut o nouă ”rasă”: DESEMNAȚII. Cine sunt aceștia?

Legiuitorul a stabilit mai multe modalități de ocupare a postului, care apar în Ordinul 140 din 2016. Avem tipurile de modificare a raporturilor de serviciu: mutare, detașare, împuternicire, delegare, punerea la dispoziție, destituire.

Împuternicirea este un instrument juridic prin care, de la momentul vacantării unui post de conducere până la momentul organizării concursului, să se poată asigura provizoriu conducerea structurii respective, prin nominalizarea unei persoane.

Această împuternicire are, evident, un caracter temporar. Legea spune că cineva poate fi împuternicit maxim 6 luni de zile, pentru că se presupune că în 6 luni angajatorul (MAI) va organiza concurs, fiindcă interesul lui e să aibă acolo o persoană care să aibă stabilitate pe funcție și să își asume responsabilitatea competențelor și sarcinilor pe care le are.

Gândiți-vă că există împuterniciți de peste 2 ani și jumătate, de pe vremea doamnei Carmen Dan încoace. Ea a fost cea care a prins gustul împuternicirilor, a fost cel mai simplu instrument de a numi pe oricine în orice funcție, conform interesului de partid sau pentru satisfacția clientelei politice.

După care a venit dl Marcel Vela pe un cal alb și a spus: Nici vorbă de așa ceva! Este cel mai corupt instrument avut la dispoziția ministrului! Așa că el nu va face așa ceva, el va împuternici pe maximum 3 luni, și asta doar până se instalează pe funcție și va da drumul la organizarea de concursuri.

Au trecut și cele trei luni, a trecut și anul, și Vela nu a organizat niciun concurs. (...)

În acest moment nu avem niciun concurs în derulare. Și pentru că a expirat perioada de împuternicire, au venit cu un artificiu care este ilegal, din punctul nostru de vedere: Desemnarea, instituție juridică, care nu se regăsește în niciun act normativ.

Eu v-am indicat Ordinul 140/2016 pentru că acela este documentul de bază. În acel document nu veți regăsi instituția juridică a desemnării.

Desemnarea aceasta reprezintă o împuternicire ilegală.

Singura diferență între împuternicire și desemnare este că în primul caz, pe perioada respectivă, persoana încasa suma de bani reprezentând indemnizația de conducere pentru postul pe care îl ocupa temporar, în timp ce la desemnare nu mai poate încasa banii, pentru că, nefiind prevăzută de niciun act normativ, persoana nu poate fi plătită, deși îndeplinește exact aceleași atribuții.

Spot: În condițiile astea, ce valabilitate au deciziile lor sau actele pe care le semnează un astfel de șef desemnat?

Este o întrebare foarte bună.

Dar cum nu a contestat încă nimeni niciun act ca să se pronunțe cineva sau o instanță de judecată cu privire la legalitatea unui act, nu spune nimeni nimic și mergem pe burtă.

Spot: Ministrul Lucian Bode cunoaște situația?

Ministrul Bode l-a desemnat pe inspectorul general al Jandarmeriei Române în dreptul căruia apare ”D.” (nu mă întrebați de ce, fiindcă nu apare nicăieri în lege acest indicator sau indicativ, dar reprezintă ”desemnat”) (...)

Spot: Ce alte nemulțumiri vă mai scot în stradă, la protest?

O altă nemulțumire este legată de modul de organizare a concursurilor. În momentul de față avem un ”interviu pe probleme profesionale”.

Este un fel de Miss World secțiunea ”Cum ți-ai dori să schimbi lumea asta?” și tu vii și spui ”Vreau să încetinesc încălzirea globală, să salvez balenele si să fac bine în lume”. ”Extraordinar! Ești șef! Felicitări!”

Cam așa se desfășoară și concursurile astea pe bază de interviuri profesionale. Care sunt într-adevăr înregistrate video, dar nu pot fi contestate, iar imaginile se păstrează doar de către instituție, nu sunt publice.

Ați văzut, de exemplu, că pentru ocuparea funcției de procuror general al României sau pentru alte funcții de genul acesta sesiunile sunt publice. Dacă la noi ar fi publice, am avea secțiune de ”iUmor”, emisiunea de la Antena1, cred că ar bate orice ediție... Dar mă tem că nici măcar n-ar participa cineva, de frică SĂ NU SE VADĂ.

Am mai avut cazuri, nu râdeți. Găsiți pe YouTube (AICI, după min. 41) imagini cu un șef de poliție de la Covasna care a participat la concurs, alături de un contracandidat care era agreat și a și câștigat concursul. Primul a obținut în instanță imaginile video (...) și ce o să vedeți acolo? Îi începeau răspunsul celui care a câștigat concursul și e sef acum. Sau i-l continuau...

Adică îl întrebau care e rolul unui control tematic și spuneau ca la grădiniță:
- ”Rolul unui control tematic este să co-”...
-”ordoneze”.
-”Așa”.

A fost făcută publică pentru că s-a mers în instanță. Iar acel șef care a câștigat concursul este în continuare în funcție (Ivașcu Marius Daniel, n.red).

Spot: Care ar fi soluția pentru aceste probleme? Cum s-ar putea îmbunătăți lucrurile? Să schimbăm ministrul sau ce ar trebui să se întâmple?

În primul rând, să conștientizăm și să admitem că nivelul de pregătire în momentul de față este foarte scăzut în Poliție, că ofițerii pe care îi avem la dispoziție în momentul de față nu au cea mai bună calitate profesională pentru a ocupa posturile. Și atunci, din punctul nostru de vedere, obiectivul ar fi să căutăm cei mai buni oameni, profesioniștii din sistem pe fiecare specialitate.

De ce spun ”profesioniști pe specialitate”? Pentru că noi ne-am săturat să vedem încadrări directe de ofițeri de genul: Aveți facultatea de psihologie, vă încadrați pe funcție din sursă externă, deveniți ofițer (felicitări!) vă desfășurați activitatea ca ofițer la serviciul respectiv, după care, după un an de zile, vă gândiți: ”Ce mi-aș mai dori eu să lucrez la serviciul rutier!”

Și ghiciți ce? Fără niciun fel de condiționare, psihologul poate să devină șef Serviciu rutier.

Spot: Aici nu e și o problemă de legislație?

Sigur că da. Adică în momentul în care ai pătruns în sistem, la revedere! Nu te mai oprește nimeni. ”The sky is the limit!” în Poliție. Contează să intri.

De aceea, ne-am opus noi atât de mult în cazul Poliției Animalelor, de exemplu, cu acei inspectori transferați de la ANSVSA, care nu și-au făcut treaba.

Păi, ce facem noi? Îi luăm de acolo, îi facem polițiști, le dăm grade de comisari, le dăm pensie militară (că totul vine la pachet) și apoi așteptăm ca ei să își facă treaba. Care treabă, cea pe care nu și-au făcut-o înainte?!

Și de ce trebuie să fie polițiști, de ce nu pot fi funcționari publici, medici veterinari?

Pentru că asta e o altă problemă: La noi, consilierul juridic este polițist, doamna de la Resurse Umane este polițist, doamna de la popotă s-ar putea să fie agent de poliție. Vă întreb: La spital, consilierul juridic este cumva chirurg? La Inspectoratul Școlar șeful de la administrativ este cadru didactic? Și vă dau zeci de exemple în direcția asta.

Iar noi mai vrem să se elimine obligativitatea deținerii unui anumit grad profesional pentru participarea la concurs (...)

Acest lucru se întâmplă din 2010 la Administrația Națională a Penitenciarelor și surpriza a fost că 60% din posturile care înainte erau ocupate doar de ofițeri au fost ocupate de agenți.

Evident că ei au și ridicat nivelul de dificultate a probelor, pentru că și asta este important: să fie probă scrisă cu grilă, subiect de sinteză, studiu de caz (să aibă 4-5 spețe asupra cărora să se pronunțe), și abia ulterior să putem spune că am ales pe cel mai bun dintre cei buni.

La noi, dacă ne uităm în trecut, vedem concursuri la care a participat un singur ofițer și a picat pe locul doi, că n-a luat nota 7...

Spot: Cum de la ANP s-a putut face o selecție corectă? A cui a fost voința atunci, de cine a depins, de vreun ministru?

Nu, a fost voința sistemului, pentru că ANP nu este la fel de politizat ca noi. ANP se află în coordonarea Ministerului Justiției și nu o să vedeți niciodată că intervine politicul în zona ANP. Ei au reușit cumva să își păstreze independența și autonomia.

La noi, dimpotrivă, au simțit nevoia ca inspectorul general să nu dea concurs, ci să fie numit de ministru. Păi, dacă ministrul este om politic, iar noi, polițiștii, trebuie să fim prin statut apolitici, cam cum se potrivesc cele două nuanțe?

Noi trebuie să scoatem acum la lumină toți acei profesioniști pe care ori sistemul i-a obligat să se pensioneze (și unii au ales pensia, deși ar mai fi rămas în sistem) , ori s-au retras pe funcții de execuție pentru că nu sunt agreați de instituție și nu au mai avut forța și puterea să se lupte cu sistemul, așa că au acceptat să facă pasul în lateral.


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!